Får man använda vatten spruta på råttor?
detta är bar vad jag undrar, kan man använda det precis som man gör på hundar och katter? som för att fya på dom?
Dom har börjat gnaga på galler, och " psssh! " verkar inte riktigt funka lika bra längre. brukar peta dom på nosen med fingret så dom slutar ( peta/slå men inte så hårt så att det gör ont.. förstår ni ?)
detta var bara en fråga, jag har INTE användt det och kommer inte göra det om jag blir avrådd. ni får gärna ge tips på andra saker man kan göra för att få dom att sluta
Blås på dem, men inte för hårt. Gnager de mycket? Har de annat att gnaga på istället som gnagsten eller liknande? Eller är de uttråkade?
Vatten kanske funkar, eller så gillar dom det… Blås på dom och ge dom inte positiv uppmärksamhet förrän dom slutat gnaga.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Dom har pinnar i buren, men dom är inte intressanta längre tror jag
helt ärligt tror jag att dom har lite att göra, men jag har inget att underhålla dom med. försökt få tag i sockor av kompisar osv men det gick inte :/ plus så tror jag om jag ger dom sockor så finns säkert risken att dom börjar gnaga på all typ i hopp om nåt spännande ^^;
gnagsten?
2# gilla det? o.o
angående att blåsa, det är lite svårt när dom som verkar bli glada av att jag kommer (vilket ger dom en belöning kanske?) plus så är ju buren så pass stor att jag inte kan blåsa så långt ^^;
#3 Hur mycket får de komma ut? Låter som om de är uttråkade…Hellre att du tar ut dem fler gånger, även om det bara är i 10 min åt gången, så får de springa av sig lite.
Gnagsten, eller kalksten, ska finnas i djuraffärer med tillbehör. Inte alltid de gnager på pinnar. Det är bra så att tänderna inte blir för långa också.
normalt brukar jag låta dom vara ute kanske 30min, eller så pass länge dom 'håller' sig. Men just nu är jag lite nere och har rätt mycket saker runt som jag inte vill att dom ska bita/få i sig. Äh, fick dåligt samvete nu, tar ut dom på en gång.
Kalksten? aldrig hört talas om, bara om salt sten. får äl se om jag hittar det och om det är nån höjdare

Kalksten och gnagsten är inget att rekommendera. Det kan skapa njusten…
Pinnarna som du har i buren kan du smörja in med olivolja eller solrosolja. Så blir de nog populära! :)
#6 Oj? det har jag inte hört förut…men de äter dem ju inte, bara gnager? o.O
#7 Djur får njursten av salt/mineral/kalksten.. Ge pinnar i olika storlekar *undvik de från gran och tall pga de innehåller terpentin*, ge nötter, knäckebröd, skorpor. Nu under jul tid så köper jag hela hasselnötter som både möss och råttor får ta sig genom skalet själva.. Vallnötter går bra de med o andra nötter man har under jul.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Låter som att råttorna är understimulerade, det ska man inte straffa dem för. Ta ut dem oftare och följ råden med aktivering som folk har skrivit här, du har fått många bra tips!
Qui dormit, non peccat
#8 Tack! *bort med kalkstenen med en gång*
Håller med de övriga - Ett sådant har oftast en orsak och då hjälper det inte att fya. Försök hitta anledningen till varför de gnager i stället!
Känns lite som folk skippar vad jag skriver ^^; dom gör ju detta även då jag aktiverar dom :P det är bara att just nu så är det värre pga att jag har inte haft ork att umgås med dom ( alla har neråt perioder )
Ska prova det där med pinnarna, samt tror jag att jag ska se om djur affären har fårr in godis bollarna ( ni vet sådana för hundar ? tänkte att det kunde vara nåt för dom . såklart under uppsyn )
Men alltså, du har ingen yta du kan släppa dem på där de kan springa av sig, utan att du behöver vara där då?
Jag har en etta typ och ställen jag är rädd att dom fastnar, tex bakom kylen . dator bordet osv, soffan brukar ju vara en vanlig grejj. om jag har dom i soffan så håller dom sig där.
fast jag kanske bara är för orolig?
Jag bor också i etta, och hallen funkar här, eller, kommer att funka när de blir äldre och djärvare :)
Om du täpper till runt avloppet kanske badrummet är en idé?
har ingen hall, har kök med öppen dörr till vardags rummet/sovrummet - Toan skulle kanske gått om det nu inte var så att det var en toa som finns ute i hallen ( bor i en källare, är lite speciellt där ) kan rita en skiss på det om du är nyfiken :P
Toa i hallen o.O *tänker mig toalettstolen bredvid skostället typ*
Kort så måste jag ut i hallen ( iskallt) sedan in i en annan dörr som bara är bredvid min lägenhets dörr. Så nästan
#19 - Ok , får se om jag kan lösa det på annat sätt först :3
Jag har Torrfoder som är special för att dom ska vara bra för tänder osv, såndär dyrmat :Pska göra eget foder sen för det börjar kännas dyrt
#20: Vad heter det?
Har de fri tillgång till maten? :)

Varför anser du att det är rätt att straffa dina råttor? För att du slipper dåligt samvete och för att du aktiverar dem och dom ändå gnager? Att dom gnager på buren har en orsak. Orsaken som vissa har skrivit är brist på stimulans. Oavsett om du tar ut dom och aktiverar eller inte så beror det ändå på samma sak. Brist på sysselsättning. En halvtimme räcker tydligen inte eftersom dom fortsätter gnaga. Mer stimulans skulle jag ge som råd. Oavsett hur mycket eller lte DU tycker att du håller på med dom så visar ju dina råttor att det är för lite för dem genom att gnaga. Har du inte tid att aktivera dem tillfälligt tycker jag att du får stå ut med gnagandet. Inte straffa dem för behovet dom försöker tillgodose kanske försvinner, men inte orsaken.

