Luciautställning den 5/12 i Kallhäll
Vilka kommer? Vilka skall deltaga eller kanske enbart hälsa på?
Ta tillfället i akt att bli bedömd av en petdomare som inte många gånger dömer den klassen, vanligtvis är det standard som gäller för denne. Jag själv (mina råttor) har aldrig blivit bedömd av henne under de elva år jag har ställt ut.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag kommer ev att åka dit. Men jag kommer inte ställa ut.
Vill se lite mer hur det går till. Var på stora pet med det va så himmlans stressigt och rörigt då. Så vi var inte kvar så länge tyvärr.
Skulle även va kul att träffa dej Thirre irl
Inte bara på msn lr här. Så jag hoppas jag kommer iväg.

jag funderar fortfarande jag! skulle vara kul o träffa lite fler folk och kika runt på alla råttor!

Jag kommer förmodligen och hälsar på, dock inte för att ställa ut. (:

Jag kommer, ställer troligtvis inte ut 

Jag har planerat åka dit och ställa ut mina ungdjur, fyra stycken! Kiwi skulle det vara roligt att få bedömning av i standard också. Det är iof Peten som är viktigast för mig men tror jag ställer alla i båda klasserna, just för att jag ska lära mig se typskillnader.
Kommer du att dyka upp, Thirre?
Älskar mina stora små vänner..
Jag har så mycket konstant att göra och alla sliter i mig hela tiden för att lösa deras problem. Får jag bara lite tid för mig själv att styra upp här hemma så kommer jag skicka in anmälan
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#6 gå ifrån datorn, slå av tfn ;P

Kom igen nu och skriv vilka som skall deltaga på något vis, överbevisa och övertala mig för att jag skall komma. Detta kräver inte mer än visat intresse i tråden från de som skall komma.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#1 #5 Oj, oj, här blir man lite generad av intresset för om jag skall komma..
Det är knepigt då jag lider av intressekonflikt just det datumet, annars hade jag lugnt åkt. Hade tänkt det tidigare men med förra utställningen i åtanke, vad den kostade och vilket krångel det blev är det fördel Göteborg just nu. Har inte så många att ställa ut just nu, vilket iof är bekvämt för då slipper jag fundera på vilka jag skall välja bort då jag inte orkar släpa på för många. Min absoluta agilitystjärna är ju dräktig, tant Signe pensionerad och Truls halvkrasslig, det är de tre som man har kunnat räkna med tidigare. Har ju dock ungdjuren, de under året att ställa vilka är sju stycken.

Funderar på att ställa, men även om jag inte gör de så tänker jag åka upp.
Jag kommer , ska ställa ut mina dumbon och så några hanar :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

jag kommer, men ställer inte ut. har inte tid eller ork för eventuella smittor:)
Qui dormit, non peccat
Jag kommer men ställer nog inte. Men sitter kanske med i frisken och smyglär mig och klämmer på alla era råttor :P

Jag kommer och kommer ha med mig 2 pojkar och 3 honor om allt går som de ska :D
Jag kommer och ska ställa ut, har inte bestämt mig till 100 vilka det blir än som får följa med, men troligtvis min yngsta hona och kanske några andra honor och en av mina hanar.

Jag och Yamii kommer, men vi ställer inte ut
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Vilka tider är det? Googlade lite men hittade bara gammal info eller om helt andra utställningar…
Såg att det var i Folkets Hus, som ligger typ 3 min promenad från stationen :)
Jag måste ju komma, bara för att få träffa alla här :)
Skulle vara roligt att ställa ut, men jag kan inte sånt så jag vågar nog inte :P

Jag kommer tyvärr inte. Min sambo har hittat på att vi ska åka till Norge och hälsa på hans bror exakt detta datum! ><
#20 Vad tråkigt :(

#20 Neeeej 

#20, NOOOOOOOOOOO!!!!! :( :(
Hans bror kan vänta!

#22,23: Ja, det tycker jag också.. Känner mig mer eller mindre tvingad.. Jag vet inte ens var han har fått just det där specifika datumet ifrån. Nu har han varit borta hela helgen och jag har knappt haft en chans att prata med honom. Tar det imorgon så får vi se..

