Hon nyser och så lite andra frågor...
Fick i dagarna hem två rått-töser och den ena av dem nyser väldigt mycket.
Hon verkar liksom pigg och glad annars, det är just det här att hon nyser så mycket. Jag har försökt hålla handen framför henne och det verkar vara torra nysningar hon har.
En till sak jag har funderat lite på är att de vägrar lämna översta hyllplanet. Självklart förstår jag att det är mycket nytt för dem och att de antagligen är nervösa, men samtidigt så verkar de så nyfikna på saker och ting, bara att de vägrar gå nerför stegen.
Klättrar lite på gallret gör de, men inte mycket mer.
Och så är jag lite nervös för den andra tjejen. Jag är så orolig att hon inte ska börja tycka om mig.
Återigen så är det bara att ge det hela tid, men jag blir alltid såhär…
Jag kan lyfta dem båda, även om den minsta inte är jätteförtjust i det. Den som nyser tar saker ur mina händer och kommer fram och hälsar när jag sätter in handen. Det gör inte den minsta.
Hon verkar inte direkt rädd för mig, men tycker inte riktigt om mig heller. Hur ska jag få henne att gilla mig?

Ja som du skrev själv, tid och tålamod
Ha dem i närheten av dig så fort du kan, bär runt på dem i tröjan eller på axeln och se till att alltad ha något gott med dig så kommer de att börja förknippa dig med mat och sällskap.
Qui dormit, non peccat
Tack för ditt svar.
Jag blir som sagt så hispig varje gång och får värsta katastroftankarna ^^
Men jag är fortfarande väldigt orolig över att hon nyser så mycket. Kan hon ha blivit sjuk under transporten?
Den minsta ligger mest och sover, vilket oroar mig. Hon var jättepigg när de kom, men idag har hon bara legat i en liten boll och sovit.
Katastroftankarna igen… :/

Jag är ingen veterinär men jag kan ändå dela med mig med hur jag skulle göra. Som jag uppfattat det så är hon ok förutom nysningarna? Mår inte dåligt för övrigt. Mitt svar utgår ifrån det. Så länge hon inte verkar allmänpåverkad skulle jag avvakta och ge henne varma filtar och ha varmt i rummet. Ge bra näringsrik mat och lite ljummet te. Om allmäntillståndet fortsätter vara ok så skulle jag prova några dagar med detta och se om det är en vanlig förskylning efter tex transporten. Blir det inte bättre skulle jag ringa en kunnig veterinär och rådfråga vad jag borde göra.
Jag skulle även kontakta den du köpte dem av och fråga ifall hon nyst innan eller om allt detta kommit när hon flyttade. Blir hon inte bättre eller till och med sämre skulle jag åka till veterinären direkt. Jag provar själv Baytril till en nysande råtta jag har som är pigg och frisk men har "kroniska" nysningar. Vet inte ännu hur detta kommer funka.
Önskar dig och din råtta all lycka till!
Tack för dina råd :)
Hon är fortfarande pigg och så, men slutar inte nysa. Kanske är det bara i mitt huvud, men det känns som att det har blivit värre.
Tycker nästan att det låter som att hon har något i nosen, men jag vet inte.
Tänkte att jag avvaktar någon dag till innan jag ringer veterinär och kollar vad de har att säga…