Hjälp med avel
Hejsan, jag funderar på att avla i framtiden. Men innan det vill jag gärna veta mera, vill absolut inte att det ska bli fel. Jag har läst på en del om genetik och sådant. Men behöver veta mer. Har en del frågor som jag gärna vill ha besvarade. :)
1. Finns det några sorter man INTE får blanda ( eller vad det kallas)?
2. Hur gammal ska honan/hanen va för att man ska kunna para dem?
3. Hur ska parningen gå till?
4. Kan mamman bli aggressiv mot de andra råtthonorna i buren?
5. Har du några egna personliga tips som du tycker kan vara bra att dela med dig av?
6. Hur kollar man om hanen är en bra hane? (Om ni fattar den frågan)
Som sagt är jag väldigt oerfaren än, och ska inte avla än!! Oroa er inte, ska läsa mera, prata med uppfödare osv, det kommer troligen ta ett par år till, vill vara väl förberedd!
Tacksam för svar! :)

**1. Finns det några sorter man INTE får blanda ( eller vad det kallas)?
**Pearl+pearl är inte så smart att para två stycken ihop eftersom om råttan får dubbel uppsättning av pearlgenen så dör den i magen. Sen ska man akta sig får highwhiteråttor, tyvärr är detta nåt man måste kunna syna i släkten också, därför är det viktigt att släktforska lite, men typisk highwhite-råtta kan vara odd eye, bläsade, split capped, black eyed white, masked och sånna teckningar för tyvärr kan det ligga megacolon som är en väldigt hemsk genetisk sjukdom. Ni bär inte alla teckande råttor på highwhite, vill inte skrämma upp dig men om en råtta bär på megacolon och paras med en annan bärare av sjukdomen så kommer många ungar dö en plågsam död, Tarmen är förstorad och tar inte upp näring i maten, samt för inte maten vidare och det blir förstoppning, karateristiskt för just megacolon är stor uppsvälld mage. Detta är ytterst plågsamt och man bör inte avla dessa varianter om man inte är riktigt säker på att det är friska linjer där inga fall av megacolon upptäckts.
Annars om du blandar de olika varianterna som finns hos råttor, agouti och alla färger så att säga, det händer inte så mycket mer än att du får väldiga regnbågskullar till sist och färgerna blir inte standard nog att vinna några priser på utställning. Fast det är ju inte hela världen så länge råttorna är friska och har ett underbart temprament. Men när man väl föder upp fastnar man för en variant som man sen försöker hålla sig till, iaf jag som uppfödare försöker hålla mig till russian bluevarianter även om det alltid inte går pga att tempramentet är det viktigaste, iaf enligt mig. =)
**2. Hur gammal ska honan/hanen va för att man ska kunna para dem?
**Honan ska vara över 5 månader, helst ska hon vara lite äldre, det är lite individuellt också. Jag parar gärna mina honor vid 6 månader första gången för jag har haft bäst erfaranhet kring detta, många vill vänta till 8 månader, men man ska inte para en hona första gången om hon är över ett år då honans bäcken stelnar vid 12 månader. En hona ska väga över 300g innan hon paras, detta är en väldigt bra riktlinje då det är ganska krävande för en hona att ha en kull så måste hon vara i fint hull, aldrig fet, men hon ska ha hull så hon klarar av dräktigheten och sen födseln.
Hanarna är lovligt att para vid 5 månaders ålder, MEN de bör inte paras förrän de är runt ett år, gärna äldre. Vid 5-6 månader kommer hanen in i trotsålder och hans hormoner börjar fladdra runt lite och det är ofta i denna åldern man ser om en hane är lämplig för avel.
