Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2403 ggr
WithinTemptation
0

"vibrerande" ögon och tandgnissel?

Hade precis världens mysigaste kärleksstund med mina flickor. Första gången detta hände. Dom låg och sov i sin älskade hängmatta. Stack in handen men denna gången reagerade dom knappt utan låg lugnt kvar och jag fick klappa och kela med dom hur mycket jag ville. Dom bara kisade med ögonen och såg verkligen ut att njuta. Men så gjorde Uzuki något jag inte sett en råtta göra innan…. Ögonen liksom vibrerade…. Precis som om ögat pulserade eller hur man nu ska förklara det. Vad var detta för något? Samtidigt som detta hände så såg jag hur hon liksom knastrade med sina tänder och Tesa började göra likadant… Tyckte dom bara det var mysigt eller försökte dom säga något annat? Fick till och med smeka dom under hakan och på sidan av huvudet…. Så fint och mysigt så jag hoppas att det var deras sätt att säga att dom tyckte det var lika mysigt….

nagini
0

när de gör så med ögonen kallas det att ploppa
och tandgnisslet kallas knaster :)

det betyder helt enkelt att de myser :) de tyckte alltså att det var mysigt :)

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

elektra1
0

japp de myser, de gör så när de trivs väldigt bra.

En liten video som jag hittat.. http://www.youtube.com/watch?v=dLbc1q3UYnk&feature=related

WithinTemptation
0

Gud, jag blir alldeles rörd….. Det är första gången detta hände. Har bara haft dom i lite mer än två veckor. *snyfftar* Mina små älsklingar…. Då måste jag ju ha gjort något rätt och bra för dom… *torkar en tår*

Terato
0

Hihi, kan också tillägga att råttor bara ploppar med ögonen när de är riktigt, riktigt välmående! Alla råttor gör inte det, nämligen. Men det är verkligen det ultimata trivseltecknet. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

WithinTemptation
0

Oh herregud…. Nu sitter jag här och gråter av glädje…. Älskar mina små liv GRÄNSLÖST!!!! Att få den kärleken tillbaka är det bästa som finns….. Så underbart att få höra att det är så positivt…. :D

[MaNo]
0

varför gör inte mina som på videon? D'':

Terato
0

#6 Hihi, du kanske har unga råttor som inte har tid med sånt tjafs? :P

Alltså, att de inte ögonploppar betyder ju inte precis att de inte trivs och mår bra. Alla råttor är olika och visar på olika sätt att de är välmående.

Kel, plopp och mys kommer ofta med åldern, ska också tilläggas.

teratos.r8or.se

[MaNo]
0

#7 mina äldsta är nästan 2… men nu när jag tnäker på de ploppar ögonen lite ut ibland men inte alls på samma sätt som i videon :D

OttoIsTheShit
0

#7 min ena råtta har verkligen inte tid för kel även om hon får vara ute flera timmar om dagen + att inget har förändrats så finns det alltid något att plocka med xD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Terato
0

Haha, precis.

En av mina favvisar här hemma, Kiwi, har inte en enda tillstymmelse till kelbehov. Men hon är underbar ändå!

Alltså, jag tycker det är viktigt att acceptera sina råttor som de individer de är. Och vill man i fortsättningen ha extra keliga råttor så får man vända sig till någon uppfödare som har en kull efter extra lugna och keliga föräldrar. Och givetvis träffa bebisen i lugn och ro.

Men om man bara är "besviken" på att ens råtta inte är som man vill att den ska vara så känner man sig liksom alltid missnöjd med den råttan. Det är synd, för det finns så många fantastiska råttpersonoligheter som är värda guld utan att ha en massa mys! Alla råttor har olika behov och det gällar att möta dem precis där de vill bli mötta! :) 

Sen handlar det självklart om smak. Vissa gillar aktiva agilityråttor medan andra gillar myspåsar. Jag föredrar alltialloråttor men allra helst har jag faktiskt olika personligheter hos mina råttor. Det tror jag även´är sunt för flocken och framför allt, för mig som ska börja avla, för linjens välmående.

teratos.r8or.se

OttoIsTheShit
0

#10  Ja precis, men min tjej ska vara precis som hon är .. hade inte bytt hennes personlighet för allt i världen så kul att se när hon studsar iväg som en kanin och den andra råttan kollar förskräckt å på henne ser de ut som om hon tänker '' va i h*lvete va de??'' xD de närmsta godis jag kommer med henne är när hon putsar mina tänder :P och de gör hon ofta xD även när ja pratar i telefon

Maybe it's not too late

Terato
0

#11 Aaw!

teratos.r8or.se

OttoIsTheShit
0

#12 hade en video på det och min kompis som filmade snackade med mig samtidigt och ställde frågor och ja kan ju säga att de e då inte lätt att prata samtidigt som man har en råtta i munnen ;)

Maybe it's not too late

Lancia
1

Här är min tokmysande Vilhelm! (Jag hoppas det är rätt länk jag lägger in då jag är i kina och youtube är blockerat här, så kan inte se om det är rätt)

Och precis, råttor är ju så underbara som dom är just pga deras olika personligheter.

myismyname
0

#14 Aw! Vilken underbar video! :'D

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

FiaLi
0

…och jag som trott att mina råttor blivit knasiga när dom gjort så (det ser ju onekligen lite sjukt ut).