Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2068 ggr
carint
0

Vilket bottenmaterial gillar ni bäst??

Jag har provat rivet papper, Remi (papperspellets) samt Toa-Lätt (papperspellets). Rivet papper tycker jag luktar minst, i alla fall de två första dagarna sedan måste det nästan bytas ut. Papperspellets luktar ju i sig och den lukten gillar jag inte speciellt mycket men i sin tur är det lätt att plocka bort bajskluttarna (har ej rumsrena djur som använder toa).

Vad har ni och vad gillar ni bäst???

[GlittriGris]
0

toa-lätt och rivet tidningspapper även för att dom tycker det är kul att böka med:)

JaneDoe
0

jag blandar al (eller e det asp) flis med toa-lätt tycker det e bäst

flisen suger inte upp så bra men det gr toa-lätten, därför jag kombinerar

har sen kattsand o toalätterna

carint
0

Luktar aspflis gott?

Nattmannen
0

Vi kör på hampaströ. Svårt att få tag på, men funkar hur bra som helst.

junilla
0

aspflis använder jag sen en ny sak restprodukt vid bomullstillverkning, mjukt och gott, kul för dem att boa med…tycker inte aspflis luktar något alls…Skrattande

Terato
0

Aspspån, helt klart! Är snyggast, luktar bäst, dammar minst och suger upp bäst.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

carint
0

Någon som bara har tex en handduk i botten?

zickan
0

Inget alls :-D.. I stora buren så går de inte gärna ned på golvet. Har endast dyr kattsand på toaletterna.
Grabbarnas bur har jag toalette. Det suger bra men jag tål inte blött papper. Tror det möglar väldigt snabbt eller vad det nu kan vara som frammkallar min allergi.
Sedan al/asp spån är snyggt och luktar rätt bra den första dagen. Men det suger upp rätt illa. Blanda både fungerar lite bättre.

Tidningspapper som byts varje dag fungerar jätte bra. Man blir av med sin reklam. Men det är lite jobbigt att byta så ofta om man har flera burar.
Sitter man med en tvättstuga och inte har egen maskin så är det underbart med att endast ha tyg och tvätta två gånger i veckan eller liknande. Det körde jag på förr och det är verkligen super.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

idisen95
0

jag tar tidningar och tar bort klamrarna men ändå och det river dom själva upp och det är ju kul för dom och det kan variera från att jag behöver byta 1 gån i veckan till  1 gång på en och en halv vecka

Ladyinred
0

det luktar mycket bättre sen jag slutade med papper och gick över till tyg. behöver bara byta ca var femte dag och sen torka av hyllorna dagligen. innan så fick jag byta papper varje-varannan dag. gick det tre dagar, ja då stank det!

Thirre
0

Just nu använder jag enbart papperspellets i bottnar och kisslådor. Tidigare klarade jag inte av lukten av papperspellets, det luktar verkligen pappersbruk den första dagen, men efter att ha vunnit en hel del Toa-lätt påsar på en utställning började jag blanda ut det med bok- och alflis, det var den bästa kombon någonsin i burarna. Men då leveransen trilskade mycket och ofta blev det att jag enbart använde Toa-Lätt och så har det fortsatt. Jag har tidningspapper som jag läggar på vissa hyllor för att det skall bli olika material att gå på för de små tassarna men det brukar de dra bort och boa med. Jag har även tygbitar i buren för samma syfte som papper och de gör samma sak med det, lägger det där de vill ha det. Toalättpapper används ibland.. För boandets skull.

Men som sagt, den bästa kombon var bok och/eller bokflis som man mixade med papperspellets då jag tyckte flisen kunde vara lite sämre på att suga upp men det hjälper papperspellets till med. Relativt dammfritt och luktar fräscht.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

NeverToLate
0

Jag har just nu toa-lätt och tidningspapper, men jag ska gå tillbaka till bara tidningspapper då jag tycker att det luktar mer sen jag skaffade toa-lätt, jag vet inte om ngn annan tycker likadant, men jag ska nog hålla mig till tidningspapper iaf då jag tycker att det funkar bäst för mig :)

carint
0

Precis så tyckte jag också. Toa-Lätt luktade pyton!

silverorm
0

Tidningspapper på alla hyllor, även botten. Har haft toalätt i toalådorna men honorna verkar inte gilla det utan puttar ut det hela tiden…så…jag river papper o lägger i toalådan oxå, funkar jättebra!!Glad Varför krångla till det mer än nödvändigt??Flört

carint
0

Fy, har nu haft handukar som jag bytt efter ca 2 dagar men det funkar inte….luktar pyton!! Har nu gått tillbaka till tidning i botten och strimlat tidningspapper uppepå tidningen! Då kan man ju byta i stort sätt dagligen….är ju gratis.

Försökte med att ställa en in toalått då de brukar kissa och bajsa….vad händer…jo en av dem använder den som säng!!! Mysigt???

