När ska jag avliva henne?
Min ena råtta har antagligen fått mycoplasma. Efter upprepade veterinärbesök och medicineringsförsök så har veterinären sagt att det inte finns mer att göra.
Så nu kommer den fruktansvärda frågan om när jag ska avliva henne? Hon rosslar inte konstant utan mest i omgångar nattetid. När hon inte får "rosselanfall" så är hon pigg och glad och äter som vanligt.
Det är svårt att bedöma hur mycket hon lider under "anfallen" men jag kan tänka mig att hon känner ångest och panik när hon har så svårt att få luft…
Så bör jag ta bort henne redan nu? När det är dags villket är det mest humana sättet att avliva på? Min veterinär har sagt att han ger råttan en injektion i magen och sedan tar det ca 10 min innan hon är död. Är detta det bästa sättet eller bör jag vända mig till någon annan?
Jag behöver nog inte poängtera att jag älskar min lilla Maxi gränslöst och vill ha henne hos mig så länge som det går. Men jag skulle vilja ha råd utifrån vad som är bäst för henne.
Tack på förhand!
Se din från din vinkel, om du var lilltjejen, hur länge skulle du orka?
"Se din från din vinkel, om du var lilltjejen, hur länge skulle du orka?"
Hur menar du då? Man kan ju inte veta hur det är att ha mycoplasma direkt.
#2 Nej det var inte det jag menade. Men om hon tänker efter lite. Som hon beskriver det låter ju lilltjejens liv ganska ansträngt, skulle du vilja leva så och ha det så jobbigt med att andas, även om det inte var hela tiden? Du vet att medicinerna inte gör någonting bättre nu?

Kan du beskriva "rossel-attackerna" lite bättre? Kippar hon efter luft så kan jag av egen erfarenhet berätta att det är inte en direkt trevlig upplevelse. Hur länge har hon rosslat och vilka mediciner har du gett?
Jag har rossel-råttor som rosslar till och från konstant men som är sjukt pigga. Jag vet hur det är själv att gå omkring och rossla eftersom jag är astmatiker och rökare. Man ser direkt på en rosselråtta om det är dags att få somna in. Men har råttan ett värdigt liv som inte verkar påverkas kan man låta det gå tills man ser motsattsen.
Har du provat kortison? Jag har fått utskrivet prenecelon mot rossel. Jag har ett liknande preparat till mig själv vid rossel och detta funkar bra på mina råttor med. Dock ska man vara väldigt försiktig med kortison, råttan måste vara i övrigt pigg och inte ha andra sjukdomssymptom annars kan man förvärra detta. Dessutom är det mycket viktigt att trappa ner en kur annars är det en onödig behandling. Jag har faktiskt lyckats att häva andnöd på råttor med hjälp av prenecelon, den ena råttan fick jag dock ta bort efter någon dag men den andra klarade sig och levde ett år till.
Människor kan också rossla, så man kan visst jämnföra. Har man haft lunginflammation kan man tänka sig hur råttan mår.
Jag säger såhär, om medicinen inte har hjälp och det märks på henne att hon mår väldigt dåligt, då bör hon få ett värdigt slut. Mina första råtta lät jag det gå så långt med att han slutligen kvävdes till döds.
Endast du kan avgöra vad du skall göra, men om hon är illa däran så bör hon få somna in.
Jag tror att jag skulle tagit bort henne nu så att hon slipper må jättedåligt. För hon kommer väl inte bli bättre?
Injektion i magen är otroligt obehagligt att se. Jag var med när dom avlivade min ena råtta så och det var hemskt. Fast tydligen det snabbaste och lindrigaste sättet… :/
Den enda råttan jag har behövt avliva avlivades med injektion i magen. Just i det fallet så gick det iaf väldigt lugnt till hon fick sprutan och sa ingenting alls när hon fick den och sen la hon sig tillrätta i min famn och somnade lugnt in. Vad jag har hört av veterinär så ska det vara det lindrigaste och bästa sättet att avliva.