Vikten av vikten på bebisar?
I dagarna har det diskuterats lite om uppfödare som överlämnar bebisar som väger under det rekommenderade 80-90 gram när de är 5 veckor. Jag tänkte att man här kan skriva ner lite mer info som gör att man kanske kan stoppa mindre erfarna råttägare från att ta emot ungar som väger för lite. Det är inte alltid lätt att säga emot en råttuppfödare som man själv tror/tycker är seriös.
Så här är några frågor som jag tror att man kan ha. Någon som har större koll än jag gärna får svara på dem, även om jag tror mig kunna svaret på de flesta.
Vad finns det för anledningar att en bebis inte väger tillräckligt vid 5 veckor?
Varför är det så viktigt att bebisen väger si och så mycket, vad spelar några gram för roll?
Vad kan man säga till en uppfödare om man är för att hämta upp bebisen, men märker att den väger för lite?
Ska man avstå från att ta hem bebisen? Vad händer om man redan har betalat den och det är svårigheter med transporten?
Jag är ju inte så otroligt insatt i ämnet, men jag kan tänka mig att eftersom alla djur får den viktigaste näringen när de är små så är det väl inte bra därför. Råttor som fått för lite mat när de är små blir oftast småväxta även som vuxna.
Sen måste man ju fråga sig hur uppfödaren hanterar sina råttor om de är så mycket för små - har de verkligen blivit matade tillräckligt mycket? Jag skulle aldrig köpa från någon som tar dålig hand om sina råttor - om man "räddar" dem så kan personen i fråga fortsätta, eftersom det lönar sig. Sen finns det ju självklart undantag, men de är få, vad jag förstår.
Jag skulle nog börja med att helt enkelt fråga varför bebisen inte är större, och sedan utgå från det. Som sagt beror det ju på anledningen till råttans kondition.
Någon som har mer erfarenhet och kunskap kanske kan spinna vidare? :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
En råtta som väger lite löper ju större risk till många ting. En lång resa från ene hemmet till det andra tar väldigt mycket på krafterna. Råttor behöver sitt hull för att hålla sig friska, hålla sig vid livet. Ibland kan de bli små pga dåligt med modersmjölk, ohyra osv. Men oftast brukar de flesta ungar ligga över 80gram vid 5 veckor. Men tyvärr inte alltid. Jag har ett par gånger legat på snäppet några under 0 gram och några över 80 gram vid 5 veckor. Denne gång med halloween kullen var det både en stor kull men det är inte något att skylla på egentligen. Mitt största problem vad ohyra som jag inte upptäckte direkt. Hade det på mina runt 2-3 veckors ålder och det tog på krafterna. Men de väger ändå helt okej för att jag skulle våga släppa dom. De som vägde lite mindre i kullen har jag behållt in till det längsta.
Några gram spelar stor roll vid den ålder ändå. De är så små och har så mycket nytt som kommer ske under de närmaste dagarna från att de flyttat hemifrån. Ska klara resa, ny flock, många har inte ens mött en äldre innan förutom sin mamma , nya lukter och massa stress.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hmm, jag har ju bara haft en kull nu, där mamman dog dag 2 och endast en av de två ungarna överlevde, så jag fick hämta en surrogatmamma hos en ormmatsuppfödare. Dessutom tog jag fyra bebisar för att hålla igång den "nya mammans" mjölk. Alla dessa hade löss, och min lilla bebis hade jag handmatat i ett dygn innan han fick riktig mjölk igen. Dock klarade alla galant 80 gram vid fem veckor, två av pojkarna från ormmaten vägde en bra bit över (nu har jag inte exakta vikterna här dock, men jag minns att jag blev glatt förvånad). Men det kanske beror på vilken form av ohyra det är och, som du säger, när man upptäcker den? :)
Jo och hur många i kullen det var med. Mamman hade ju också ohyra och skulle orka mata 11 st. extra matade alla men var 4 som halkade efter.
Ah, då förstår jag :) Som sagt, det var första kullen och jag har ingen erfarenhet - försöker suga åt mig så mycket som möjligt av er mer erfarna uppfödare. Jag har ju "min" Johanna, men det är alltid bra att fråga olika personer om deras erfarenheter och åsikter.
Finns massa saker som kan förklara dålig vikt egentligen. Men i det stora hela bör en råtta väga 80 gram vid 5 veckor. Inte ofta dom väger under, inte ens vid en stor kull. Man får stöd mata, ge välling, barngröt och hjälpa mamman mata upp.

Jag tycker inte att själva vikten är det största problemet rörande det som hände i helgen, utan hur man egentligen tänker när man levererar ungar på 57 gram! 
Givetvis

#7 Jag vill inte prata om någon speciell händelse utan om vikt i allmänhet, så helst ingen fingerpekning!

nej det är inte ok att leverera för små ungar, de skulle ha hållts hemma tills de blivit tillräckligt stora. Bättre att de är 8-9 veckor vid leverans med ok vikt. 80 gram vid 5 veckor är inte så mycket ändå, men de behöver all vikt de kan få iomed stressen att flytta, träffa nya människor och få en ny flock.
enligt srs regler som ni kan läsa här längst ner så ska bebbar som säljs på en utställning vara under srs-registrering samt vara över 5 veckor och väga över 90 gram, vilket är rimligt.
Qui dormit, non peccat