MangoMelon
0

Jag är så trött på alla bottenmaterial.. Hade aspflis tidigare, men det stökade till allt så när de skvätte ut det, böt sedan till toalätt men tycker det luktar så. Nu har jag träpellets, men det är irriterande för det börjar lukta ganska snabbt och så blir det damm av det när det kommer i kontakt med urin..
Så nu för tillfället har jag tidningspapper, men det suger det med, för det har noll uppsugningsförmåga (tycker jag), börjar lukta snabbt, hela buren ser ut som ett bombnedslag då de river omkring det överallt, samt att råttornas svansar och tassar blir svarta..
Så jag jagar efter nytt bottenmaterial.

#15 jaha, dina använder den som säng.. Mina använder den som skafferi till mat de vill spara. EFTER att de har bajsat och kissat i den -.-

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

av allt jag har prövat så slår tyg allt… nackdelen är att det tar en stund att bunkra upp tillräckligt stort skafferi av lakan, handdukar, filtar mm. men det uppskattas enormt av råttorna. hela burarna består av massa mysiga kryp in.

xLillaMy
0

Toa-Lätt!
Vaktar just nu ett par råttor som har någon slags smådjurssand som underlag - men herregud vad dte luktar! oO

KickanW
0

Aspflis eller vanligt fleece.

Ricko
0

Tidning med Flis ovanpå.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

elektra1
0

tidningspapper och sen kattsand i hörnen på buren, sen sönderrivna lakan som bomaterial.

Toalätt är det värsta jag använt, det riktigt stinker efter några dagar, blä.

KickanW
0

Jag har ändrat mig sen senast. Spån (av lövträd såklart) är mycket bättre än flis då det inte skräpar alls lika mycket som flis. Flis sprätter ju över hela rummet!

Grodan
0

Jag kör med autoklaverat aspflis! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Mitt favoritbottenströ är helt klart Toa-Lätt - är det för övrigt bara jag som fullkomligt ÄLSKAR doften av Toa-Lätt?? Jag har alltid älskat den, och jag köpte det första gången när jag var typ femton.. :)

Jag har även Aspspån och Alspån hemma, men båda två börjar lukta illa rätt fort. Jag har också lite svårt för lukten av fräscht aspspån, tycker att det luktar så sötsliskigt, men det gör egentligen inte så mycket. :) Jag älskar att prova nya bottenströer, så så fort jag hittar något nytt så köper jag det (förutom till exempel cederspån och liknande såklart.. ).
Jag hade en period för några år sedan när jag använde tidningspapper, men jag tycker bara att det är ofräscht och ohygieniskt. Dålig uppsugningsförmåga och trycksvärtan färgar burbottnar och liknande. Nej, tidningspapper duger som bomaterial eller akut bottenströ när man får tvärslut på sitt vanliga bottenströ, men att använda det jämt och ständigt fungerar inte för mig. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jinaum
0

Kör med träpellets. Funkar bäst tycker jag då jag har heltäcknings matta. Bara att damuga upp.

Visserligen blir typ pelletsen till damm när de kommer i kontakt med urin men jag kan inte påstå att det dammar så mycket om de då de lägger sig kompakt i min bur på botten.

Har inte provat toa-lätt till råttorna. Men vi har haft det till katt en gång och jag tyckte verkligen det luktade pytton. Har dom i mitt rum så det är ju lite prioritering på lukten.

Bor sedan ute på vyschan i princip så alp flis å sådant är nog inte så lätt att få tag i. Inte kollat i ärlighetens namn men har liksom inte orken när jag tycker mina trä pellets fungerar bra. Körde ett tag med 4 all pets. Svin dyra små löjliga påsar. De var dock nog bäst och höll sig länge. Nackdelen var att de inte kom i särskilt stora påsar och där av var dyra med. Kommer inte ihåg priserna. Men en 26 l säck från djurmagazinet tycktes bättre under 200 än en liten säck på ca 3 kg tror jag det var för 90 (kommer faktiskt inte ihåg). Men ja. Träpellets.

Ricko
0

#22 Jag har inte haft en enda spån "sak" på golvet sen jag köpte det Tungan ute

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

MangoMelon
0

Jag har också provat träpellets, liknande som det man använder för att värma med, men i lite mindre "bitar". Det fungerade bra en tid men så började jag märka att dammet som bildas i kontakt med urin satt sig över allt i lägenheten. Det var svårt att dammsuga upp det från golvet och att torka damm var inte alls kul.

Under en tid hade jag rivet tidningspapper. Råttorna tyckte det var skitskoj att slita och riva och boa i pappret, men det var för mycket jobb. Med så många burar tog det för mycket tid att varannan dag byta ut pappret mot nytt.

För tillfället har jag Toa-Lätt, papperspellets. Jag är jättenöjd med det och älskar hur det doftar! Men tyvärr är det dyrt här, 250 kronor säcken.. :S Då jag var på besök i sverige passade jag på att köpa dubbla säckar för ett billigare pris än en här :p Måste nog komma på besök igen :D
Men ja, papperspellets är det som gäller här!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

sweet-moira
0

hej.

har funderingar på att använda torv som strö, är det någon som har testat det?