Bara så du vet finns det understimulerade råttor, psykskadade råttor, dåligt avlade råttor osv….
#23 Fast… Man måste ju visa dem vad de kan göra ute som är rätt och fel. De vet ju inte att det är fel att göra si och så.

#24 Nu förstod jag inte riktigt.
Hur som helst så tycker jag inte det är ok att straffa råttan. Vad det än beror på att den gnager. Jag tycker inte det är ok med vatten spruta till detta. Råttan gör det ju knappast för att vara dum eller elak utan av en orsak. Ta bort orsaken så slutar den gnaga. att straffa gillar jag inte. Det kallar jag lathet att inte orka ta reda på orsaken eller inte göra något åt själva orsaken. Lathet att bestraffa.
Jag kan ha missuppfattat meningen men vare sig det gäller understimulans, psykskadad råtta eller dålig avel så ser jag ingen rätt i att bestraffa detta beteende.
Det är min åsikt. Alla har olika och man måste hitta sin egen men detta är mitt svar som jag anser.
#25 just i frågan om det är ok vid gallergnagning för att föröka hålla mig till trådens fråga, så tycker jag inte det är ok att använda.
21/22 : care+, tycker det är bra :) är gjort så dom inte ska bara äta av en sort och ska hjälpa dom smälta mat bättre osv. står en massa saker på den ^^; sedan så ska dom bara ha en viss mängd per dag, så ca halv dl per råtta. Men då ger jag ju mat vid sidan om också, hård bröd, äpple, det jag äter. sedan så godis med :3
26 : Jag vet inte hur jag ska reagera på det du skriver, jag vet inte om jag är känslig men jag får intrycket av att du skriver att du tycker jag misshandlar mina råttor. Jag håller på med dom varje dag och försöker aktivera dom. Är bara på senaste tid jag inte klarat av att göra det regelbundet längre stunder. Och då har dom börjat göra det mer, och jag tror det är bara en av damerna. Men som sagt, snälla var inte så hård i orden :/ Tror många som skulle få likadant skulle helt upphöra komma hit med frågor om råd osv, man vill ju ha hjälp och inte en utskällning.

#26 Jag tycker ditt inlägg var väldigt brutalt skrivet, själv har jag fått varning för mindre.. Du skriver rent ut utan att ha yttre ramar att råttan gnager galler för den är understimulerad och att ägaren är lat och bara vill lätta sitt samvete, när hon ber om råd, tips och hjälp…..
Vem vet råttan kanske kommer från en linje där uppfödaren inte bryr sig om att avla bort stereotypa beteenden. Råttor kan även få tvångstankar, men ja som sagt ditt inlägg har inga yttre ramar. Bara skäll. Folk brukar säga att jag är elak men jaaja…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#27 Jag rekommenderar att du gör en egen blandning och ger dem fri tillgång :)
30: Jag ska det :3 börjar vara för dyrt med 120 kr påsen ._. från början innan jag kollade hur mycket jag skulle ge dom så gav jag dom så fort det var slut, men då började pojkarna knapra i sig det i super fart.

