Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2510 ggr
Nicciz
0

Ifrågasätta uppfödare

Jag började skriva ett inlägg i den här tråden men det blev så mycket frågor och mycket som är värt att tas upp för sig så det blir ett eget inlägg

Alla som tar kullar, eller som ens tänker tanken kull tom får ta det här, hur hårt och hur mycket och ofta varierar mellan personerna, men alla får ta det.Och något som är genomgående är att dem som låter mest om andras får mest tillbaka.

Jag tycker det är på tiden att uppfödarna får kritik, för hur ska dem annars kunna bli bättre? Och varför ska köparna matas med felaktiga bilder? Varför ska uppfödare undslippa krav? Vi borde snarare ha högre krav på oss. Med tanke på att vi ständigt hävdar vi gör bättre än zooråttor osv. Jag vill ha krav på mig, jag vill inte kunna slappna av. Jag vill bli ifrågasatt så jag inte missar något. Och jag vill kunna svara på dem frågor och funderingar jag får och bemöta kritik och ta den till mig. Varför inte? Annars kan jag ju para med baken rent ut sagt, om det inte finns krav och mål med min avel. Om fler köpare ställer krav, om fler uppfödare går att ”granska” ja då kanske aveln faktiskt blir bättre. Varför vill man stå stilla? Varför är man så egoistisk? Handlar ens avel inte längre om att tillföra råttstammen något utan om ens egen egoism och eget rykte då kanske det är dags att erkänna det för sig själv. Om man ljuger för sig själv och säger att ens avel och dess beslut är ens egna buissnes och inte köparnas, då avlar man bara för sin egoism anser jag. Klart det är ok att ta hobbykullar för sin egen skull, det säger jag inte emot. Men man ska stå för det. Man ska stå för dem risker man tar. Man ska vara medveten om dem och handla utifrån resultatet.

Eller?? Är jag ute och cyklar nu. Jag kan erkänna att jag kommer lägga ner min avel tsv om jag inte kommer vidare nu. Inte för att jag ger upp. Utan för att dem råttorna jag vill bygga vidare på, det jag vill tillföra, det jag har som mål går om intet. Skulle jag fortsätta avla då gör jag det inte längre för att tillföra något. Utan för att JAG vill och JAG kan. Egoistiska syften med andra ord.

Vad tycker ni, ska man som köpare kunna ha krtav på sina uppfödare? Skulle man som uppfödare kunna ha högre krav på sig? Kan råttaveln i det långa loppet vinna något på större öppenhet.

zickan
0

Bra tråd :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

allobosia
0

Jag har egentligen inget mer att säga än att denna tråd förmodligen kommer bli mycket intressant.

Krav på en uppfödare ska man självklart ha tycker jag :)

Nicciz
0

I dagsläget har köpare större krav på råttor från zoo än från uppfödare? Hur går det ihop? Min gissning är att det är för att bilden är just så snedvriden. Uppfödare är inga Gudar, uppfödare är vanliga människor med fel brister och olika värderingar och prioriteringar. Jag höll på att tappa hakan för ett tag sen i någon tråd när någon på allvar trodde att ALLA uppfödarråttor var bättre än zoo råttor. Det är den bilden som konstant förmedlas, den vi matar alla nya med? Ju mer man tänker på det här, desto djupare går det och nu är det banne mig på tiden för förändring. Dags att riva murar och illusioner.Och fram med lite öppenhet och kanske ödmjukhet :P

Alla uppfödare gör tvivelaktiga parningar i någons ögon. Så kommer det alltid att vara. Dem gånger jag reagerar är när man inte orkar/vågar/vill eller går till motattack och blir defensiv mot dem som frågar över de beslut man tagit.

Jag antar att ingen glömt att en person som konstant hoppade på andra, men när den dagen kom som personen själv skulle stå till svars försvann hon från forumet. Onödigt. Om vi lyckas förmedla en sann bild av avelsbeslut och att ingen är bättre än någon annan kanske vi kan slippa det i fortsättningen. Tex som nu med mymlan som också sagt att hon ska lämna forumet. I onödan. Nääe nu jäklar ska vi ändra på det här :P

cosmonita
0

Självklart är det bra och nödvändigt att ställa krav på uppfödare!

Sen är det en annan sak att i ett offentligt forum fråga ut och ifrågasätta en uppfödare är kanske inte lika bra, iaf har vi ju inte fått göra det tidigare här på rif.

Nicciz
0

#4 Varför inte på öppet forum? Ser inget fel i det alls, det handlar som jag skrev i den andra tråden om att folk tar misslyckade kullar personligt och att folk dem tidagre hoppat på tar chansen att "ge igen"

Har vi inte??? Du har själv gjort det mot malinmalin tex? Jag har gjort det jag har blivit det. Näe den köper jag inte… orkar inte statuera mitt exempel med att leta upp o länka till gammalt tjafs men vi vet alla att dem finns.

cosmonita
0

#5 Jo jag har ifrågasatt och blivit ombedd att ta det privat istället, det var alltså inte ok att göra det öppet därför slutade jag med mina frågor.

Du tycker att det är ok att prata om allt öppet men många andra tycker att det är jobbigt. Vi är alla olika och man borde respektera hur offentlig man vill vara.

wintermynta
0

Jag har inget emot att bli irfågasatt så länge det inte blir personligt påhopp. Alla dom kullar jag har tagit står jag för även dom som blivit kass. Man kan bara lära sig av sin misstag och se till att man inte gör om dom vilket ibland kan vara lättare sagt än gjort. Sen saknar jag öppenhet mellan uppfödare, ofta låter man personligt agg styra heller än att främja ett gott sammarbete vilket är synd. Nu är det kanske inte just det tråden handlar om men..

Nicciz
0

#6 Det är ju den stämpeln vi behöver få bort. Det ska inte kännas jobbigt att stå för sina avelsval. Varför? Varför är det så? Och vad kan vi göra för att öppna upp dialogen. Som #7 nämner det främjar sammarbete om man ser det djupare i situationen. Öppenhet och ärlighet vinner i längden. Ta mig på rätt sätt nu, känner du att du hellre vill ta saker privat än på forum? Vad tror du att det beror på isåfall?

