Hjälp mig! Han är skadad!
Som dem flesta vet har jag tre hanar i en bur. Se "Vad ska jag ta mig till?!" Den stora bruna råttan Cola, den lilla bruna råttan Macho och den beiga råttan Fanta. Jag vaknade mitt i natten av pip, som vanligt, dem brukar brottas på skoj ibland. Men den här gången skrek dem riktigt högt. Jag somnade om och såfort jag vaknade kollade jag buren. Macho och Cola var som vanligt gömda. Den första jag ser är Fanta, på högsta hyllan, (buren är en Billybokhylla,) som sniffar på något i taket. när han sen går ner på fyra märker jag att han bara står på tre ben! högra framtassen har han böjt upp under bröstet. så jag tar upp honom och kollar på honom. han lägger ner tassen men stödjer inte vikten på den. det ser ut som om han skadat benet. Så jag lägger ner honom på golvet, och ser att när han går använder han inte tassen. Men han piper inte när jag rör på tassen, och han stödjer sig på den utan ett ljud. ska jag vänta tills den läks? Ska jag flytta honom till en annan bur? har ingen, men köper om jag måste!

Det bästa vore nog att ha honom någonstans där han inte kan klättra och anstränga tassen. Det kan ju vara att han bara har ramlat lite illa och att det inte är skönt att gå på tassen. Om det inte blir bättre inom några dagar så skulle jag uppsöka vet.
ok, ska han vara på nedre planet då?

Om du bara har en bur så rekommenderar jag att du kanske tar bort allt de kan klättra på, även om de ju kan klättra på gallret iofs. Och fixar nåt mysigt krypin på botten.
Men han håller sig bara högst upp. vid maten, där har han en liten platå som han gillar. jag la ner honom men han kravlade bara upp igen… =P

det bästa är nog om du köper en ny bur, som han inte kan klättra så mkt i
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
mmm.. ok
Tack, så jag behöver inte avliva honom eller något? han värkar inte ha särskilt ont..

Vad du behöver göra är att kontrollera vart det gör ont, om något är brutet eller om han har stukat sig. Ligger allting rätt så behöver di inte göra något, men eventuellt hör med veterinär om smärtstillande om det är något allvarligt.
Råttor visar inte att de har ont, men det gör uppenbarligen ont ändå om han inte stödjer på benet.
Qui dormit, non peccat