*håller tummarna*

#24 Du inser att jag kommer kidnappa dig om ni promt ska åka just då va? Säga vad han säga vill… du ska va med oss! Han får träffa dig varje dag ;P
jag satt och fyllde i anmälsnings papper i går ;-). se om jag kan komma på fler att ställa ut.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#26 Diskuterade med honom igår och det är tydligen så att hans mamma och morfar också ska med. Hade jag ingen aning om. Och han har redan ändrat datum en gång så han ville inte ändra igen.
Jag är väl inte tvingad egentligen. Men tycker det är jobbigt att välja i såna här situationer.. Vi får se hur jag gör..

Jag vill gärna komma och hälsa på, men det är lite långt :(

Jag kommer!!! Vi har fyllt hela bilen med råttälskande människor i från Götet och åker upp dagen innan och våldgästa min älskade Nicciz. Sambon ska försöka sig på att göra lusseråttor och jag pepparkaks-råttor till utställningen.
Har anmält för 600:- :o så sambon fick nästan krupp… Det blev lite dyrt eftersom jag ska ta igen all agility jag missat nu när jag har dömt en massa. Jag hoppas på att ni är många som ska tävla i agility, det är inge roligt att tävla själv…
Ni som kommer får gärna grabba tag i mej och prata en stund! Håll utkick efter burar med siameser och burmeser i så lär jag inte vara långt därifrån.
Jag åker upp med Tezzlan wiii

Jag kommer eftersom jag är utställningsansvarig.
Ska ställa ut 10 + (kommer kosta multum haha) , hämta hem bebisar och två äldre hanar samt ev sälja bebisar.
Vilka är det som dömer?

Jag måste erkänna att jag finner det lite komiskt att utställningsansvarige inte vet vilka som dömer. :D
I´ll be there. Ställer inte ut några råttor men kommer hjälpa till en del på utställningen och vara allmänt social!
Johan Lenkel i standard och Åsa Hellman i pet. Agility står det inte vem som dömer än. :)
Jag ska också få hem massa bebisar (och smussla över några till wintermynta) hehe :P

Tezzlan du menar att jag får lite konkurans i agillity B den här gången :D
Har 5 som ja ska köra agillity med varav två "bebisar" :D

#36, OM du får! Tänkte sopa banan med min gammelgubbe och min hitteråtta i agilityn! ;D
Jag funderar på att titta förbi!
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Ni får jättegärna komma fram och hälsa på mig och min kompis, för vi kommer antagligen inte vågra prata med någon xd
jag har rosa hår, så borde synas iaf :D
#39 Kommer jag kan jag joina er också, jag är också blygsam och håller mig undan xD

Jag kanske lyckas skrapa ihop tillräckligt mycket pengar för resan. I sådana fall kommer jag i sällskap av min sambo och Sorkland. =)
#41 Härligt ! :)
Jag kommer, med ett tiotal råttor :)
Jag kommer nog också :) eftersom jag vill träffa alla och prata med en del uppfödare och självklart mingla med alla rått-älskare :)
Kommer inte ställa ut dock! och eftersom jag förmodligen kommer ensam får ni vara snälla mot mig :P
#43 & #44 Härligt! :D
Jag kommer med fem råttor. :P
Och jag upprepar: jag KRÄVER att ni kommer fram o pratar med mig! för jag kan inte veta vem som e vem av er, men ni kommer känna igen mig på mangomelon tröjan :p
#47 Haha, jag kommer prata med dig i alla fall :P

Jag kommer inte..
#49 Vad tråkigt :(

#50 Kan inte fara på alla utställningar under ett år.. Blir dyrt, framförallt när jag har minst 20 mil till en utställning och åker själv med tåg.
#51 Jo, jag förstår det. Men det hade varit roligt om så många som möjligt kunde komma, men vi får väl hoppas på någon senare utställning :)

Insåg idag att vegomässan är samma dag som luciautställningen, typiskt att det ska krocka när det är två grejer jag för en gångs skull vill kika på.
Men blir givetvis Luciamässan för min del. ;P