#7 Det är faktiskt bla det tråden handlar om om man gräver lite och filosoferar ytterligare.

Om alla uppfödare ska sitta var för sig med sina råttor och så kanske ha en sammarbetspartner.. vart når vi då? Vi och dem mentaliteten, rätt och fel, dum och snäll, vän och ovän måste suddas lite för att ge större vinst. Men visst vill man sitta på sina råttor och inte sammarbeta, både ge och ta information och utbyte av avelsdjur. Då undrar jag f*n igen, Varför? Är det inte egoism då? Att stjälpa istället för att hjälpa dem som har samma mål.. haha det är löjligt återkommande. OCH det är det som många lessnar på och slutar. Nåå efter allt skitsnack om andra och varandra då.

Dags att tänka om tycker jag..

cosmonita
0

#8 Nej, jag kan också diskutera mina kullar och min uppfödning på ett offentligt forum men jag vet att alla inte pallar det. Inte för att de har något att dölja utan för att vi alla är olika och vissa har tex svårt att uttrycka sig i skrift eller annat. Har man inte så stor erfarenhet av avel är det inte heller lätt att bli ifrågasatt och kunna svara på ett öppet forum.

Jag samarbetar gärna med andra uppfödare och har lånat ut flera av mina hanar men det ska inte vara något som jag känner mig skyldig att göra för att inte uppfattas som egoistisk. Jag avlar faktiskt mest för min egen skull, jag vet inte hur ni andra gör. Jag gör det för att det är kul och intressant men inför varje parning så funderar jag noggrannt på vad som är så bra med just dessa föräldrar. Mitt mål är att få fram trevliga sällskapsråttor, inte att utveckla råttsläktet till nya oanade höjder.

Samarbetar gärna med personer som har samma mål och grundkrav som jag.

Nicciz
0

#9 Det var inte personligt… jag bara spann ut… Flört så du vet

Men jag undrar iaf varför råttvärlden är så här. Bara ta en kik på mus tex. där är mentaliteten helt annorlunda.

zickan
0

Bra fråga. Det är bra att ifråga sätta fast på en bra snäll nivå. Om man aldrig blir tillsagd, ifrågasatt etc så kan man ju inte växa som uppfödare eller tas som seriös.
Folk vill ju veta varför man avlar och hur de senare blivit.

cosmonita
0

#10 Glad

Jag har fött upp möss också och håller med om att det är en helt annan värld, mycket mer snäll och tolerant. Men jag tycker mer om råttorna så jag håller mig här i råttvärlden ändå.

ElinLi
0

Myycket bra tråd Nicciz Skrattande Jag gjorde ju själv en tråd för ett tag sen som hette : Zooråttor = Tama uppfödarråttor = Otama . Där fick man ju mest skit.. Eftersom att vissa uppfödare tror att dom är bäst och får bäst råttor tillskillnad från vissa zoo … Det kan jag inte hålla med om!

hus-musen
0

Självklart så ska man kunna bli ifrågasatt om kullar, både bra och dåliga sådana. Kan man som uppfödare inte ta kritik och inte stå för en sämre parning, varför ska man då avla?

Alla gör misstag så är det bara. Att försöka dölja det faktumet är bara löjligt. Det är väl lika bra att säga som det är i så fall, "ja de var en chansning o ja den gick åt fanders, men jag ska försöka undvika att göra om det" En ärlig uppfödare som gör en knasig parning kan jag lättare acceptera än någon som försöker mörka.

#13 Jag är inte uppfödare o jag kan definitvt inte hålla med om att zooråttor är tamare än uppfödarråttor. Men om du hade läst din egen tråd lite noggrannare så hade du sett att det finns underbara zooråttor oxå, men med tanke på hur många som blir framavlade så är de mest en slump att de är trevliga.

Qui dormit, non peccat

sockerrattan
0

Jag vet inte… tycker faktiskt att det är lite svårt att svara på massa frågor… men så är jag ingen skrivare, utan en pratare!

Men konstruktiv kritik tycker jag är bra! Inte personliga påhopp! Fakta är alltid bra!

Och sedan att personen själv tar upp problemen… inte i andra hand! Det finns saker som kan bli fel då!

Även jag har ju haft misslyckade kullar! Inte för att jag vet varför… Föräldrarna har båda haft bra kull med annan. Men de gick väl inte ihop!

1. Temrament
  2. Hälsa
  3. Färg

Så tar jag dem!

Mia//

ElinLi
0

#14 där håller jag ej med .. med tanke på att det e så många uppfödare som har massa hemligheter så vill jag inte köpa därifrån . specielt inte efter allt jag hört om att vissa uppfödare här avlar på sjuka och agressiva råttor bara för att dom har en fin färg.

Absinthe
0

Jag kan säga för min egen del så gillar jag inte offentliga trådar som tar upp saker som är riktade mot mig. Det har inte att göra med att jag vill dölja någonting, det handlar om det eviga skitsnacket folk gillar att dra runt på som i femte hand handlar om nåt helt annat än det ursprungligen var. Indirekt blir det mobbing och det tål inte jag, har sett många exempel på mobbing och har själv medverkat i den härvan tidigare.

Min vändning är att jag avlar för min egen skull, mot mitt mål, men jag är inte motsträvig till sammarbete eftersom jag kan behöva nya individer för framtida parningar så är utbyte ett jättebra sätt, och man hoppas på att man kan ha öppen dialog och ärliga konversationer där man kan LITA på varandra som uppfödare. Får jag in rapport om fel i någon kull tar jag upp det med resten som har från samma kull för att jag vill vara ärlig. Är det nåt som är tvivelaktigt så låter jag ingen annan avla på dem mer än jag själv för då får jag själv stå för vilken parning jag har gjort. Jag vill hålla en så öppen och ärlig dialog jag kan med mina köpare för att jag vill veta allt, det ligger i mitt intresse och är det nåt som är negativt så berättar jag detta.