Använder toa-lätt just nu men tycker att det luktar för mycket.

Liingefors
0

jag använder typ kartong i botten och sedan toa-lätt över det! :) Det funkar bra tycker jag :)

Itchy
0

jag använder eldningspellets som bottenströ…jag tkr att det är bra och billigt, det enda dåliga är att det är tungt för ryggen att släpa runt på 16KG säckar >_<

You can't spell Bitchy without Itchy

Itchy
0

var glad att din råtta inte sätter sej i tolådan och föder ungar XD

You can't spell Bitchy without Itchy

Huldan
0

Jag använder hela tidningar som råttorna själva strimlar! Det ger dem bra aktivering och de har i stort sett aldrig bitit sönder något vilket jag tror blandannat beror på att de alltid har tidningspapper att greja med.

Det luktar snabbt men är väldigt enkelt att städa då det alltid är några hela sidor kvar i botten som jag rullar ihop och då får med allt annat apper samt allt bajs.

[lucke]
0

Funkar det med asp/al-flis och liknande om man är pollenallergiker? Nån som testat…Obestämd

mizzive
0

Här hemma kör jag med Remiss (papperspellets) och det tycker jag fungerar bra. Mina råttor är dock sällan ner på golvet och därför behöver det inte bytas speciellt ofta. Har kattsand i toalådorna till både pojkar och flickor.

Det är alltså toalådorna samt hängmattor och tygbitar från "sovkorgarna" som måste bytas ofta för att det inte ska lukta.

:)

murre1999
0

mitt som jag har heter toa-lätt

det tycker jag är jätte bra

[Mara-Bell]
0

Jag kör också med Remiss(papperspellets), använde tidigare vanligt spån, mend et skräpade ner så himla mycket. Är väldigt nöjd med köpet av Remiss, tycker inte själva pelletsen luktar nåt särskillt heller. Har även en del vanligt toapapper i buren då min äldre hona älskar att boa hela tiden. har även totalt rumsrena råttor, så jag behöver oftast inet byta bottenmaterialet mer än en gång i månaden, toan behöver däremot bytas varje dag då den används flitigt. Jag använder mig utav chinchillasand i toaletten, är det någon som har nåt bättre alternativ? har inte testat med kattsand, emn kasnke någon kan svara på om det är bättre eller sämre än chinchillasand.

teachingbirds
0

Vi hade aspflis förut men beställde senast hem aspspån istället. Håller med Kickan om att det är superbra eftersom det inte blir en massa flis på golvet, dessutom fastnar det inte lika lätt i fleecen som jag har i buren som bomaterial. De få spånen som hamnar på golvet är bara att plocka upp och slänga tillbaka in i buren! Jag behöver sällan byta eftersom mina mest kissar på hyllplanen och i sina rör. Jäkla pissmaskiner. Tungan ute Däremot blir det en del bajs, men det mesta hamnar i lådorna där jag har toalätt.

piaca
0

Jag har billiga dörrmattor från Ikea i burbotten samt på gallerhyllor. De kostar 4 kr styck och man kan tvätta dem i tvättmaskinen. Har haft råttor med bumblefoot och efter jag bytte till mattorna gick det så småningom bort, spec då jag det även på hyllorna. bara att dammsuga om de inte kissat på dem.

Har kattsand i toalådorna.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10120479

Varga
0

Papperspellets får jag gratis från pappersbruket, och jag tycker att det luktar jättegott, så det blir det i mina burar ^^ Eftersom jag har väldigt stora burar och få råttor (nu är det bara 2 i var flock, men det känns väldigt tomt…) så behöver jag inte byta alls ofta heller, jättepraktiskt ^^

Zakaraa
0

från början hade jag Alspån i botten och i toaletten har jag gerbilsand. Nu har jag bytt till Toa-lätt (och fortfarande gerbilsand i toan)

Så snart min nya bur (garderob) blir klar ska jag byta underlag igen men vet inte till vad, eftersom det är en garderob med nätdörrar kan jag inte ha något löst spån då det kommer ramla ut och bara skräpa. Något förslag?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Huldan
0

#40 Tidningspapper ;D Luktar snabbt men är superenkelt att byta!

Zakaraa
0

#41 men hur är det med trycksvärtan? Färgar inte det av sig väldigt mycket när det blir blött?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

KickanW
0

#42: Färgar av sig kan det göra, så det kan man tänka på om man har vit råtta och ska ställa ut t.ex. Men det är inte farligt på något sätt.

Kottikott
0

Jag använder bara massa handdukar och fleece och annat mjukt tyg åt dom så de kan mysa in sig vart dom vill. Dom är rätt rumsrena och håller sig på toaletterna.. Men får byta rätt ofta för dt börjar lukta snabbt.. Sen är dt förtvätt och tvätt på 95 grader :D