Introducera råttorna för varandra?
Jag har haft råttor lite då och då under ca 5 år, men jag har en liten fundering ang att introducera okända råttor för varandra.
Jag har för tillfället 2st honor som nu blev 19 veckor idag (30/11).
Jag har blivit väldigt förtjust i en hona på affären där jag jobbar som är äldre än mina. (tror det skiljer 1 månad ungefär)
Fungerar det att sätta ihop 1 äldre med 2 yngre? Har hört lite olika saker om detta så jag är väldigt osäker. Jag läser många inlägg där man presenterar yngre med sina äldre men aldrig tvärs om.
Tacksam för svar // Johanna/Zakaraa
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
jag har presenterat en 1,5 år gammal råtta till mina 2 månaders gamla :) den äldre hade varit ensamråtta innan och introductionen gick väl sådär, men med tid och tålamod och 6 dar senare flyttade dem alla ihop och det har funkat galant!
Det var lite tjaffs i början, men nu går allt på räls :)
Tack så mycket för ditt svar!
Det var så lite så !

Vi har en jättebra artikel om introducering som du kan börja med att läsa=)
Spelar oftast ingen roll vilken ålder råttorna har man gör på samma sätt ändå om man är osäker. Dvs låter råttorna träffas flera gånger på en neutral plats utan doft, och när det är dags så storstädar man buren noggrannt så att ingen tidgare doft finns kvar.
Qui dormit, non peccat
Vart hittar jag den artikeln?
Jo jag läste en artikel på Ratpower.se som jag tyckte var väldigt bra, stod dock inget ang åldrarna så därför frågade jag här
När jag introducerar dom för varandra ska det då bli 1 & 1 eller ska båda få träffa den nya samtidigt?
Jag skaffade precis två nya råttungar som sällskap till en hona jag tagit över, honan har varit ensam i hela sitt liv, men det gick faktiskt otroligt bra. Jag kunde sätta in dom tillsammans i buren alla tre samma kväll som jag fått hem honungarna, och nästa dag sov dom tillsmmans allihop. men det beror väl mycket på de olika individerna antar jag.
jo men det är precis det som jag hittat, introducera Yngre till dina Äldre men här är det tvärs om och det har sagts till mig att det oftast är svårare.
Jag tror inte att det kommer bli några komplikationer, det ända är att den nya (Bella) kommer försöka ta över "ledarrollen" från Seven.
Men vi får se hur det går, jag får hem Bella på torsdag :)
lycka till och berätta hur det fick :)