#27 Ang trådens fråga så ber jag om ursäkt om du tog illa upp! Du skrev aldrig att du använde vatten spruta. Du frågade vad andra tyckte, om det var ok. Ilskan var inte riktad mot dig som person utan jag tycker det är väldigt fel ATT använda vattenspruta för att straffa ett beteende hos råttan som beror på någonting som råttan berättar genom att just gnaga. Jag ber om ursäkt om du tog det personligt!! Det var inte din fråga eller du utan hur illa jag tycker detta är att göra mot råttan. Där med inte sagt att jag har rätt, alla andra har fel. Det en av alla åsikter och tyckande. Alla åsikte respekterar jag, men personligen tycker jag det är väldigt fel.
#24 ang tonen och meningssättet "bara så att du vet…" reagerade jag negativt över då detta var mitt eget tyckande och tog illa upp själv av det sättet att uttrycka sig. Jag försökte skriva att jag kan ha missuppfattad vad du menade, att denna mening inte var för att vara dryg tillbaka för min åsikt.
Vad det än beror på att råttan gnager. Dåliga linjer, understimulans, psykisk störning eller något annat så är min åsikt densamma. Det är inte ok! För att få bort ett beteende måste man ta reda på just orsaken. Jag vet inte hur jag ska förklara men ett dåligt exempel på min åsikt om lathet. Om råttan gnager pga understimulans så hjälper det kortsiktigt för stunden att bestraffa den. Kanske gnager den aldrig mer på gallret efter några bestraffningar för att den vet att det kommer bli obehag av detta. Men det som orsakar detta beteende finns fortfarande kvar och råttan kommer hitta nya sätt för att försöka själv att få bort understimulansen. Nya problem kan uppstå och då kan man bestraffa det och så kan man fortsätta. Man får gång på gång bestraffa för att få bort symtomen. Att istället ta reda nogrant på just orsaken varför är mer jobb och kan vara svårt. Men på lång sikt vinner man mycket. Dåligt exempel men om en bäbis är hungrig skriker den. Man kan stoppa en napp i munnen och få tyst på den ett kort tag. Men den är fortfarande hungrig för man gör det enkla, lata valet att snabbt plugga igen munnen så den blir tyst istället för att ta en kvart och ge den mat.
Just nu har jag inte så mycket mer att tillföra denna fråga som tråden gällde. Ta reda på orsaken och nej jag tycker inte man ska använda vattenspruta till en sådan sak som gallergnagning. Det är ingen fakta bakom detta utan endast min personliga åsikt. Tipset jag har att ge på annat att göra än att spruta vatten är att just ta reda på orsak, ställa sig frågan varför istället. Beror det på som #24 understimulans, dålig avel, psykisk störning eller något annat. Efter man fått reda på orsaken kan man jobba utifrån detta.
Om någon har en åsikt eller undran om något som inte handlar om just detta inlägg så fungerar min pm. Jag rörde upp mer känslor och frågor, tankar än vad som mening ser jag!
Dom få gånger jag har haft någon råtta som gnagt på galler så gäller det först och främst att se till att man inte belönar det beteendet på något vis.
Första gången så gjorde jag fetfel… jag plockade ut råttan ifråga och gosade och lekte. Vilket snabbt ledde till att jag strax efteråt hade fler råttor som gnagde på gallret för glatta livet.
Botet för detta var då… ingenting. Jag vände ryggen till dom och gick därifrån. Jag har haft så många djur genom åren och insett att om man reagerar på det dåliga beteendet så belönar man det, dom får en reaktion.
Katt som pissar inne på mjuka olämpliga plaster… inte hjälper det att skrika och spruta vatten på henne inte… nej nej… torka upp, stryk på med ättika och var tyst…
Det visste jag inte de första 5 åren hon gjorde det….
Jag har inga gallergnagare. Mina råttor får aktivitet och mat och gos och allt dom behöver. Vad dom inte får är reaktioner på dåligt beteende.
Vad jag tror Zolah är att första gången det händer så reagerade du, dom fick omedelbar respons. Det är det dom är ute efter nu också och om du ger dom det så förstärker du beteendet.
Jag har inga tvivel på din råtthållning utan snarare tvärtom :)
Bit ihop, ignorera dom när dom gnager… direkt dom slutat så ska du snabbt fram och ge dom uppmärksamhet. På så vis så tränar du bort gallergnaget och belönar när du ska belöna :)
Brukar inte ha det problemet på tamråttor. Men på gp råttorna såg man det väldigt ofta. Fast de gnagade ju av delar av burgallret istället :-P
I början var det troligen tristess. Senare blev det förstärkt av mig som inte tålde ljudet och öppnade luckan en gång när de gjorde så. Då var det kört. Sedan insåg dom att de kunde komma ut med att bita av gallerpinnar. Det hjälpte inte gnagadet heller direkt.
Men att ignorera det. Ge alternativa gnagsaker. Mycket motion utanförburen och ta inte ut råttan när den biter utan vänta tills den slutat.
I min bur är det ett trähus som åker på mest stryk när mina råttor har tråkigt. De älskar att sitta och tugga på det huset. Grenar av fruktträd. Knäckebröd. Väl inredd bur med olika ting som kan stimulera.
Sedan är zoo blandningar inte så nyttigt alltid :-D. Testa en påse typ basmüsli, fruktmüsli. Tillsätt ev lite hirs, bovete, lin, hundfoder/hundkex, torkad frukt, osockrad cornflake, rispuffar, quiona, hampfrön, torkat kött/lever, vetegroddar osv..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Updatering -
Har nu totalt städat lägenheten och täck för ställen jag varit rädd för att dom skulle krypa in i osv. Så nu har dom fått någonstans att sprnga runt och ha sig, samt skaffat en trädpinne åt dom för att gnaga.
det som hände var att dom var super nyfikna och vandrade runt, speciellt då en av mina äldre honor som skulle vara överallt. medans hennes syster roade sig med att springa upp coh nerför buren, in och ut etc. dom mindre höll sig hellre till utsidan av buren nära hemma :)
Men sen när jag hade haft dom ute ett tag så stoppad ejag in dom och dom var som trasor sedan, jag tror dom sov hela natten :/ och inget gnag ljud heller ^^
Så tack för alla tips och råd :3
34- när jag hör ordet zoo blandning så tänker jag på billig maten i karton eller lösvikts maten. är det inte bara den som är dålig?