Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1164 ggr
elektra1
0

Rossel på rått unge?

Hej. Fick hem en rått tjej i söndags. Och hon rosslade väldigt mycket. Hur länge kan man vänta innan man ska gå till veterinären? Tyckte hon lät lite bättre idag på dagen, men nu ikväll låter hon hemskt igen :-(

Hon bor varmt och skönt, får mycket mat, te med honung, och lite kan jang. Vet inte vad jag kan göra mer.

mvh camilla

KickanW
0

Personligen tycker jag att det ska vara väldigt allvarligt innan man behandlar en bebis för rossel. Det lär antagligen inte sluta för alltid och då är det onödigt att göra råttan resistent mot antibiotika redan nu.

Mår bebisen väldigt dåligt tror du? Ser man att hon lider av det?

Jag skulle nog försöka mildra rosslet på andra sätt, precis som du redan börjat med. Genom att ge te och honung, låta bli all slembildande mat och försöka höja luftfuktigheten i rummet/buren.

elektra1
0

Hon är pigg och äter bra. Låter bara så mycket. Vad menade du med att det antagligen inte slutar för alltid?

KickanW
0

Om en råtta rosslar vid så låg ålder är det 99% risk att hon kommer börja rossla igen, även om du skulle medicinera bort det nu.

Och om hon börjar rossla igen lär det vara värre än det är nu. Därför är det onödigt att ge antibiotika nu och riskera att hon blir resistent, dvs att kroppen blir immun mot antibiotikan.

elektra1
0

ok. Vad tråkiga nyheter :-(  Tack för svar.

cosmonita
0

Jag tror att det är jättesvårt att behandla bort rossel med antibiotika om det "bara" är rossel, dvs att råttan inte är allmänpåverkad. Man kan med antibiotika få bort rosslet tillfälligt men det känns onödigt att behandla med det om råttan är pigg, äter och busar som andra råttor.

Jag har haft råttor som rosslat från och till i hela sitt liv men ändå varit friska och uppnått en normal råttålder ( ca 2 år) utan medicinering.

Nicciz
0

Jag skulle behandla råttan, varför låta ev. bakterier ligga och gro och göra garanterat permanent skada på andningsorgan och belasta hjärtat? Gör mig ont att höra att det finns de som inte skulle behandla sjuka råttor utifrån ur luften tagna procentsatser :S Enda gången man inte ska behandla är om det är virus för då kan man sänka immunförsvaret och öppna upp för sekundära bakterieinfektioner

Hellre behandla nu när det ev. kan hjälpa än när det garanterat blivit kroniskt. Rossel uppkommer av en anledning. Har det inte släppt inom 14 dagar är det en infektion som inte råttan klarar av själv.

Att rossel inte släpper beror oftast på för kort och mild behandling av bredspektra antibiotika. Eller att det handlar om mycoplasma som blossar upp igen.

Elektra: Kontakta en kompetent veterinär och diskutera saken. Det finns nya råd och rön från USA om behandling av mycoplasma om det skulle handla om det. Jag är för trött för att gå in på det nu, men du kan skicka ett Pm om det blir aktuellt med ett veterinärbesök så ska jag leta upp erkända doser/preparaten.

Nicciz
0

Kom på en sak som är värt att poängtera.

En råtta kan inte bli resistent mot antibiotika! Däremot kan de bakterier som man behandlar för bli resistenta OM man inte fullföljer behandlingen. Alltså avbryter eller ger under rekommenderad tid. MEN, det finns flera preparat med olika verksamma substanser som ändå verkar mot samma saker. Fungerar inte den ena sorten lämnar man in ett prov och så får man en resistenskurva och kan prova ett annat antibiotika.

Så alltså.. Råttor och männsikor kan inte bli resistenta mot ett antibiotika, den kan fortfarande verka på andra bakterier vid ett annat tillfälle. Även om man varit så dum att man inte fullföljde behandlingen och gjort en viss slags bakterie resistent.