Hanen ska helst väga över 500g innan han paras.
**3. Hur ska parningen gå till?
**Parningen går till som så att man kanske väljer en neutral plats eller en neutral större bur för parningen, man ser så honan löper och helst ska de ses på neutral plats första gången.
Vissa väljer att sätta ihop honan och hanen under ett antal dagar så de sitter tillsammans. Det finns risker med det då det kan bli bråk och sluta illa pga det, sen kan man aldrig vara säker på vilken dag honan blev parad och det är svårt att räkna dagarna till födseln. Ja om man inte går och kollar dem hela tiden konstant efter vaxplugg. Fast ska även tillägga att det finns de lugna kärleksparen som faktiskt kan bo tillsammans rätt länge utan att minsta bråk uppkommer. Tror det är lite idividuellt, jag har egentligen inga problem med att låta mina hanar vara nära mina honor under en längre tid, det är bara smidigare för mig när jag kan räkna ut exakt dag ungarna föds. Plus att man lär sig se på honorna när de är redo och håller koll på deras löp. =)
**4. Kan mamman bli aggressiv mot de andra råtthonorna i buren?
**Jag har aldrig upplevt att en hona blir aggressiv mot sina burkompisar under tiden hon är dräktig, men jag skulle säga att om en hona blir aggressiv under sin dräktighet så anser jag inte att honan är bra för att avla på. Nu ska honan helst inte föda i samma bur som sina burkamrater, jag brukar ta ut honan ur flocken 2-5 dagar innan hon ska föda så att hon får bädda iordning och ha lite egen tid.
**5. Har du några egna personliga tips som du tycker kan vara bra att dela med dig av?
**Läs på läs på läs på! Och jag tycker absolut att du ska ta kontakt med många olika uppfödare, gärna inom SRS om du vill veta mer om utställning, men gärna någon som inte anser att utställning är så viktigt för du måste ha båda versionerna för att kunna bilda dig din egen uppfattning om vad som känns bra. Du måste bygga din egen etik kring din uppfödning och då är det inte så bra att bara ha kontakt med en uppfödare, utan ju fler uppfödare du skapar kontakt med ju mer får du själv ut av att diskutera och bolla med dessa personerna. Och det är nästan aldrig en uppfödare som har precis samma etik, de kan ha liknande men i slutändan är det ens egna värderingar som speglar sig. Men nåt de flesta uppfödare har gemensamt är faktiskt att de har ett mål med sin uppfödning.
Ta kontakt med uppfödare, fråga vad deras mål är, du har själv gott om tid att hitta ditt eget mål om du inte ska börja föda upp ännu. =)
**6. Hur kollar man om hanen är en bra hane? (Om ni fattar den frågan)
**Hanen kommer som sagt in i trotsen mellan 5-6 månader gammal, och under denna tiden fram tills han är ett år gammal tycker jag att man ska prova introducera nya flockmedlemmar och kolla hans beteende hur det är mot nykomlingar samt mot äldre flockmedlemmar. Burrar han upp sig och startar mycket bråk och jagar de andra och stryker sig mot saker och revirmarkerar som en galning med tassar och urin och visar skumt beteende mot människor i denna tiden så är hanen INTE lämpad för avel what so ever. En hane ska vara busig men harmonisk i denna åldern för att jag tycker att de ska vara lämpliga för avel. Ska välkomna alla nya flockmedlemmar med öppet hjärta och aldrig starta bråk, helst inte vara ledaren i flocken och han ska vara lika underbar och go och avslappnad oavsett vem han är med, människa som råtta. =)

