Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1099 ggr
OompaLoompa
0

Hur gamla har dina råttor blivit?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja veta hur gamla dina/era råttor blivit.Två av mina råttor är snart ett år och jag har börjat fundera lite på hur gamla dom kommer bli.Läste om någon vars råttor bara blev två årRynkar på näsan

Jag vet att deras livslängd blir mellan 3-4 år som jag läst.Men jag vill gärna läsa personliga svar för dom är mer sannolika och stämmer nog bättre.

KickanW
0

3 - 4 år är i överkant. Jag tror att medelåldern ligger på 1,5 - 2 år.

Katrin82
0

Jag hade en hona för ca 15 år sedan som vart 4. Som sagt inte vanligt. En råtta som blir 3 anses väldigt gammal!

hus-musen
0

medelåldern ligger på 1½-3 år, väldigt sällan blir de äldre.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

min äldsta råtta blev 2 år då hon bröt höften och fick avlivas, annars var hon väldigt frisk och mådde bra så hon hade nog kunnat bli 3 om hon fick tiden till det

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Jag har haft fåtal råttor som försvunnit redan innan 2 år. De flesta har blivit mellan 2-3 år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

CamillaS
0

Min hane som vi tog bort för några månader sen blev 2år och 9 månader.

artdesiu
0

De flesta av mina har blivit 2-2½ år.

Molly och Polly blev ganska precis två år, avlivades pga juvertumör/livmodersinflamation.

Ruth levde kortast, hon blev ca 1½ år (föddes med en felvuxen lunga).

Villemo blev Drygt 2 år.

Bodil blev ca 2½ år.

Fjanten
0

Dom flesta av mina har blivit 2 år. Har haft två som avlivats vid 1.5 års ålder pågrund av mycoplasma.

Merlin dog av ålder 2,3 år

Mr Jingels blev runt 2, han hade problem med varbölder och blev blind på slutet.

Muffin blev 1,5 avlivade pågrund utav mycoplasma, ingen medicin bet och han tappade gnistan.

Toker blev 2,2 månader, dog av ålder, han gav upp en dag.

Tuss, fick ett tumör och avlivades vid 1,5 års ålder.

Tula blev 2,3 månader avlivades pågrund utav juvertumör

Dagny fick hjärnblödningen när hon var runt 2år.

Mirabelle blev nästan 2 år, avlivade pågrund utav juvertumör.

och så Doris… blev inte gammal. Blev 7 veckor gammal och var så sjuk redan när jag köpte henne att hennes kropp inte klarade mer. Medicinering hjälpte ej och jag tror att hennes unga hjärta gav upp.

MangoMelon
0

Jag har bara haft tre råttor som dött av ålder, de blev runt 2½ år gamla (zooråttor så det fanns inget exakt föd.datum). De mådde jättebra ända tills några veckor innan de avlivades, då gick det fort.

De andra råttor som dött har dött av olycka eller akuta sjukdomar innan de ens fyllt ett.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ruska
0

Hör ni, det är ju det som är tjusningen med råttor: Dom finns hos oss så kort tid att det gäller att njuta ORDENTLIGT av dom medan vi har dom! :-) Och det gör vi ju, eller hur?

Thirre
0

Vill hävda att snittet på mina råttor ligger över 2 år här hemma men kan inte säga exakt, det har bott några stycken ändock här under åren. Jag har även hunnit avliva en del råttor med åldersreleterade sjukdomar eller innan de blivit för gamla vilket har gjort att större delen av råttor har avlivats, få har fått somna in utan min egna inverkan. Har haft flera som blivit över 2,5, färre över 2,9 och ingen över 3 år. Få som har avlivats innan ett år, kommer på tre stycken just nu och de tre avlivades på grund av aggressivitet, och inte många fler innan 1,5. Några till innan två år men de flesta har överlevt tvåårsstrecket.

(måste rota fram pärm ytterligare en gång om jag skall skriva upp dödsdatum och orsak, har gjort det i en annan tråd redan..)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..