#40 haha jadå, du får självklart joina oss :D
men då får du komma fram och prata med oss själv XD
#54 Det överlever jag nog ! XD
hmm skulle vara trevligt att träffa och prata med lite fler, men inte så lätt att veta hur alla ser ut ju. :/

Alla får göra en liten presentation av sig själva i en separat tråd, typ "såhär hittar ni mig på Luciautställningen" :P Hah.
typ som nagini skrev, hon har rosa hår, nåt utmärkande drag, mangomelon kommer ha en tröja med sitt namn på osv.
Jag har piercingar i kinder och septum, kanske gör det lättare att känna igen.
Släng in pics på er =)

Bra idé, #58! =)

Såhär ser jag ut.
Jag lär antagligen ha fullt upp med att fota, sekretera, stå i kafeterian eller något annat men det är bara att komma och visa upp sin råtta eller vad ni vill. Jag hälsar så gärna! :)

här är jag då..
fast mitt hår är inte sådär rosa längre..
det är urblekt och mer åt det röda hållet..
vet inte om jag kommer färga om innan utsällningen, isf meddelar jag er så ni känner igen mig :D
har som ni ser piercing både i näsan och läppen

Detta är jag och min älskade sambo. =) Vi håller fortfarande tummarna och hoppas på att kunna komma till utställningen. För min del får ni prata svenska, engelska, tyska, persiska eller lite japanska med mig, men sambon min är från England så det blir mycket engelska som gäller om vi åker. Bli inte förvånade om ni hör olika språk hit och dit. =)
Jag ska fixa en nyare bild på mig med :P
Kan vi inte alla typ göra någon "märkning" typ skriva på armen ens nick härifrån med tursch eller något så man får lite hjälp? ^^
Eller vad sägs som kinden? ^^
För längesedan på en utställning hade alla forummedlemmar från r8forum en sån här skylt på sig, med loggan och nicket! :D
#68 Men det är ju supersmart! :D
#68 Just det, det minns jag. :P
Kanske man ska göra något sådant igen?
Man kan t.ex låna Rifs logga och skriva sitt nick på?
Eller så skriver man bara sitt nick på någon lapp, funkar ju det med. ^^

Tjoooho!!! Glada nyheter! Anmälningarna till utställningen är samlade och räknade! Vi har 100 anmälningar, det innebär att Gail Adam avlastar Åsa Hellman och tar petjuniorerna. Åsa är huvuddomare.
Väl mötta allihop tvåbenta o fyrtassade!

Jag me vän kommer. Om det är någon som vill hänga på från Linköping el Norrköping så finns de fortfarande 2-3 platser kvar i bilen.

Åh shit va kul !!!

måste bara säga att jag kommer gå med "NAGINI" klottrat typ överallt,
lappar på tröjan, skrivet på armen osvosv..
BARA för att ni ska komma fram till mig och prata :D:D
#75 Jag joinar idéerna :)

haha jag måste designa nån snygg namnlapp som drar till sig uppmärksamheten så ni ser att jag är jag :D
Haha, det måste jag också göra! :D

Själv åker jag dit för att ställa ut råttor, jag.
Åh Alexandra, det ska bli så roligt att få träffa dig igen :)
Wiii, jag är jättepepp!
Ska ställa tre råttor, å leka agility =)
OCH få hem två bebispojkar!
Om ni behöver hjälp att gosa söönder råttorna så de håller sig lugna står jag gärna till tjänst 

jag kan oxå vara förste råttgosare 8D
Mina är så små, förutom Torsten, så det skulle vaara kul att få peta på lite större sötsaker (A)
#85 he he du kanske kan hjälpa mig om jag blir för virrig vart alla råttor ska. xD
#86 Underbart!!!! :D

Haha halva nöjet är ju att stå dagen efter med en vag minnesbild och undran över vem fasiken det var man pratade med och vems goa råtta man tänkte stjäla

Qui dormit, non peccat
#88 -känner väl igen det. :P
#89 Jag kommer ha en lapp på tröjan med MissDiss skrivet på så du får hojta till om jag ska kela sönder dina (A)

