Genomsnittsvikt tamråtta
Ja, vad kan det vara för genomsnittlig vikt på tamråttan?
Då räknar jag på fullvuxna, både honor och hanar inräknade.. Några tips?
Kan 500g vara rimligt, tro?
Älskar mina stora små vänner..

Slänger du en siffra eller har du räknat någorlunda på det?
*fångar siffran* XD
är nog jätte olika :-/..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Låter rimligt. Men i vilket syfte behöver man veta det? *nyfiken*
onödigt vetande är kul vetande, måste vetande är trisst .. hihi.. eller?
Nä, jag vet! Om man ska frakta massa råttor i en hiss! Då måste man ju veta genomsnittsvikt! ^-^

#6 *asg*
#6 haha klockrent. hur mycket råttor har du om du måste tänka på deras vikter i en hiss.. asg.. vad tar en hidss 250kg?.. hur många råttor kan man klämma in på det?.. haha

#1 Jag tänkte att de väger mellan 200g och 900g. Men att honor vanligtvis ligger runt 3-400 och hanar runt 6-700 och då tänkte jag att det kanske vore rimligt att säga 500 gram eftersom de då möts på halva vägen.
Det är till foderprojektet. Medelvärdet är till för att vara vägvisande för hur stor del av varje födoämne i gram råttan behöver. Tänkte förstås korrigera det sen och skriva upp mer tydligt hur man räknar för att få ett mer exakt värde för var och en av råttorna man har men för dem som kanske inte fixar matten så bra lägger jag ut ett medelvärde så kommer de i alla fall i närheten av en bra fördelning.
Trots allt blir det ju alltid lite svinn när det gäller maten och när det handlar om några gram hit eller dit så gör det inte i det stora hela sån stor skillnad. (man har ju ändå problemet att vissa stoppar i sig mer mat än andra, eller att de enbart äter det gottaste, eller att det är stor spridning på vikter och åldrar i buren så det är liksom ett helt eget problem på sidan om). Några gram hit och dit kan visserligen betyda mkt för en råtta men det är svårt att dosera så nogrannt.
Men tänkte att jag ändå ville höra era synpunkter.. Alltså om jag tänker fel nånstans vad det gäller medelvikten. Iof skulle jag kunna kika lite i vikttråden här på Rif och räkna lite, det kan nog vara vägledande.

Mina fullvuxna honor brukar ligga mellan 400-650 och hanar mellan 650-800 gram. Har inte haft en enda hona under 400 som inte har varit påverkad av något som kan dra ner vikten. Få hanar, om det ens handlar om någon, som har legat under 650 utan att vara påverkad av annat.
Intressant projekt du har startat igång, beundrar din kreativitet, ork och förmåga att genomföra ting.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#10 oj är det verkligen vanligt med så stora honor? :O
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag har faktiskt vägt mina råttor hyfsat regelbundet ända sen 2002 bara för att kunna hålla koll på hur de mår. 
Har bara en hona kvar nu eftersom hennes burkompisar har dött nyligen, men hon väger 500 g och har legat stadigt på den vikten sedan augusti iaf, innan dess gick hon upp konstant :P

#11 För mig är det det eftersom jag inte varit med om något annat.
Jag har haft honor som vägt mer än det också, just nu har jag Signe som väger närmare 700 men hon väger 100 gram för mycket i fett annars är hon en väldigt stor dam iht. Hon fyllde två år igår. Mina honor har haft en tendens att växa lång tid, inte bara lägga på vikt och fett efter fyllda ett utan även på längden och framförallt muskulatur.
Jag vet att det i Finland önskas en större kontrast mellan honor och hanar, även i England, vilket gör att mina honor inte är tillfredsställande ur standardsynpunkt när det närmar sig ett och ett halvt av domare från nämnda länder. Mina honor brukar inte ligga över 400-450 nuförtiden när de är yngre än året och då funkar de fin-fint hos alla domare.
Men ja, om man ser till svenska domare brukar jag få kommentarer som "nätt tjej" eller liknande när jag presenterar honor som väger 300-360 innan parningsålder vilket för mig är 8-9 månader.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Hmm.. intressant..
Jag tror nog jag kikar i våran vikttråd här på Rif. Ni uppfödare kan ju slänga ut vikter på några av era råttor i den här tråden i alla fall om ni vill hjälpa till, bara så att det syns på helhetsresultatet att det även finns modellen större. Jag tror nämligen att det är flest "vanliga råttägare" som skriver i vikttråden. Och då kanske snittet hamnar aningen lågt iom att många äger lite mindre zooisar.
#10 Tack! Om jag lyckas genomföra det här enligt min plan kommer det nog att vara till stor hjälp för många råttägare! Men risken finns också att jag på vägen inser att det är för omfattande och krångligt att jag lägger ner det hela. Men då har iaf JAG lärt mig något på vägen. Och jag kanske kan skriva någon slutsats om det i alla fall! :)

#14 Om jag inte minns fel var jag ganska duktig och skrev upp en hel del djur i en vikttråd men när jag tänker efter var det nog i en tråd där man undrade om deras djur var små i en viss ålder. Jag vägde mina djur i liknande ålder och skrev upp resultatet. Inte så länge sedan den tråden fanns..
Men jag skall göra en kontroll här under dagen och skriva upp vad mina råttor väger och ålder på dem då de som sagt inte slutar växa förrän ganska sent. Jag har många som ligger under året och de blir på så vis lite missvisande då de inte är fullvuxna här men å andra sidan går det inte att ta hänsyn till sådant i din studie då råttor kommer från olika linjer.
Jag har nog målat in mig i ett litet hörn när jag har slängt med hur stora mina djur är.. när jag får skriva upp deras nuvarande vikt..
Vad glad jag blir när jag läser det här
Jag tycker min 'lilla' Menta är en tjockis och trodde hon låg över normalvikten, men hon väger 460 g så så hemskt kan det ju inte vara
hehe men hon är inte så stor i övrigt så hon skulle nog må bra av att gå ner lite ändå…

#15 Ja, jag vill också minnas det!
Ska leta reda på båda trådarna. Just nu orkar jag ingenting, håller på och plocka ur vinden hemma hos mina föräldrar och det tar verkligen all min kraft!