Den största anledningen till att ungar väger för lite är att dom har fått för dåligt med mat. På 10 kullar har jag aldrig haft en kull som vägt under 100gram vid leverans och jag har haft två stora kullar med 17 och 18 ungar i (dessa vägde runt 110gram vid 5v). Jag ger inte mina ungar speciell barnmat mer än de första dagarna eftersom mina råttor ALLTID får bra och varierad "människomat" VARJE DAG och de har stora torrfoderautomater som fylls innan dom blivit tomma. Att följa tallriksmodellen är ett tips om man är osäker.
Varför dom ska väga 80 gram vi leverans är just för att som sagt det händer mycket nytt de första dagarna i de nya hemmen. Att dom ska väga 90gram vid leverans på utställning är på grund av att uppfödaren kan ha en lång väg till utställningen, ungarna kan få vätskebrist om det skulle vara varmt på sommare, stress osv och då måste råttan ha 10grams extra resurs.
Man ska alltid vara nogrann som köpare! Är det något som känns fel så ska man säga till med en gång. Vid de flesta leveranser i mitt hem eller på utställning så brukar jag väga mina ungar så köparen själv får se hur mycket dom väger. De 6-veckor gammla ungar som jag levererade på Lucia vägde runt 160gram. Om man nu skulle känna sig osäker att köpa en råtta på utställning så fråga någon annan uppfödare på plats om deras åsikt så att du känner dej säker på din sak.
Det är ju svårt att säga nej (har sjäv varit i den situationen) men man måste stå på sig. Om du inte har skrivit på något bindande avtal så ska du kunna begära pengarna tillbaka eller om uppfödaren ifråga sätter sig emot hota med att berätta för alla om din erfarenhet… Oftast kommer det fram ändå. Men ingen seriös uppfödare skulle neka att du får pengarna tillbaka om du inte känner dej nöjd.

Som sagt i Finland har vi 90gram. Vi har ju talat om att lyfta gränsen till 100gram, och vill göra det om uppfödarna tycker det är ok att leverera bebisar 'lite under' 90 gram.
Oftast har jag lite mera vikt på mina bebisar vid 5 veckor, sällan under 100 gram; men jag vill inte ha mera än max 10 ungar per mamma, oftast även mindre (6-8) så växer dom jättebra.
om jag tänker att mina ungar väger 100-150 gram på åldern av 5 veckor..
.. att väga under 60 gram? för mig är 90 gram för liten.
Sarian, jag har haft kull på 15 där alla ungarna hade en vikt på runt 100 gram vid 5 v.
Jag ser det som en fysisk omöjlighet att inte ha en bra, hälsosam vikt på ungarna om dom och modern får tillräcklig och bra mat. Oavsett kullstorlek.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag kan ärligt säga att jag har haft problem med att få upp en kull till 80 gram vid deras fem-veckorsdag, jag trodde aldrig att jag skulle få det då de tidigare har legat mellan 100-180 gram. Dock var just denna kull väldigt knepig och kräsna. De var fjorton stycken, föddes ganska små, runt fem gram var, och låg under den normala viktkurva som jag har skapat av tidigare kullar hela tiden. Den större kontrasten skedde dock runt tre veckor, och efter, när de normalt äter mycket egen mat och diar av honan när de behöver. Jag slet mina strån här hemma i frustration över att de inte åt, jag testade allt och gav dem lagad mat minst fem gånger om dagen. Jag ringde en annan uppfödare och var förtvivlad flera gånger, pratade med några till, men kom inte fram till något annat än det som jag just då gjorde, jag kunde inte göra något annorlunda. Kruxet var att när de hade ätit sig mätta en gång på den mat som ställdes in ratade de den efter. De kom även ihåg att de hade ätit samma mat flera dagar innan och hur många har fantasi och tålamod att hitta minst 5 X 7 varianter av mat varje vecka? Jag kan säga att jag hade svåra problem den sista veckan med att finna nya maträtter. Det slutade med att de flesta vägde över 80 gram, den största 90 gram, men en "lillpelle" vägde endast 69 gram! Han fick stanna kvar här hemma och låg under sin tid långt under de andra i vikten, även som vuxen. Jag släppte dock inte bebisarna förrän de blev sex veckor, några vid 5 1/2 vecka men de var de större och visste även att de skulle få bra mat i de hem de hamnade i då jag kände köparna.
Just nu har jag en kull som är stora.. De vägde i snitt 7 gram vid födsel, vilket är litet mer än normalt, och de passerade deras 80 grams gräns i fredags vid en ålder av tre veckor och två dagar. Jag gissar på att de kommer att väga runt 120-140 när de fyller fem veckor.
Däremot har jag fått funderingar på om ungarna kan bli för stora. De är fyrkantiga och ser ut som hamstrar.. De har muskler och gör det som ungar skall göra, springa, busa, klättra och leka men tycker ändock att de är lite feta och känslan är att fet inte är bra. Vi har ju diskuterat ämnet fetma tidigare och frågan är om det är ok om ungar är feta, om det kan få följdsjukdomar osv.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#13 joo inte får dem vara för feta heller!
men det är ingen excuse för att inte mata dom tillräckligt heller :(

#14 Jag förstår inte riktigt vad du syftar på gällande att inte mata dem tillräckligt.. Hade det något med mitt inlägg att göra eller var det bara ett allmänt påstående?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#15 allmänt :)