Just det, nu kommer det säkert bli diskussion av detta när jag säger detta, men manx (svanslösa) och nakenråttor bör inte avlas på alls anser jag. Manx är än så länge, egen värdering ifrån mig att en råtta ska ha svans, en för stor "defekt" för att vara etiskt rätt att avla på. Observera att detta är min egen åsikt i detta. Manx-honor har även visat sig ha problem vid födsel av sina ungar, åtminstone där jag var och läste för ett par år sedan, jag minns tyvärr inte vilken sida. Men enligt mig är det så otroligt onödigt att sätta råttornas hälsa och välmående på spel för att vi människor ska ha ett vackert djur.
Och de äkta hårlösa råttorna, de är från början avlade på labb, de är genmanipulerade för att sakna hår och någon variant saknar thymuskörtel, och har knappt något immunförsvar alls. Dessa råttorna har många olika hälsoproblem och de lever oftast inte lika länge som vanliga pälsade råttor. De är avlade för djurförsök i ett labb under förhållandena som ges där, jag tycker inte att de ska avlas som sällskapsdjur. Mer än ofta får dessa hörlösa även njurproblem, det finns även de som kan få stora bölder då deras enstaka hårsäckar som kanske växer inte tränger igenom huden och skapar inflammationer. Ännu en gång saknar jag källa på vart jag hittat informationen. Men det finns nog fler som kan berätta om dessa varianterna. Du kan även söka på forumet om naket eller hårlöst så kommer du få upp en del trådar där det finns länkar om dem också. Men jag tar upp dessa varianterna som de varianter man inte ska avla på, för det är där jag står etisk i mitt tänkande om avel.
Det finns en variant "hårlös" som är mer accepterad och det är när man parat rex+rex, detta ger dubbelrex i kullen och dessa saknar nästan helt hår de får tidvis hår på kroppen men den faller igen efter några dagar eller någon vecka. Dock är det inte önskvärt att föda upp dem med flit, skulle man dock ha två underbara rexar och ingen annan lämpar sig för den parningen ska man inte låta sig hindras, dessa dubbelrexarna har inte samma hälsoproblem som de äkta hårlösa. Men går det undvika ska man ju undvika en sådan parning.
Observera att jag lagt in mycket egna värderingar i detta inlägget, och jag kan inte låta mina värderingar vara det enda sanna kring dessa varianterna. Jag skulle dock aldrig medvetet avla dessa varianterna för varianternas skull. Manx och äkta hårlös skulle jag aldrig avlat på.
Hoppas du inte tycker att jag är skräckinjagande med mina väldiga värderingar i detta inlägget. =)

*
Håller med Absinth i varenda ord. Vill tillägga att manx dessutom är dåligt eftersom råttor reglerar temperaturen med svansen. De kan därför få problem varma sommardagar om de inte har svans.
Absinthe: Tack så jätte mycket. Har lärt mig en hel del av dina inlägg och ska suga in varenda ord. :) Även om det sista bara var en egen värdering så ska jag ta till mig det också och hålla mig till att sattsa på icke rexade råttor. ;) Tack så jätte mycket. :)

Väldigt bra frågor och väldigt bra svar! :)
Jag tycker faktiskt att det är väldigt viktigt med egna värderingar btw.
Älskar mina stora små vänner..
Knuff
Tänkte fråga i den här tråden..
Hur gammal får en hona vara som äldst om hon fått en kull och hur länge ska man vänta mellan kullarna?
// Lydia.
Take it or leave it!
Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

Som tidigare personer sagt, vissa genetiska defekter ska man givetvis akta sig för, som pearl + pearl, manx och nakisar. Och inte para en råtta har juvertumörer eller liknande i släkten.
Sen tror jag att det är en bra idé att hålla på med råttor ett par år innan man ger sig på att avla. Så man får mer praktisk kunskap om råttan som djur, självklart lär man sig mycket genom att vara påläst, men beteende och temperament lär du dig lättast känna igen genom att umgås med råttor.
Nu är du ju relativt ung, det innebär ju inte att du inte är råttvan, det vet jag ingenting om, men däremot lär det betyda att du bor hemma, om så är fallet, så måste du ju vara beredd på att kunna ta hand om upp till 20 ungar om du inte får dem sålda, vilket tyvärr väldigt få yngre som vill ta kullar för att bebisar är så söta, inte tänker på..
Lycka till i framtiden och hoppas du fått lite fler svar!

#8 15 mån vid parning och 8v minimum från avvänjning