Funderar på att åka dit.. vad tycker ni mina vänner ?
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#91 Desto fler härifrån som kommer desto roligare! :D
Då får man ett hum om vilka det är som spenderar sin dyra tid här inne :D
Som jag sagt förut så vill jag jättegärna att folk kommer fram o pratar med mig, o missdiss, vill du peta på en stor råtta lär du gilla min pranken, han är 802 gram idag ;) haha :p
Näe men jag e superpeppad, och härligt att kunna kombinera utställningen med att träffa massa människor ^^
#90 Visst! :)
#93 Vill också känna på en stor goseråtta! ;)
#93 Härligt ! :D
Haha kan vi inte anordna en ickeofficiell tävling för största råtta?
…och en för största dumboöron? XD

åh, största råtta vore ju nice. Älskar bamseråttor :D
Haha, det låter kul ^^

Jag kommer komma dit! , kommer vara med nicciz då hon är nästan den enda jag känner :P kom gärna fram o prata med mig allihopa :D då blir jag glad!
// Elin
Jag ska dit och kika lite :P Känner inte så många här än men detta kanske är ett bra tillfälle att lära känna lite fler ;P
#99 & #100 Vi hade ett förslag på att göra en namnlapp att sätta fast på tröjan med nicket vi har här :)
#101 De vore ju en bra ide. Kan ju va svårt att veta vem som är vem annars. Är absolut med på de. 

#101 det låter bra! hmm , ddå måste jag bara försöka komma ihåg det oxå ;)
// Elin
#101 Ska är de bara göra en egen eller ska den se ut på ett visst sätt?
#104 Spelar nog ingen roll. Bara ta en papperslapp och skriva ditt nick på, jag tänker inte göra något speciellt :)
Jag vill jättegärna åka och kolla men jag är upptagen hela dagen :(
Någon som vet om det kommer utställningar närmare Gävle snart? 8'D
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#105 Okej då ska jag skriva en lapp :)
#106: I vår kommer det en utställning i Gävle! Håll utkik på hemsidan :)
#108: Tack så mycket! Jag ska verkligen hålla utkik!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vart ligger kallhäll? NÅGON?? Hjälp? jag har aldrig varit på någon utställning eller något sånt, jag bor i östergötland och det händer aldrig här :(
#110 I Stockholm. (:
Är de någon som vet ett bra ställe att parkera på i närheten av utställningen?

Någon här som tar med sig små bebis råttor som är tillsalu ? då skulle jag gärna vilja ta kontakt med er :)
// Elin
#113 kontakta MangoMelon, hon kommer ha med sig bebisar till salu, tror jag :P
Någon som vet…
- När agilityn kommer vara?
- När lunchuppehållet (domarnas) brukar vara?
- När man bör vara på plats senast för att inte missa nåt kul, som lotteri, agility etc?
- Finns råttmat, saker etc till försäljning?
- Finns fik i utställningslokalerna?
- Agilityn är samtidigt som övriga bedömningen, dvs 10:30 och framåt.
- Det är olika, men det bruka börja mellan 12 -13 och hålla på en knapp timme.
- Lotteri vet jag inte när det ska vara, det är ju speciellt för den här utställningen, men det lär väl vara lite senare på dagen så alla hinner köpa lotter. Annars är det ju från och med 10:30 som allt händer.
- Råttmat vet jag inte, det skulle väl vara om foderbud säljer något. Annars är det råttshopen som säljer lite småprylar med råttsaker på. Tallrikar, nyckelringar, vykort och sånt där.
- Ja, det finns alltid ett litet fik där du kan köpa läsk, te, kaffe, bullar och sånt där. Jag tror det blir lite adventsfika med pepparkakor, lussebullar och kanske glögg också.
Tack för svaren
Brukar folk ta med sig råttor till utställningar utan att de egentligen ska vara med i själv utställningen eller agillityn och även fast de inet ska säljas ?(Stavning? :S)
Var en tjej som sa att många gör det.. Så jag blev lite fundersam.
#118: Om man ska ställa ut någon råtta brukar man (i alla fall jag) ta med hela flocken. Om jag inte ska ställa ut alls tar jag aldrig med dock.
Jag kommer tyvärr inte imorgon. Av ekonomiska skäl får jag skippa den här utställningen. Hoppas ni andra får kul!

