Vampyr/amerikanarna - svar på #27
inlägget kan läsas i sin helhet i den här länken
Jag citerar bara det jag anser är ytterst viktigt att poängtera
"Cessi hade pratat med domare m.fl på Luciautställningen och fått samma svar av alla hon pratat med, att de trots allt är i gott hull och bra skick i övrigt, men småväxta"
INGEN av domarna eller registrerade uppfödarna på plats har sett dessa ungar, eller kommenterat deras skick. Däremot har några vampyrer visats upp och kommenterats.
Resten av inlägget tänker jag inte kommentera. För jag förstår inte hur man kan stödja sådant handlande, vi pratar om att de vägde inte mindre än 1/3 av ok vikt när de reste från Finland. Och att bebisar kan tappa ända upp till hälften av kroppsvikten vid tom kortare resor. Räkna själva så ser ni att de kunde dött för att ni inte kan vänta eller samla ihop er och lägga era transport pengar på att hämta de! De skulle Inte ha kommit till Sverige när de vägde vad de ska göra vid 2.5 veckors ålder!!!
Ni kan tacka vad ni än må tro på att bebisarna överlevde resan alls. Finns inget i detta handlande alls som är försvarbart.

Mitt citat är grundat på vad hon sade när jag pratade med henne på utställningen, om så inte är fallet kan jag inte veta, eller göra något åt, tyvärr.
Att råttorna skulle väga så pass lite visste jag inte föränn de redan var i Sverige, och ansåg där och då att jag hellre tar med dem hem som tänkt och försöker få dem att växa till sig hellre än att de ska åka runt ännu mer/flytta till ett tillfälligt hem för att lägga på sig för att senare flytta igen = stress.
Kan även säga att ingen råtta vägde en tredjedel av ok vikt (= 30 gram), utan vad jag förstod låg de flesta på runt 60 (= två tredjedelar).
Att lägga transportpengar när råttor ska åka en längre bit tycker jag känns rätt självklart, och det gjorde, så vitt jag förstår, alla som köpte råttor från Cessi nu, det har inget med ämnet att göra egentligen.
Ville bara förtydliga hur allt låg till samt svara på det du skrev som svar på det jag skrivit i den förra tråden.

För det första; Hur är det okej att skriva en ny tråd som svar på ett inlägg i en tråd som blivit låst?
Men då gör jag väl det med ;)
För det andra; Jag har en av bebisarna här hemma och blev lite ställd när jag fick veta vid hämtningen att hon vägde under det rekommenderade, eftersom jag bara läst inlägget i amerikanar-tråden. Dock gick allting så snabbt vid våran hämtning, men som någon annan sa så stod jag mellan valet att låta henne lägga på sig hos Frida eller ta hem henne, nu när hon redan var i Sverige. Jag har dock skickat PM till MangoMelon om detta, vilet jag hoppas att alla som har synpunkter på detta gör, istället för att skriva påhopp här! Jag hoppas oxå att alla bebisarna mår bra och fortsätter växa!

Sen de kom till Sverige har de ökat 14gram enligt Cessi och den minsta låg på 52 på söndagen och hade redan då ökat över 14gram alltså = ca +-35gram vid avresa.
Att sedan falsk förespegla för alla att de ligger knappt under 90gram gör att jag förstår att ni inte sa att de skulle stanna. Jag menar inte att skälla på köparna för det är inte erat fel, jag förstår att man hellre tar ungarna när de väl är här. Hade jag med gjort och inte utsatt de för en lika lång hemresa.
Vad jag menade med att samla pengar till transport, vilket jag vet att ni gjorde var att ha dem innestående för en senare resa. Förstår inte vart -det fanns ingen senare transport möjlighet- kom ifrån? Respengar var betalade, spelar ju ingen roll vem som åker och när. En resa är betald av er köpare.
Men jag hävdar att de inte skulle rest alls med den vikten från början för det är faktiskt inte annat än en risk för bebisarnas liv. Och det förstår jag inte vid mitt liv att man kan försvara. Jag lät inte ens min senaste kull flytta 4km vid 78gram. De fick snällt vänta tills de var 6v och mellan 90-100

#3 Okej, då förstod jag vad du menade med vikten/transporten, tack för förtydligandet! (:

#2 Jag ansåg att det var ytterst viktigt att poängtera att ingen domare eller annan ansedd person någonsin sagt att dessa bebisar var i skick. Det kan ge helt fel signaler, för det är inte ok. Det är samma sak som att säga att SRS har godkänt detta handlande och det gör vi inte. Saken ligger på styrelse nivå för vidare diskussion angående hur vi ska gå vidare med detta.
Är det inte ok med att svara på ett sådant påstående som inte är sant för att tråden är låst bör nog inte tråden finnas alls, eller att mitt svar läggs in där. För det är allvarligt att påstå något sådant när det inte stämmer då det är helt missvisande och inkorrekt.

