Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 633 ggr
Breathplay
0

Galna råttor - sår, biten och massa problem.

För ett tag sedan fick jag hem en kattunge, jag hade katten i ca två veckor och under dessa veckor var mina råttor livrädda. Dem gick inte utanför buren och tog jag ut dom så satt dom bara helt stelt ( dem brukar springa runt fritt i köket)

Kattungen hittade ett nytt hem och detta hände två veckor sedan. Men mina råttor går fortfarande inte utanför buren, dem använder knappt dem nedre våningarna. Sammtidigt har den ena råttan fått jätte stora sår i nacken det ser ut som om dem andra dragit av henne pälsen. Plus att en av råttorna bet mig ganska rejält i fingret idag  - och det har aldrig hänt förr!

Vad är det som har hänt? ska jag separera råttan som blir biten från dem andra? Behöver tips och råd!

Isabella Ekelund

fiffiluren
0

Troligen ligger lukten från katten kvar i kläder och möbler och så vidare, se till å städa allt, tvätta allt för att få bort lukten. Jag har ingen egen erfarenhet av det här men gissar att såren består av tvångsbarbering till följd av stress. Sen att en av dom bet dig tror jag också beror på stress.

Men jag tror du fär vänta in nån mer erfaren som kan det här och har sett det hända förut, da jag personligen inte varit med om det.

Breathplay
0

#1 okej tack ändå. Men varför tvångsbarberar dom då? Borde jag sätta in den råttan som blir det i en separat bur? eller kanske sätta in henne med en kompis till? (Har fem råttor så går ju att dela på dem)

Isabella Ekelund

fiffiluren
0

Jag tror det är bättre om du försöker få dom på andra tankar, att du aktiverar dom mycket, ha dom på rena ytor som inte luktar katt, exempelvis nån filt som är ordentligt tvättad. Där kan du pyssla med dom och leka med dom, kanske träna lite trick. Eller ordna ärtfiske och så vidare. Ge dom en massa aktiviteter så att de glömmer bort att vara rädda.

Men som sagt kom ihog att städa och damsuga, dammtussar innehållande katthår kan ligga under buren och om de känner den doften konstant så kommer stressfaktorn att ligga kvar. Så mitt tips är att försöka få som att glömma. Aktiviteter tröttar ut dom så sover dom gott sen, och OM det är barbering så kommer den att minska.

Jinaum
0

Vet inte redigt. Men om de inte rör sig på botten a buren kanske du borde kasta ned godis eller en toarulle med godis i. Är ju aktivitet i sig. Kan ju kanske vara en idée? Vill dom ha godiset får dom gå ned för att få det.

Annars kanske ET tricket fungerar! Godis spår ut ifrån buren? :P

Är ju liksom bara att prova ju, man vet aldrig vad som funkar då råttor vad jag befarat är väldigt inviduella djur. Men ack så smarta dom är därpå.

Tror det är som fiffiluren säga. Städa städa anti lukt grejs. :/

Breathplay
0

okej, tack! SKa testa allt ^^

Isabella Ekelund

hus-musen
0

Hmm vilka kinkiga råttor du har.. Brukar ta med mig mina till svärmor där det finns 5 katter och en hund och jag har aldrig sett dem bete sig så. Mina är inte uppväxta med andra djur förutom 2 st i dagsläget.

Men ja troligtvis stress, lyckades katten komma åt nån av dem på nått sätt? Tycker inte att de borde vara stressade och bitiga efter 2 veckor ändå.. Angående pälsen så kolla efter eventuell ohyra, annars är någon av dem väldigt stresskänslig. Ta ut dem, bär runt på dem, de måste få förvissa sig om att katten är borta förutsatt att det var den de reagerade på.

Qui dormit, non peccat