Sjuk gammelråtta...
Eller egentligen är hon inte så gammal, men sedan hennes kompis försvann för ett par veckor sedan har hon liksom åldrats i superfart.
Hon ligger mest i huset hela dagarna, vill inte komma ut och hälsa ens om man lockar med nåt. Samma sak när hon är ute, exempelvis i sängen, då vill hon ligga under en kudde och sova hela tiden.
Hon är en zooråtta som är född februari 2008, alltså ca 2 år. Mina funderingar är nu om jag borde ta bort henne..
När vi var hos veterinären för att ta bort hennes kompis behandlades hon i samma veva för loppor. Efter det har sjukdomarna kommit tätt, hon började få brunaktiga flytningar från livmodern, hennes mage har vuxit till en stor klump (inga synliga tumörer eller liknande, utan hela buken har vuxit sig stor utan att hon lagt på sig nåt hull, snarare tvärt om), hon har vid två tillfällen fått som en bloddroppe ur ögat. Vi sitter med henne och helt plötsligt fylls hennes öga med vad som verkar vara blod (jag har varit med om förkylda råttor och att de är lite röda runt ögon/nos, det här verkar vara nåt annat).
För någon vecka sedan haltade hon när vi plockade ut henne ur buren, inga tecken på att hon ramlat/klämts eller liknande. Haltandet avtog, men idag upptäckte jag idag att hennes hälar är svullna (så förmodligen bumblefoot?).
Jag har förlorat så många tjejer de senaste månaderna pga ålder och juvertumörer, känns så jobbigt att behöva inse att jag förmodligen måste ta bort ännu en :(

Har hon behandlats för flytningarna?

Det är nåt som börjat komma väldigt nyligen.
Och jag har haft oturen att ha haft två råttor innan som fått sådana flytningar, och när vi varit hos veterinär har vi fått till svar att det inte är någon idé att operera, och att det är i stort sett omöjligt att avgöra vad det beror på såvida man inte öppnar upp.
Antibiotika är det vi fått med oss, och ifall flytningarna varit stora, rådet att köpa tabletter som används av kvinnor med rikliga menstruationer, men i samma veva även fått veta att det inte är mycket att göra åt..

Men hon som har det nu är hon behandlad? Det är jätteviktigt att behandla dessa flytningar och speciellt om de sväller upp runt buken överlag. Att kroppen jobbar mot en infektion gör den mer mottaglig för andra.

Hon har aldrig blivit behandlad tidigare för nåt annat än loppor. Och flytningarna har uppkommit väldigt nyligen, så nej hon är inte behandlad.
Absolut, det förstår jag också, men vad jag undrade över var om det ens är lönt att försöka behandla när det är så mycket hon drabbats av :/ Om så är fallet blir det veterinärbesök imorn om jag får tag på en tid.
Ush så jobbigt! Skickar lite styrkekramar!

Tack för stödet. (:

Det har hänt mig flera gånger att när jag förlorat en råtta så har dennes bästa kompis deppat ihop totalt och blivit rejält sjuk, så jag vet vad du går igenom. Är hon dessutom närmare två år så är hon inget ungdjur längre, så jag håller verkligen tummarna för er!