Jag skulle aldrig påstå att jag som människa och uppfödare är felfri, men för att jag själv vill komma vidare så får man ju stå för att det kan bli fel ibland. Jag la ju ner en linje efter för många fel i endast en kull, men det var mitt beslut och mitt ansvar att de inte skulle gå vidare.

Det är för lätt att peka på en uppfödare och säga efter personliga åsikter utan att ha erfarenhet om uppfödarens råttor att den uppfödaren är kass, råttorna är kassa för att personen är på det viset. Jag tror inte problemet ligger i att man inte vill sammarbeta och hålla en öppen dialog, det handlar om skitsnacket helt enkelt. Det är så infekterat, jag försöker att alltid vara öppensinnad och vill gärna ha personliga erfarenheter innan jag dömer någon, inte ens då vill jag döma någon. Men jag om någon vet hur lätt det är att bli påverkad av andras snack som går, och det är riktigt fel!

Hade det bara varit så lätt att alla ska vara öppna och ärliga så hade det fungerat bra, men det kommer tyvärr alltid finnas de som drar fördel av andras öppenhet och ärlighet till att göra surt för att, ja jag vet inte vad det är om det är seriös avundsjuka eller uppriktigt hat. Varför ska man vara öppen och ärlig i öppet forum om sin uppfödning när andra faktiskt gör surt för en? Jag önskar, precis som du Nicciz, att det skulle kunna vara så enkelt och att vi fick en stor sammanhållning bland uppfödarena istället för världskrig på världskrig.

Människor letar syndabockar, för det blir enklast, det är en försvarsmekanism många använder när det blir jobbigt psykiskt för en själv. Jag själv har gjort det, varför ska andra vara ett undantag?

Jag tror att ALLA måste ändra sin inställning till varandra om man ska få en utopi inom råttsverige. Förstå att alla har olika värderingar, försök se det positiva i andras tankegångar, håll isär personliga saker ifrån faktabiten. Man kan inte älska alla människor, men man kan bli intresserad av hur andra människor tänker.

Och om den där jäveln nu är helt vrickad, då är det DIN åsikt, håll den för dig själv och försök inte få andra att tycka likadant som du. Jag tror inte det är uppfödningarna i sig som ska granskas, det är personen bakom uppfödningen.

Ställ kravet att få veta vilken filosofi de har om råttor. Om andra uppfödare och vad de är ute efter får mål i sin avel.

Hmm sammanhanget är nog lite luddigt här men hoppas folk förstår vad jag menar.. =)

Nicciz
0

#13 Det finns bra och dåliga av båda sorter. Det kommer vi inte ifrån. Det jag vill komma ifrån är alla stämplar och att råttköpare får en större förståelse för hur uppfödare tänker och vad dem vill och vad deras individulla mål är. För där sklijer sig nästan alla på någon punkt. Tack och lov. Men man måste som Absinthe säger på något sätt komma till insikt om att andras åsikter och mål också är värda något och inte dåliga bara för att dem inte är desamma man själv har.

#17 En råttutopi vore ju underbart men jag tror det är omöjligt, men det finns små saker vi alla kan hjälpa till att förbättra. Tror du att man kan överkomma det där skitsnacket om varandra, för som du säger och som jag undrat tråden igenom är det ju det som är hindret till öppenhet, rädslan för konflikter, skitsnacket om ens uppfödning, sårade känslor mm?Kan vi inte få bort det? Iaf sudda lite, inte ha det så tydligt som det är nu?

Jag avlar inte för min skull inte i första hand i första hand. Jag avlar för att jag vill dela med mig av något ovanligt som jag har bland mina råttor som jag ser att råttbeståndet kan må bra av att få tillfört. Därför jag nämnde nyligen i ngn tråd att kommer jag inte vidare nu så lägger jag ner. Sen har jag ju lagt till saker som ska ge en större utmaning, som hälsa och färger som Jag tycker om.

Jag tror det är max två personer som vet vad jag har för mål. För det är det inga som är intresserade av längre. Ingen köpare har frågat om det och inga andra uppfödare heller för den delen. Och tyvärr måste jag nog nästan säga så är det en stor del till varför folk tror så mycket om mig, för dem har en helt annan bild om varför jag avlar. Men det stör mig inte så mycket längre som det gjorde i början. Det räcker med att jag vet och dem som frågar berättar jag det självklart för.

Ni som lever i musvärlden, kan ni sätta fingret på vad som skiljer sig?

Absinthe
0

Jag skulle också vilja veta vad som skiljer sig i musvärlden! Jag vet ingenting om möss i ärlighetens namn så berätta gärna hur avelssynen är där. =)

Nicciz det är det jag menar att det är faktiskt jobbigt med allt skitsnack och de är nog en rädsla, iaf för mig, som sitter i pga diverse anledningar man varit med om. Den rädslan försöker iaf jag komma över, därför jag är tillbaka på rif igen tex. Som du nämnde tidigare det här tänket vi och dom, jag VILL sudda ut detta, men sen är man "kass" för att man ställer sig neutral till något som poppar upp från andra.
Sen när du talar om att du avlar för att andra ska få ta del utav det du ser som är så fantastiskt i dina råttor för att ge detta till råttägarna här i sverige, det är, om man vrider lite på det bara, ungefär de alla uppfödare faktiskt gör. Jag kan inte behålla alla ungarna i en kull därför får andra ta del av dem, att det som jag finner är bra med mina råttor får andra ta del av då, det är ju en liten undermening med uppfödningen också, man behöver responsen utifrån! Både positiv och negativ.. =)

Jag tycker som sagt att det är tråkigt att fler inte vill ha en "öppen" uppfödning, jag själv tycker det är väldigt intressant att läsa spontanpresentationer av en uppfödning. Jag läser mer än gärna runt på uppfödares hemsidor, jag håller själv på att förbättra min för att det ska utgå så specifikt som möjligt vad jag tycket tänker och står för i mitt eget avelsarbete. Och jag poängterar alltid att är det något någon undrar över så finns det en mejl till mig, jag är hur trevlig som helst att mejla med! =D

Man kanske ska göra artiklar om uppfödarna på rif, grilla dem med svåra frågor och ståndpunkter? Men då är det tillbaka till ruta ett, vem kommer dra fördel av detta för smutskastning senare? Oavsett om några ändrar sig finns alltid flera personer kvar som är långsinta och har svårt att gå vidare.. =/

MalinMalin
1

Flera folk i denna tråden erkänner att dom inte vill bli påhoppade/uthängda själv….Då undrar man varför dessa personer hänger ut och hoppar på andra?

Fler borde tänka på

"behandla andra som du själv vill bli behandlad"

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Absinthe
0

Det är ju detta vi vill ha bort. Tänket om vem som är bättre än andra. Jag har gjort fel många gånger mot andra, varit snabb och varit av påverkan under andra. Jag tror inte att många faktiskt kan klassa sig själva som änglar och oskyldiga när det gäller skitsnack och påhopp.

Sen filosofin att behandla andra som man själv vill bli behandlad är en väldigt dålig idé, Agda kanske vill ha en klapp på axeln när hon är ledsen, Sven skulle gett dig en lusing om du klappade honom på axeln när han var ledsen för att du trodde att båda ville ha samma som du själv. Jag tror inte den filosofin fungerar på ett forum heller, alla är individer med egna värderingar och åsikter.

Att den ena tycker det är okej att vara extremt offentlig gör det inte rätt till att tvinga alla till att vara det.
Jag gillar tanken om att man ska kunna vara öppen och offentlig och kunna påvisa sina egna värderingar etc, men i praktiken blir det svårt, för folk tar fasta vid det negativa hellre än det positiva speciellt om det ligger en historia bakom mellan vissa personer..

Absinthe
0

MalinMalin - menade inte att filosofin behandla andra som du själv vill bli behandlad är dålig, men hoppas du förstår hur jag ser på det.. =)

Nicciz
0

Men jag undrar då.. Vad är det som är så fel med att stå för vad man är och vad man gör? Varför vågar man inte stå för det hela vägen ut och möta snacket? Varför får dem där skitsnackarna alltid andra på fall?

Det finns en person på det här forumet som majoriteten inte tål och tar minsta chans att hoppa på. Jag beundrar den personen istället. För alla gånger hon blir påhoppad svarar hon på frågorna hon får, sen att svaren inte passar alla öron, det hör inte hit just nu. Ingen har tagit så mycket skit som hon. Om det finns belägg i det eller inte det struntar jag också i jag har ingen egen uppfattning annat än det jag skriver. Men jag vill någon gång göra mig en egen uppfattning om hennes råttor. Men det jag vill säga är att hon står för vad hon gör, även om det är fel i mångas ögon. OCH hon finns kvar här. Trots allt hon stått ut med.

Om man visar att man inte knäar i första taget, kanske dem tröttnar. Det finns skvaller om oss alla, låt dem skvallra då. Är det inte huvudsaken att man själv vet vad man är och vad man står för? Att man kan hålla sitt egna huvud högt och vara stolt över vad man gör och tänker och åstadkommer?

Varför är det så lite reklam om dem bra råttorna från uppfödare? Varför hör man vanligen bara om det dåliga? Ojjoj så här många varför som jag skrivit i den här tråden har jag nog aldrig gjort?!?

Men ärligt. Det är dags för en förändring tycker jag. Om det i grund och botten är samma sak som driver oss alla, kan v inte försöka sikta in oss på det då och ha lite skygglappar och fokus på det stora målet? Råttornas bättre! Näe precis, inte bästa. BÄTTRE.

Absinthe
0

Alla klarar kanske inte den pressen? =)

Haha jag gillar utmaningar mer idag än jag gjorde förr, tillbaka till rif är nog en av de större och prata ut med vissa om gammalt gnabb. (Inom råttvärlden menar jag nu)

Jag tycker att uppfödarartiklar kan vara bra, de som vågar börjar, sen kanske man kan få med sig fler och fler som vill vara med i en artikel? Alla får samma frågor.. ett litet steg mot ny öppenhet och tolerans med varandra?

Nae nu ska jag kliva ur diskussionen ett tag, har tankarna på två andra håll idag främst tyvärr. Bidrar inte till nåt vettigt just nu. Fast kommer läsa här senare! =)

Nicciz
0

Hmm läste tråden igen.. #17 citat - Jag kan säga för min egen del så gillar jag inte offentliga trådar som tar upp saker som är riktade mot mig.

Precis där har vi det jag menar, någonstans på vägen har det naturliga i att fråga om andras beslut förvandlats till att bli personliga. Antingen tar den som blir ifrågasatt saken personligt, eller så är det frågeställaren som har något personligt agg mot den ifrågasatta och gör det av personliga smutskastning skäl. Vilket leder till att någon svarar som #17. Hemskt egentligen.

Nicciz
0

#24 Jag tror på din idé om artiklarna Skrattande

Ang pressen tycker jag inte man ska känna så.. återigen bort med det. Men hur? Tycker att det ska vändas och ses som en liten hjärngympa, inte press, stress, krav och måsten. Tex Om jag frågar någon, varför parade du dem råttorna ska det inte tas som ett påhopp, utan som lite hjärngymnastik.. -hmm.. jaa varför blev det just den X och den Y. hmmm jooo för att.. blaa..blaa blaaa :)

Och visst kommer det finnas någon, alltid, som tycker att X borde parats med ett annat Y, eller kanske inte alls. Men nu var faktiskt inte just dessa X och Y och det slutgiltiga beslutet deras. Deras åsikt om varför bör ju vara välkommen, och bör presenteras med respekt. Och man får öva på att ta det man får med lite salt och lära sig känna lite stolthet över sina val. Och den som tycker annorlunda får lära sig att respektera andras val.

ElinLi
0

Det jag tycker e konstigt e att dom som fått frågor om sina dåliga kullar inte vågar ställa upp och svara på dom

Absinthe
0

Jag kan säga för min egen del så gillar jag inte offentliga trådar som tar upp saker som är riktade mot mig.

Jag kanske lät lite luddig, för min del handlar det om tidigare upplevelser, men jag är ändå villig att försöka vara "offentlig" för min egen skull, lära mig att allt är inte personligt. Och definitivt lära mig att tolerera andra människor åsikter och val. Jag har relativt stor tolerans för detta redan, men jag och många andra behöver nog detta mer.

Sen kanske det kan vara lite rädsla för att man är ny i "leken", att det förväntas mer av en fastän att man är ny, vissa börjar ju avla och lär sig med tiden, andra läser på först och avlar sen. Okej lite långt ifrån ämnet kanske, bara bollar med cellerna i hjärnan ^^, man kanske ska göra en undersökning om vad folk säger om offentliga uppfödare, och vad uppfödarna anser om en artikel om sig själva. Vilka frågor som ska vara med. Sen tycker jag det ska vara lite mer ingående presentation av föräldrarna när man berättar om en planerad kull tex. Att varje uppfödare har sin egen artikel/tråd, där de tar emot frågor och berättar om planerade kullar så kan folk fråga rakt ut i den artikeln/tråden vad de vill? Men det får ändå finnas noll tolerans på personliga påhopp som inte hör till ämnet. Det ska vara god ton även om det är offentligt liksom..

Absinthe
0

ElinLi - Varför tror du det kan vara så? Vill gärna höra hur du tänker om det hela.. =)

Crispig
0

Jag anser allt all uppfödning, all djurhållning och alla hobbies är i grund och botten egoism. Alla val vi gör grundas i vad vi vill.

Vill vi förbättra råttstammen? Ja? Nej?  Om ja, hur mycket är vi då villiga att "offra" för det? Allt handlar ju om resultat.  Om det inte kändes tillräckligt bra så skulle jag inte heller göra det, och jag tror inte någon annan skulle det heller. Allt vi gör är egoistiskt.

Rädda svältande barn i afrika = egoistiskt

Hur mycket du än offrar så skulle du inte offra det frivilligt om du inte fick något i utbyte. Det kan vara en känsla, pengar, respekt vad som helst.

En kvinna som, medveten om faran, klättrar in i ett brinnande hus för att rädda ett barn (eller en hund eller en snuttefilt) för att sedan dö i röken, har ändå gjort ett egoistiskt val. Vare sig hon räddade barnet eller ej så var hon villig att dö för sina känslor. Även om hon kanske inte tänkte igenom det så långt.

Många tar ordet egoist som något dåligt, när det igentligen bara handlar om att göra något bra av den känslan.

Det jag försöker säga är att jag, som visserligen inte är en helfrälst "räddare av råttor" eller har bestämt mig för att göra något ädelt som att rensa ut så mycket dåliga gener som möjligt under min livstid med en möjlig framtida råttavel, aldrig skulle ta en kull på en råtta om det inte var helt för min egen skull. Antingen för att jag ville titta på de söta bebisarna, utöka min råttflock eller helt enkelt visa att jag kan.

Resten handlar bara om tålamod, bra val och hur mycket man vill "betala" för det. Försöker man fuska så kommer folk att anklaga en för det.

Jag tror att de flesta som blir arga/irriterade/sura/förbannade på andra människor på råttforumet, eller vilket forum som helst igentligen, helt enkelt hatar att se fusket som pågår överallt. På samma sätt som man skvallrade för fröken när man var liten, skvallrar man för forumet när man är stor. Eller för chefen eller arbetskamraten. Alla fuskare måste straffas, helt enkelt.

"Skvaller" är inte dåligt, det är ett bra sätt att göra fusk mindre "aptitretligt". Men se för guds skull att folk inte får mer straff än vad de förtjänat!

Då kommer det inte finnas någon mening med att inte fuska… 

Den enda skillnaden med fusk när man är liten till att man är stor är att fusket påverkar fler och fler människor och gör mer och mer skada, desto äldre man är.

cosmonita
0

#30 du har någon poäng där men låter ganska cynisk. Förstår hur du menar men håller inte med.

Crispig
0

Själv ser jag mig som realistisk.Cool Försöker bara få fram det faktum att egoism inte behöver vara dåligt och att de flesta reagerar likadant innerst inne. Sedan är det en fråga om hur vi väljer att vårda våra känslor och behov, och hur viktiga andra människor är för våran trevliga tillvaro.

Nicciz
0

Putt! Glöm inte ifrågasätta era uppfödare inför nyköp ;)

wintermynta
0

En bra tråd som inte ska falla i glömska så jag puttar jag med.
Är det inga fler som har nå åsikter/synpunkter?

Jinaum
0

Kanske räddslan är att alla inte ser skillnad mellan kritik och rent påhopp/skitsnack? Vet ju att det är så tillexempel i musiken.

det är ju skillnad att höra "Du suger" än att höra "Jag tycker du artikulerade för lite" (om man talar om sång tex). Vet själv hur frustrerad man blir när man inte får veta vad man gjort fel men bara fel. Kanske är det som räddslas?

Men om man nu som uppfödare vill höra det. Kan de då inte göra en atrikel där de ifrågasätter sig själva och inte bara vill höra smöret om vad som är bra men också dåligt. Har en uppfödare inte gjort detta behöver man då inte heller ifråga sätta det öppet utan gå PM? Om nu en uppföddare vill vara på öppet forum och höra ärlig kritik som är formulerad låt dem då göra det?

[Malin3033]
0

bara en sak, problemet är att man känner att man måste vara bäst, störst och vackrast när man skriver för att bli respekterad och för att
folk ska respektera hur man föder upp råttor och för att de ska ge kritik på ett vettigt sätt. det måste ändras

Allamej
0

#36 Vad menar du nu? Ärligt jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt.

Jag har aldrig sagt att jag är störst, bäst eller vackrast… ok, kanske störst men det ska jag väl förr eller senare ta itu med men bäst och vackrast, näe.

Jag säger inte heller att jag kan allt. Jag lär mig nya saker varje dag och det tror jag alla gör.

Jag är totalärlig om min uppfödning, bara att fråga och jag ger svar. Även om svaren inte skulle sätta det bästa ljuset på mig så ger jag dom ändå, för ärlighet och öppenhet är det enda som kan göra råttuppfödare bättre.

Man kan inte inbilla sig att bara för att en full stamtavla finns så är råttan skitbra. Senast igår ringde jag en uppfödare och frågade ut denna om släkten till en hona jag överväger att avla på.

Jag fick veta både det positiva och det negativa. Iom. att jag vet det negativa kan jag då försöka uppväga det med mitt val av hane.

Uppfödare som inte gärna svarar på frågor, oavsett om det bara är från dom som är nyfikna på ens avelsval eller om det är potentiella köpare är inte mycket värda i min bok… dom framstår som oerhört oseriösa och jag drar öronen åt mig direkt.

Kan man inte svara på frågor, både på gott och ont, så för man råttstammen framåt. Om man inte gör det… ja då gör man det inte.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Håller helt med Crispig, just det där skriver jag ofta om!

Jag är lite kluven i den här frågan, själv tycker jag på något sätt att det ingår att bli ifrågasatt om man är uppfödare, även publikt! Samtidigt vet jag att många tycker det är väldigt jobbigt… Och jag vet själv att man tar det personligt då någon ifrågasätter.

Ett litet problem i råttvärlden tror jag är att folk inte vågar vara riktigt ärliga, vilket medför att de som verkligen är det blir ordentligt påhoppade. Om man tar det här med smittan som det pratats om så mycket - Det är så många som varit inblandade men eftersom det bara är någon person som skriver om det öppet blir ju denna föremål för all kritik. Så tror jag det är med uppfödare också. Frågan är ju hur man börjar för att få en lite mer öppen mentalitet…

ErikM
1

Går inte att låta bli…

"Flera folk i denna tråden erkänner att dom inte vill bli påhoppade/uthängda själv….Då undrar man varför dessa personer hänger ut och hoppar på andra?

Fler borde tänka på

"behandla andra som du själv vill bli behandlad"

//Malin"

Läser på en av Malin's sidor:
"Här kommer lite info om mat till majsormar.

* Testa först med levande muspinkis , mata på kvällen och låt den ligga kvar hos ormbebisen över matten.

Mata med upptinat eller levande till sin vuxna majsorm? Att föredra är ju att mata med upptinad mus,för då finns det ingen chans för att din orm kan komma till skada."

Så du vill bli uppäten levande du Malin?

Men mer seriöst, fram till dess jag läste detta matningstips lät jag virvlarna runt Malin vara ifred. Men efter detta och nakenråttor tyckte jag det fick vara nog.

Att rekommendera levande ryggradsfoder och att avla på genetiska defekter - hur är man då skapt som empatisk varelse?

Ha det gott, därborta i bubblan

/Erik

blackvelvet
0

+1

SweGizmo
0

hmmmm…

Min blogg: SweGizmo.se

Denna kommentar har tagits bort.
ErikM
0

Eh va?

MangoMelon
0

#42 måste du, alltid, varenda gång, försvara malin, ingen skillnad vad det gäller och hur rätt personen skulle ha i sitt påstående. Du verkar tycka att malin är en felfri, heltoppen person? (som matar levande, vilket är förbjudet, och dessutom berättar om det)

Och allmänt, det känns som att varenda en tråd här inne handlar om malin snart..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Denna kommentar har tagits bort.
ErikM
0

Som jag just bad om via PM; hur och var då?

Och backa vänligen upp det hela med faktiska citat med hänvisning.

Beaver
0

Dagiset har sommarstängt ser jag…

Nå åter till tråden, jag tycker det är många viktiga punkter folk drar upp här. Men snälla låt det inte bli en total pajkastning i sandlådan här va? #45 Sandra-L har du inget konstruktivt att tillföra tråden så duger det gott ibland att bara läsa.

wintermynta
0

Nu börjar jag bli riktigt jäkla less. Måste jag rensa varenda tråd för att ni inte kan sköta er som vuxna människor?. Fine jag är på "snäll" humör så jag delar gärna ut varningar med en veckas skrivförbud så det är bara att kolla er meddelande. Hoppar över tillsägelse i denna tråd utan går direkt på så kanske ni lär er.
Sen är det skillnad på påhopp och påhopp. Det finns massor däremellan som åsikter och konstaterande.
Jag kommer inte låsa tråden men fortsätter ni (övriga som inte fått skrivförbud) så gör jag det.

Ellenfyrkant
0

Jättrebra skrivet !
Självklart ska man ställa krav på en uppfödare.

Mvh Ellenfyrkant

Serena
0

Jag håller med #30, för jag tror att vi människor är skapta egoistiska. Men hur skulle det annars se ut? Alla skulle vara apatiska och inte bry sig om något.

Jag tror att uppfödarnas egon behöver boostas lite mer, mer positiva ord. Men också att vi bankar in i huvet att det inte är fel att vara egoistisk. Och att vi förstår andras val, kanske inte acceperar men förstår.

Så strävaefter förståelse för andra människors val, men acceptera inte de som är fel. Förstår du inte den andres val så kan du inte heller hoppa på personen för det.

Detta tror jag på genomgående i allt.

imilija
0

mycket bra tråd!

Anvariel
0

#50 Bra sagt. Det är viktigt att vara ödmjuk att förstå att bara för att man inte har samma synsätt på en sak så behöver detta inte betyda att en har fel och den andra har rätt. Inte heller behöver det betyda att man måste styrka sig åsikt genom att hacka ner på andra. Det finns trots allt en ganska bred spridning i synsättet på råttor och råttans värde.

En sak jag vill påpeka är det som tidigare nämnts här angående matning av ormar med levande föda. Det är tillåtet enligt lag. Dock föredras dött foder då det minskar lidandet för både djuret som äts och djuret som äter. En diskussion med hänvisningar till lagtexter återfinns på

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-882312.html

Jag tycker detta är ett bra exempel på ett område där man kan ha olika åsikter utan att för den delen behöva utfärda pajkastning. Min åsikt är den att man om man inte själva är vegan/vegetarian och utfodrar alla sina djur veganskt så har man inget bra argument i denna fråga. Men det är min åsikt. Andra har andra åsikter. Att dock låta sina känslor styra i sådana sammanhand är inte att rekommendera då man lätt glider iväg från diskussion till agression väldigt snabbt. Lugnt och fint. Förståelse.