#119 Och det tänkte du berätta för oss andra när då? Du är ju uppskriven som hjälp eftersom styrelsen är anordnare.
#120: Jag har meddelat Mia, både via mail och på facebook. Du behöver inte låta så väldigt anklagande Nicciz, och hade mycket väl kunnat PM:a eller ringa mig om du tycker att jag smiter.

#121 Ja jag tycker faktiskt att du smet. Har man inte pengar vet man det iaf ett par dagar innan och hör av sig till resten så vi kan fixa ersättare. Vi var kort om folk redan innan.
Och om du tycker jag är anklagande är det nog mest för jag blev jäkligt besviken av att läsa detta kl halv 1 när jag ska gå och lägga mig. Du kunde även ringt eller pmat mig som utställningsansvarig, jag skäms inte över att jag tycker det är lite taskigt mot oss andra. Och det är inte menat som ett påhopp. Jag säger bara vad jag tycker, att man hör av sig något tidigare än 7½ timme innan uställningen ska öppnas o fixas. Hur vet du att Mia har läst mailet eller fb inlägget liksom?
Jag var faktiskt helt säker på att Mia var uställningsansvarig. När ändrades det?
Pengarna rök nu i veckan på grund av en del problem, bland annat ett veterinärbesök. Jag försökte nu få tag i djurtransporter samt billig sista minuten-biljett. Det var därför jag inte visste att jag inte kunde komma förrän igår när de biljetterna släppts, och jag gett upp hoppet om djurtransporter.
För övrigt skulle jag bara sekretera, och det brukar alltid lösa sig på plats. Jag tror inte jag varit på en enda uställning som det inte tillsatts sekreterare på plats.
Och för det sista så tycker jag inte att man ska ta sånt här i en utställningstråd. Ring och skäll ut mig i stället. Jag väljer att svara här för att jag vill försvara mig, så de andra inte tror att jag sket i det här bara.

#123 Jag var utställningsansvarig, det står på hemsidan samt i styrelseprotokoll. Skitsamma, det blev som det blev men man kan iaf förvarna om att man ev inte kan komma. Just sekreterar biten var annorlunda denna gång pga av de flesta ställde. Så nej det löste sig knappt på plats. En persons barnbarn sekreterade i pet.
Har inte skällt ut dig o har ingen lust till det heller. Ta inte allt så hårt. Ingen tror väl att du sket i det för att.. hade jag trott det hade du säkert fått ett surt pm :P men ja jag tycker man hör av sig tidigare

#123 124 Helt offtopic men att anta att sekreterare löser sig på plats gällande utställning är naivt och kan sätta utställningansvarig och medverkare i en svår och jobbig sits. Att jaga sekreterare är det svåraste och inget som man vill ha på sig under själva utställningsdagen. De som anordnat utställningar några gånger vet om det och blir faktiskt lite irriterad på folks inställning till detta, framförallt när vi har tydligt exempel på senare tid där det inte funkade och ting fixades i sista sekund. En utställning som dessutom hade utländska deltagare.. Det står även i PM som man får när man skall fixa en utställning vad som behövs göras och där nämns sekreterare. Vad jag förstår så blev Lucia-utställningen detta år stor och då är det än svårare att fixa folk men även att allt måsta ha klaffat innan eftersom det är större chans att det blir problematik på plats.
Jag har egentligen ingen "rätt" att uttrycka mig om denna utställning då jag inte var på plats eller hade något med den att göra men är less på folks inställning om hur en utställning skall arrangeras eller i vilken ordning man utför och tillsätter platser. Det är tack vare en lat inställning som en del utställningar blir mindre lyckat arrangerade och det är inget som SRS behöver med tanke på att kurvan är på väg neråt i antal utställningar och deltagare. Det behövs bra utförda sådana för att locka folk till framtida utställningar, om det är rörigt och dåligt skött avskräcker det folk.
Så, nu har jag gnällt igen…

Förresten, hur gick det för alla?
Var det trevligt? Kul? Spännande? Lärdomsfullt? Inspirerande? Kul att träffa allt folk från denna sida?