Gör en google sökning eller något för att läsa och lära mer om resistens :P

Nicciz
0

#5 Måste bara fråga, vad är andningssvårigheter om inte allmänpåverkan? :S

Om jag orkar ska jag leta reda på en obduktions dokumentation senare av en råtta "som bara" rosslade pga av mycoplasma. Not nice :S  annars går det att googla fram flera sådana själv

KickanW
0

Oavsett om det är individen eller själva bakterierna blir resistenta - Det är väl ändå onödigt att behandla eftersom risken för resistens finns?

Här finns en länk där det står om vikten av att vara försiktig med att behandla med antibiotika.

Min åsikt bygger jag på vad flera veterinärer sagt till mig samt vad jag läst om antibiotika över huvud taget, så du behöver inte ha ont alls.

Det finns många sjukdomar på människor som man heller inte behandlar, av flera olika anledningar. Allting behöver faktiskt inte behandlas med mediciner.

Och jag tror faktiskt att du vet, precis som jag, att en bebis med rossel ofta får rossel igen vid högre ålder.

Freke
0

#9 Visst är det väl så?! Man behandlade inte min mamma heller och tänk… Hon dog pga av det, nyss den 28:e förra månaden.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

KickanW
0

Jag förstår inte riktigt vad det tillför diskussionen att endast vara sarkastisk.

Nicciz
0

#9 Ingenstans i den länken står det om hur man kan undvika resistens genom korrekt användning av antibiotika. Utan att man inte ska behandla i onödan, vilket jag heller inte påstått, lika lite som jag påstått att resistens inte exsisterar och bör tas på allvar.

Din åsikt är ett procental taget ur luften, finns heller inte i din länk. Det är ganska stor skillnad på ofta och 99%

Och som jag skrev tidigare beror det snarare på vilken bakterie det handlar om och hur man behandlade än att det dyker upp igen än om råttan rosslade som ung.

Nu kommer jag med mina idiotiska jämförelser igen:

-Men då kanske man ska strunta i att behandla barn med tex öroninflammation som unga då, för de kommer alltid vara öronbarn och är inte allmänpåverkade :P eller urinvägsinfektioner, blåskatarr. KOL kanske det är ju "bara" andningsproblem :P

KickanW
0

Öroninflammation på ett barn är ingenting som nödvändigtvis dyker upp igen. Men rossel är så väldigt vanligt, och vanligt återkommande (det står jag fast vid, även om just procentsifforna kanske inte stämmer).

Om man ska jämföra då. En vanlig förkylning på ett barn behandlar man inte, det vore onödigt. Man rekomenderar heller inte ungdomar att ta huvudvärkstabletter hela tiden utan endast om värken verkligen är outhärdlig.

Det finns såklart inget givet svar på det här, men jag tycker inte att man ska döma de som låter bli att medicinera. Just därför inledde jag mitt svar med "personligen", för att poängtera att det här är min uppfattning. Jag tycker rent allmänt att folk medicinerar både sig själva och djur lite väl mycket.

Precis som vissa tycker det är onödigt att ta svininfluensavaccinet medan vissa tycker att det är jättesjälviskt att inte göra det!

Nicciz
0

#13 Det är minst lika vanligt med öroninflammation på barn som rossel på råttor. Det finns en anledning att begreppet öronbarn myntades, och det är just pga av att de barn som fått öroninflammation får tillbaka det med "99%" ;) säkerhet.

Jag sitter och funderar på hur många råttor jag faktsikt tagit bort pga av rossel, ska kolla det i avreg.pärmen sen. Men det är inte så fasligt många. Och jag har bara haft en som rosslade som ung som fick det återkommande. Men flera av hans syskon avlivades för samma sak tidigt så det beror snarare på dåligt immunförsvar.

Jag har inte sagt att det finns ett rätt och fel utöver att vi råttfolk har kommit att ta rossel för givet. Det är ett symptom såväl som något och bör iaf försökas botas/lindras. Och varför man inte bryr sig om att göra det är något jag personligen funderar på just pga av att det är ett symptom på något.

hus-musen
0

Medicinera inte det första du gör, ingen ide att använda antibiotika om det inte behövs. Men om det inte släpper något alls inom ett par dagar så ta ungen till veterinären, och se till att det blir före jul.

Ge ungen nyttig mat, se till att ha hög luftfuktighet och värme, se till så att buren inte står i drag. Anis och fänkålste är bra för små nosar.

Qui dormit, non peccat