Långa naglar och matvägran
Jag har haft min råtta lucifer sedan sommaren då han var en liten bebis.
Vi försökte komma så nära som möjligt men det verkar inte riktigt som han vill bli min vän heller..
Jag har försökt allt möjligt..Så kom gärna med förslag..
Men nu till problemet.
Lucifers naglar växer ovanligt fort jag har testat sandpapper och att gå ut och gå med han..Och ska jag klippa naglarna då bits han eller så piper han. Det funkar inte bara..
Till problem nummer 2.
Lucifer åt ganska mycket i början nu äter han sällan.. Och välter omkull matskålen..Han biter i handduken som jag har över buren om dagen då han sover.
Dessutom har han blivit ganska tunnhårig runt ögonen.. och uppe vid öronen..vad är detta? Jag är mycket mån om honom..och jag ska snart köpa en till och försöka se om dom går ihop..
För det första heter det klor, när du skrev naglar trodde jag det var dina du syftade på :)
Jag tycker du ska klippa eller fila dem. Vira in honom i en handduk, ta ett stadigt grepp om tassen så borde det gå bra. Lite pip får man stå ut med! Sandpapper i buren är ingen bra idé eftersom det kan skada trampdynorna.
Det med maten är inget bra tecken. Väger du honom? Om han går ner i vikt tycker jag du ska uppsöka läkare. Annars kanske han bara är kräsen, och då får du bara fortsätta som vanligt så äter han till slut. Att han biter i handduken är naturligt. Råttor är gnagare och ska bita i saker :)
Dock kan maten och bitandet vara ett tecken på understimulans, och det beror antagligen på att han är ensam. Så det viktigaste du ska göra är att skaffa en liten kompis till honom!

Tack så mycket! :)

självklart så mår han nog bättre och blir gladare med en kompis, men OM han har någon sjukdom eller ohyra så tycker jag han ska behandlas mot detta först så att han inte smittar den nya. Jag skulle gått till vet först för att vara säker, sen letat en kompis.

han började faktiskt slicka på mina läppar idag igen.
Och han har blivit väldigt kompis med hunden idag.
Jag har beställt tid nu på kommande fredag, hoppas de går bra!

Du kan ju alltid börja kolla runt med uppfödare här ifall någon har en fin kompis till salu :)

Angående klorna: mina gillar inte alls att bli klippta. De piper och piper. Helst lite i förebyggande syfte också. Men det får man ta. :) Man kan inte ge efter, det är att ha en fast hand och lugnt "förklara" för dem att nu ska vi minsan klippa naglar här. Bits de däremot är det ju lite mer irriterande. Tips: använd gärna en vanlig nagelsax framom en klosax! Klosaxarna är otroligt stora och jag lyckades klippa fel många gånger med dem innan jag provade med nagelsax. Lycka till!!
Mina råttors klor växer också ovanligt snbbt. Jag har aldrig förr behövs klippa råttors klor (haft 6 råttor förut) men nu behöver jag klippa klorna på de två jag har 1 gång i veckan. Är det mycket?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#4, en råtta behöver en råttkompis som den kan kommunicera med, hur bra kompis den än blivit med hunden…

#7, det tycker jag är väldigt mkt jag brukar klippa mina råttors klor en gång i månaden … :)

#7 Det låter nog OK tycker jag. Jag klipper inte så ofta men det är för att jag är lat. De växer ENORMT snabbt, åtminstone på mina råttor. Väx väx! Risp risp. Man blir van att gå med långa revor i ansiktet efter att de varit framme och klättrat.

Så man ska helst fila ner klorna på dem? eller ska man köpa nån speciell klosax för smådjur? har bara en till hunden:P vad rekommenderar ni? fila eller klippa?
Fila tycker jag är bäst, då blir de inte så vassa. Dock är det många råttor som inte riktigt går med på att sitta stilla så länge, så ofta klipper jag bara och då är det enklast att använda en sån här vanlig nagelknipsare.

aha okej, tack:) då får jag testa och se vad de tycker:P
Jag använder mig av en vanlig liten nagelsax. Smådjurs-kloklippare som finns att köpa på zoo butiker är för krångligt. mina råttor vill inte vara stilla för länge så det går mycket snabbare med nagelsaxen
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning