S: Uppfödare av Himalayan?
Hejsan! Sitter letar efter en uppfödare som föder upp Himalayan råttor, ska vara en råtta med en bra bakgrund som skulle lämpas till uppfödnings senare. Vill starta en uppfödning när jag kan tillräckligt och vill satsa på Himalayan om det går att få tag i. :)
Så hör av er snarast. :)

Det är tyvärr ganska få uppfödare i sverige som håller på med varianten himalya de flesta föder upp siameser men får ibland några himisar i kullarna. Jag har fått några himalaya i några kullar, dock är detta inte min inriktning. SilennAs har också himisar då och då. Min himalaya pojke kommer ifrån TacoBelle's som nu tyvärr har en liten paus men förhoppningsvis får vi snart se fina råttor därifrån igen.
Om du funderar på att bli uppfödare så skulle jag varmt rekomendera att du ansöker om att göra uppfödarprovet. Om du har varit medlem i SRS i ett år kan du ansöka om detta. I provet ingår frågor som är viktiga att kunna för att bli en bra, kunnig och seriös uppfödare. Att bli uppfödare är ett stort ansvar och det är då otroligt viktigt att du kan grunderna. Jag är otroligt glad att jag gjorde provet då jag insåg att det fanns en hel del grejor som jag inte visste. Jag lärde mej massor av att göra provet eftersom jag blev tvungen att kontakta andra uppfödare för att ta reda på svaren. På så sätt fick jag dessutom underbara vänner som fortfarande hjälper mig att svara på frågor som kan dyka upp längs vägen.

#1 Är det egentligen inte bättre att sära på linjerna med siamese och himalaya? Att det skulle de standardenliga himalaya och siameserna tjäna på då de egentligen kan förstöra för varandra?
Jag vet, och så har det varit hela tiden sedan jag började, att man blandar himalaya och siamese just för att det är pointade varianter och för att få fram dem men att det egentligen inte är det bästa sättet att få fram varianterna. Det är inte heller någon registrerad uppfödare som har hållt på med just varianten himalaya utan det har blivit en "biprodukt" från siameselinjer, att de egentligen haft inriktning siamese.
Det skulle vara väldigt kul om en uppfödare inom Srs skulle börja med varianten, den försvinner allt mer.. Men är en vacker sådan.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#2 Självfallet är det bästa att renavla dessa varianter. Min himalaya är köpt i tron att han skulle vara siamese då han var så mörk som liten. Jag har användt han i två kullar eftersom han har ett fantastisk temprament och att han har russianblue bakom sig. nu har jag bara den pojken så jag kommer nog inte få in så mycket fler himalaya här hemma tyvärr.
Tipsa gärna om det kommer någon Himalayan, :)

jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag måste minnas att jag har läst att himalayan är den enda standardvarianten som inte går att renavla. man får fram dem genom att korsa siames med albino, då ska alla ungar bli himalaya. korsar man två himalayan så blir bara ca hälften av ungarna himalaya (resten albino och siamese).
Så vill du satsa på att föda upp bra himalaya så kan du ju lika gärna köpa en albinohona och hitta en fin siamese hanne till henne.
Då ökar ju chansen att du hittar en som motsvarar ditt ideal i typ och temprament då dessa färger nog är mycket vanligare.
Rätta mig gärna om jag har fel, jag kan inte minnas vart jag läste detta men färggenetik (främst på hundar och åsnor) är en liten hobby jag har.
#5 Men jag vill ha kvar min hanes temperament också. :)

du kan få para min bebis när han bli större tkr jag :D skaffa honan du!
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

#5 Japp, du behöver en albinogen och en siamesgen för att få himalaya. Så att separera siames och himalaya är ju omöjligt. Iaf om man vill avla på himalaya. Avlar man på siamese kan man ju bara avla bort albinogenen för då behöver man den inte.
Du får en gen av mamma och en av pappa.
Albino= c/c
Himalaya= c/c(h)
Siames= c(h)/c(h)
Korsar du en himalaya + himalaya får du 25% albino, 50% himalaya och 25% siames .
Korsar du en siames + himalaya får du 25% himalaya och 75%siames.
Korsar du en himalaya + albino får du 25% himalaya och 75% albino.
Korsar du en siames + albino får du 100% himalaya.
Så vill man massavla himalaya så är det förstås smartast att ta en siames + en albino. Men kruxet ligger ju i att man kanske måste välja en dålig siames att avla på för att få bra himalayans. Och det måste ju vara svårt att liksom gissa sig till det. Sen i nästa steg måste du ju para en himalaya efetrsom du bara fick sådana i kullen. Sen antar att det är mkt enklare att para himalaya + himalaya just för att man då vet vad man har, liksom. Och kanske också lite mer vad man får också, förstås.
Det är det jag antar att Thirre menar. Alltså, att man siktar på olika saker när man avlar på siamese eller himalaya och det finns polygener som bestämmer där hur utfärgade de blir. Alltså, att om man avlar på himalaya så får man på köpet dåliga siameser och om man avlar på siamese så får man på köpet dåliga himalayans. Nu vet jag ingenting alls om standardbestämmelserna för varianterna men så är det många gånger. Därför kan det vara knepigt att avla på två varianter samtidigt. Man måste hitta varianter som skrider mot samma mål om man ska avla på flera mål samtidigt.
Men nu spekulerar jag alltså bara fritt. Vore kul om någon som kan varianterna kan ge svar på tal.
Älskar mina stora små vänner..
Tack :)

#8 Du förstod precis vad jag menade.. Och sammanfattade det väl. Att du också lade in enklare variant av avelsschema borde skingra några tankar.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..