Varför låstes den förra tråden btw?

Jag trodde att bebisarna skulle väga nära 90 gram. Eftersom cessi skrev att de var nära den vikten. Med nära tolkar jag att det är max 10 gram ifrån. Det är nära. Inte att det skulle vara 30 gram ifrån!

MangoMelon skrivit:
'Jag hoppas ni har förståelse för detta, jag tar mitt ansvar som uppfödare och jag ger inte ifrån mig ungarna om de inte väger 90 gram, undantagsfall 85 gram (hemma levererar vi ungar vid 80 gram så).'
Enligt SKeY ry (Finska råttsällskapet r.f.) regler ska ungarna väga minst 90 gram och vara på åldern av minst 5 veckor :)
Och det har absolut ingenting att göra med hur många bebisar det finns i kull. om man väljer att låta alla leva, så väntar man lite längre före man säljer dom.
Det finns inga regler om 'culling'.
.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ännu en sak till (förlåt mig..)
*Detta har nu resulterat i att jag inte är välkommen på utställningar och kommer även aldrig få ungar sålda här.*
Vartifrån kom detta? Vem som sagt att hon är inte välkommen? Ingen tror jag.
Ungarna så småa är inte tillåtet att sälja i Finland, det är ju sant.

#10 Ta det här direkt med Cessi istället, så får du säkert svar.

varför denna smutskastning? varför inte bara ta detta direkt med MM?? Är inte det lite bättre än att hålla på på denna nivå?
tråkigt på ett annars trevligt forum…..
Tror det tagits upp med henne också.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#13 ok, tycker bara denna nivå är så himla tråkigt att se och läsa, inte detta man vill läsa om i forum, iaf inte på denna nivå när det mest i mina ögon är smutskastning.
---------------
så mkt trevligare utan sådant här!
förstår upprördheten men nån måtta får det va…. känns som att det börjar bli väldigt tjatigt, eller så spårade denna tråd ut samt dom andra om detta gjort…..

#14 Jag förstår inte varför ni ser allt som smutskastning? Det ligger snarare hos er som läsare tror jag. Förstår om både svenska och finska föreningen vill säga sin åsikt om saken när det berör dem. Varför ska man inte lyssna på alla sidor av en sak? Jag kanske är naiv men tror inte folk säger saker bara för att.

#15 så vitt jag vet så är jag en person! ;) men visst ni låter mkt finare!
ja då är det ett rent missförstånd, för jag tycker denna tråd liknar ren smutskastning, fast ska läsa igenom igen ordentligt o se en gång till vad jag kommer fram till… och självklart har alla rätt till åsikter, men känns som om det blivit lite väl mkt tjat runt detta… fast kanske bara jag som är lite extra känslig just nu, men som sagt i mina ögon ser denna tråd just nu inte direkt som nått annat än att trycka ner en människa under en stor sten sen hoppa lite på stenen för att trycka ner ännu mer…
men som sagt, kan som du säger vara sättet man läser det på också.

#16 Ja eller så är jag blind, eller har en annan uppfattning om vad smutskastning är. Men du får gärna påtala exakt vad som är smutskastning enligt dig.
För jag personligen tycker iaf att det handlar om diskussion kring ett felaktigt handlande. Finns värre trådar där man inte säger att det är smutskastning, men det kanske är skillnad på vem det handlar om, inte vet jag?
Tycker du tex att det mangomelon skriver i huvudtråden som #10 citerar är smutskastning?
Jag tror snarare allt detta handlar om att samvetet tar illa upp för att i grund och botten bryr sig ingen längre än att få vad de vill ha.

Ville bara rättä några saker som inte varit sant ( = hon är inte förbjuden att gå till utställningar pga inte kulling , eller pga ngt annat heller, och minimum gräns för vikt vid säljning råttungar i Finland är samma 90 gram som i Sverige, som gäller alla medlemmar och uppfödaren)
Om någon tagit den jag sagt som smutskastning, måste jag förlåta min dålig svenska 
#11 det har ja gjort också