Angående uppfödare tycker jag det skulle vara trevligt om uppfödare skrev lite mer på sina hemsidor angående deras avel, hur de avlar, exempel på linjeavel etc, för att man ska få ett hum om hur det fungerar hos dem. Det skulle vara intressant.

Emma87
0

Så länge det handlar om att sätta liv till världen så tycker jag att det är jätteviktigt att ställa krav på uppfödare. Eftersom liven sedan säljs så tycker jag att ett av kraven ska vara att uppfödaren i sin tur ställer krav på köparna. Jag skulle personligen aldrig köpa ett djur från en uppfödare som inte försäkrar sig om att djuret kommer få det bra hos mig, för då är det enligt mig inte en seriös uppfödare. Det är också en sak som skiljer uppfödare från zooaffärer; att de har rätt att välja bort köpare som de inte anser vara lämpliga (för det får man väl inte göra i en offentlig affär? har inte koll på det ska jag erkänna men skulle tro att det klassas som diskriminering). Även om jag som köpare vet att jag älskar mina djur och kommer göra allt som står i min makt för att de ska få det bra, så vill jag att uppfödaren ska be mig att redogöra för min råtthållning innan köp kommer på tal, för då vet jag att vederbörande bryr sig om sina djur.

Anvariel
0

#53 Ah, det är sant. Jag undrar hur det är egentligen, om det t.ex. stövlar in en typ i en djuraffär och vill köpa en råtta och är jätteoseriös och säger att hon ska ha den i sin handväska hela tiden och inte lyssnar på något försäljaren säger. FÅR de säga nej? Jag hoppas att de får det. Diskriminering är det ju bara om man säger nej av en irrelevant orsak, så som hudfärg, nationalitet, utseende, etc.

imilija
0

är det alltså förbjudet att mata ormar med levande möss/råttor?

eller är det bara en fråga om samvete?

Emma87
0

#54 Precis, det där har jag funderat mycket på. Jag hoppas verkligen att dom får det, det handlar ju om att sälja ett liv.. Jag startar en ny tråd om detta så får vi se om någon vet, så uppmuntrar jag inte till avvikande från ämnet i denna tråd :)

mizzive
0

Jag har en liten fundering.

Alla pratar så stort om att det SKA vara uppfödarråttor med stam. Man ska inte avla på zooråttor osv.

Nu är jag lite trött och less när jag skriver det här men. Jag har precis startat min egen uppfödning, där jag har mina hemmauppfödda djur som grund. Första generationen var rena zooråttor och de har aldirg varit förkylda eller sjuka.

När jag nu skulle till och starta den här uppfödningen stötte jag på ett STORT problem. Uppfödare vill inte sälja till nya uppfödare, så det gick inte att få tag på "rasrena" djur med stam. EN enda uppfödare fick jag kontakt med och det betyder väldigt mycket. Synd är bara att det var i fel ände av landet.

Läser man om de flesta uppfödare så är det avelsförbud på deras finstammade råttor. Jag har hitentills inte fått tag på en enda stamtavleråtta som jag får avla på, jag har en liten dam där hemma med avelsförbud och det håller jag mig till. Men, varför inte hjälpas åt?

Skulle någon komma och säga till mig att hörrudu jag vill ha hjälp, eller jag vet inte hur jag ska göra el liknande så skulle jag helhjärtat satsa på att hjälpa den personen. Varför stjälpa när man kan hjälpa?

Så hur ska jag göra? Jag sitter till 99% av gångerna och bara läser på detta forum, jag har sett antalet nya medlemmar komma hit. Nybörjare, nu idag så finns det dem som har startat eller som i alla fall får ta hobbykullar på sina fina råttor. Är det för att de är framme och skriver mycket mer på forumet så att folk känner igen dem? Det är något jag har funderat mycket på…

Hoppas att ni som läser förstår mig. :)

Allamej
0

Mizzive, det där är en frågeställning som skulle vara väldigt trevlig att diskutera, men jag tror det förtjänar en egen tråd :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mizzive
0

åhå… då tar vi samma inlägg fast i en egen tråd.. :P

SweGizmo
0

#57.

Mycket intressant, känner igen det där:) kopiera inlägget och gör en ny tråd om det:) så vi inte byter för mycket på detta ämne.

elektra1
0

När jag var med i srs för en länge sedan var det en himla massa skitsnack. Förstår inte att folk håller på att tala illa om varandra.

Gick ur bara för att det var massor av snack.  Gjorde ett misstag för över 10 år sedan och lånade in en hane till avel. Det visade sig sedan fick jag höra långt senare att hanen var väldigt dominant, och att hanarna i den kullen också hade blivit det. Det fick jag höra många år senare!! Det var en hane med stamtavla bakom sig, som var hur trevlig som helst när jag lånade honom i avel.

Och när jag sen skrev i srs gästbok om vad som hänt med srs de senaste åren, då la de ner gästboken..

SweGizmo
0

#61 tråkigt att höra:/ men alla gör misstag. antingen undanhöll uppfödaren som lånade hanen till dej info du igentligen skulle ha, eller så blev det ett missförstånd er imellan. hur som helst så kan det gå fel och det var länge sedan, inget att vara bitter för längre:) du har ju lärt dej någe på det nu.

wintermynta
0

#61 Srs som förening har blivit mycket bättre. Större fokus läggs på råttor istället för personliga konflikter. I styrelse är alla ense och vi jobbar tillsammans. För första gången på länge känner jag att det är kul att vara med i föreningen. Det har hänt mycket nya roliga saker och det går framåt.

sen håller jag med #62

elektra1
0

Ja, har lärt mig något nu.

Och skönt att det har blivit bättre i srs, då kanske man skulle ta och gå med igen. Ska skaffa 2 råtttjejer igen, när jag hittar rätt tjejer.