Vägning har skett här hemma, dock skall man ha i tanke att jag för tillfället har en ganska "kortrockad" linje och de har inte vuxit klart än.
- Söta, sju månader 5/12, 302g (långsmal m muskler, önskas litet mer fett)
- Minnow, åtta månader 31/11, 294g ("fitnessbody", önskas litet mer fett)
- Gemma, se ovan, 290g ("fitnessbody", önskas litet mer fett)
- Q, se ovan, 570g (kort, muskulös)
- Dick, se ovan, 530g (kort, muskulös, med deffad än brorsan)
- Spirit , nio månader 8/12, 685 g (långsmal, bra muskulatur, har en längd som gör att han lätt skulle kunna väga 800 utan att vara skadligt överviktig.)
- Cera, 1 år 5 månader strax, 496g (alldeles perfekt i typ, bastant och muskulös.)
Jag har enbart tagit med sådana som inte blivit påverkade av något under deras uppväxt eller senare tiden. Jag har en tredje bror till de fyra jag nämner och han var "pellen" i kullen vilket har följt med hela vägen, han väger nästan 100g mindre än Q. Jag har med fyra från min kull som föddes i slutet av mars och de hade en pappa som var kort i rocken, han vägde inte mer än 600 under hela sitt liv, låg snarare runt 550 vid fullvuxen vikt. Honorna behöver litet mer fett för att kunna gå vidare i avel, vilket även gäller Söta, men brorsorna struntar jag i då de har bra muskulatur och mår bra.
Spirit växer fortfarande, han har inte koll på sin kropp, att den är så pass lång, och ser ut som en ranglig långbent hund under sin största tillväxttid gällande benen. Lite som bambi på hal is. Spirit skulle inte må dåligt av att väga mer då han är så lång men är fin som han är nu med. Muskulös framförallt.
Cera är í mitt tycke perfekt i typ och storlek. Hon är inte så kort och har en litet mer bastant och "butchigt" utseende, mycket muskler och kraftig iht. Sedan har jag Signe, henne tog jag inte med då hon numera är över två år och har två tumörer nu.. Det har påverkat henne har jag märkt och har gått ner i vikt.

Undrar bara, men du räknar bara på storlek och vikt och inte på ålder alls? Kommer du räkna på bara fullvuxna råttor? Kontrasten mellan ungdjur och vuxna är intressant
Angående vikten så får du nog höja den, det är inte många vuxna honor som väger 200 gram, och det är inte många vuxna hanar som ligger på 900 gram. Du får nog räkna som så att en hona ligger på runt 350-500 och en hane på 600-800 gram.Tror att det kommer närmare den vikt de flesta råttor verkar väga "normalt" sett om du förstår vad jag menar.
Mina pojkar allihop redan innan 1 år har vägt 690 gram och uppåt haha=) Så de kanske är stora i jämförelse med andra, vad vet jag! men några bjässar är de inte:P
Qui dormit, non peccat

#19 Ja, du kanske det.. Jag vet faktiskt inte hur man har räknat ut snittet för människor, t.ex! Men blir det inte väldigt missvisande om man tar in även ungdjur och bebisar i medelviktsuträkningen? Eller tänker jag fel?
Jag tänker att det borde vara smartast att göra en för vuxna råttor och sen ge råd på sidan om till ungar. Eller blir det knas?
Min matte är inte den mest storslagna här i världen, ska jag tala om! :P
Okej, ja, även där har jag ju rätt dålig koll. Jag tog väl från extremfallen, den tyngsta hanen mot den lättaste honan. Hur jag kom fram till att räkna så, det vet jag inte! Haha!
Det är väl därför jag behöver lite rådgivning på den här punkten.. Jag känner mig lite lost här och vet inte riktigt hur jag ska räkna..

Jag kan försöka väga alla mina, det börjar ändå vara dags för stora månadskollen. Men får se om jag får det gjort i allt annat XD
Haha min pojkväns förra råtta som nu bor hos en släkting väger säkert 1,5 kilo… Såg han igår, han har nog dubblat vikten sen senast jag såg honom (inte riktigt ett år sen men nästan) och DÅ tyckte jag han var stor….
HOSTnågon har blivit bortskämd…
Kan knappast vara hälsosamt att vara så stor men han såg nöjd ut när han satt och gosade hos henne iaf så ja xD

#20 Näe du kan inte räkna på vuxna djur i sin toppkondition och sen använda samma på ungar och gamlingar, de kräver alla olika energiintag. När det gäller energiintag för människor så har alla undersökningar jag sett varit beräknade på ålder samt vikt har jag för mig=)
Jag är usel på matte så jag tänker inte ens försöka räkna på det, jag vet bara att ungar äter ständigt och hur mycket som helst haha=)
Qui dormit, non peccat

RDI för människa är rekommenderat dagligt intag och ska gälla "alla". Sen finns det särskilda rekommendationer för t.ex. barn, gravida, osv..
Men jag undrar hur de har räknat ut snittet för "alla".