Efter 3 år som råttlös, hur har jag klarat mig utan dessa små underverk :-)

Grodan
0

Jag kan tycka att uppfödare kritiseras alltför hårt. Dock tycker jag inte att det är köparna som ställer för hårda krav, kritiserar eller ifrågasätter, utan det är andra uppfödare (samt viktigpettrar) i SRS.

Samarbete. Tror att många gör det tills de en dag blir svikna. Jag har trott att jag samarbetat med flera personer som sedan gått bakom ryggen på mig. Fruktansvärt. Fruktansvärt att bli lurad och ljugen för - jag har ALDRIG ljugit om någon råtta eller undanhållit något. Jag har absolut inget att vinna på det.

Jag erkänner mig skyldig till att vara en av de personer som startade trenden med att endast föda upp sällskapsråttor till sällskap (och ej avel). Dock finns det inte många råttor därute med stamtavla som saknar ett djur från mig i stammen, så jag antar att det inte gick så bra…

Nu struntar jag i a f att sätta några förbud. Viktigast är att råttorna får komma till BRA hem!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nicciz
0

*Putt

Freke
0

#65 Aldrig?? ljugit eller gått bakom någon??

Tror en viss dam i råttvärlden är av annan åsikt.. För henne stod du inte bakom utan matade vargarna med henne!

Så det är väl som allt annat i betraktarens ögon, var det inte så du själv skrev?? i en annan tråd!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

mikeiko
0

#57 Jag tror att de förbjuder avel på råttorna de säljer vidare för att de vill ha koll på sina linjer. Om det avlades hejvilt - så kan de omöjligt ha det… Det är väl därför man också ofta (som jag förstått det) åker långt och även utomlands för parningar, för att få råttföräldrar vars linjer man har koll på etc.

Så, jag tror att man om man vill vara seriös uppfödare måste vara beredd på att resa en hel del för att hålla sina linjer som man vill.

Nicciz
0

#57-60 Blev det egen tråd om det och vad heter den? :D

mikeiko
0

On topic så, här kommer min uppfattning; Jag tycker att man som köpare ska kunna ställa höga krav på uppfödaren. Det handlar ju inte om att uppfödaren gör någon "en tjänst" med att föda upp…alltså, vad jag vill peka på att det i grund och botten är en affär. Pengar byter händer, och då ska man också få "bättre vara" än man får från zoo.

Jag väljer idag att köpa från uppfödare för att jag anser att det är värt att betala mer för råttor som överlag är friskare och med bättre temperament. Detta är dock något jag tar för givet. Stamtavla ska vara givet. SRS-reg ska vara givet. Utöver detta så vill jag också se en professionell attityd, vilket jag dock märkt kan vara varierande. Självklart är uppfödare också bara människor, men jag tror på att alla skulle vinna på en lite proffsigare attityd gentemot köparna.

Nicciz
0

#70 "Jag tycker att man som köpare ska kunna ställa höga krav på uppfödaren. Det handlar ju inte om att uppfödaren gör någon "en tjänst" med att föda upp…alltså, vad jag vill peka på att det i grund och botten är en affär."

Jag känner att jag måste kommentera detta. För mig är det just det avel ska handla om, att göra råttvärlden, råttägare och tamråttstammen en tjänst. Man tjänar inga pengar alls, iaf inte på hobbynivå och med kvalité. De pengarna du får in på en kull har du redan haft i utgifter på spån och mat, inredning, leksaker mm. Jag går extrem back på min uppfödning och gör det av rent och skärt intresse. Jag skänker tom bort ungar från mina kullar ibland, hemmet är det viktigaste. Det betyder inte att råttan har ett mindre värde för mig, snarare att iom att hemmet har ett större värde ökar det för mig värdet på råttan. Skänker hellre en råtta till ett exemplariskt hem än säljer den till ett jag är osäker på, tex en nyköpare jag inte hört något om.

Att ställa krav på uppfödaren för mig ska innebära att säkra sin positiva upplevelse med det djur man köper ifån denne. Därför anser jag att köpare bör ifrågasätta bakgrunden, finns det dominans, finns det benägenhet för tumörer i unga åldrar, rossel osv. Vad är genomsnittsåldern, hur är immunförsvaret generellt sett. Finns det beteende störningar så som gallergnagning och barbering…

Tro mig, det är inte enbart för min skull jag propsar på att ni ska ställa tusen frågor om linjerna jag avlar på. Det är för att man som köpare ska få en bättre förutsättning för att få ett så friskt och trevligt djur som möjligt. Jag prioriterar dessa köpare som tänkt detta lilla steg extra. Som förstår att de kan välja, som inte har brottom att fylla buren med nya varianter utan i första hand vill ha den upplevelsen som en extra bra råtta kan ge.

Om man som uppfödare inte bryr sig om vilka problem som finns i släkten och som den söta dunbollen man säljer kan ge sin ägare, då anser jag personligen att man inte ska avla. För då handlar det bara om pengar och uppfödarprestige *tvi*

mikeiko
0

#71 Jag tror att det är precis där clashen ligger, att uppfödare och köpare inte ser det hela på samma sätt. Jag förstår att du som uppfödare tänker som du gör, det skulle säkert jag också göra i din situation. Men, om jag bara tänker som en köpare så tar jag för givet att jag inte ska behöva fråga om saker som tumörer och dominans eller liknande. Detta vill jag kunna lita på att uppfödaren är professionell nog att informera mig om, om det är så att detta har förekommit i linjen.

Så, i slutändan förväntar jag mig en professionell försäljning, och att man som köpare ska kunna lita på att man får en bra "produkt". (För att likställa med annat man som kund betalar för, inte för att likställa ett liv med en pryl).

Som köpare vill man ha friska och lyckliga råttor, och kanske inte tänker så mycket längre än så. Särskilt eftersom det ytterst sällan avlas vidare på köpta råttor, utan de has som sällskapsdjur i första hand. Att ta del i ansvar för att förbättra råttsverige och att göra denne en tjänst, är nog inte det man tänker på alls. Uh..alltså, att man som köpare tänker mer själviskt - om just sina råttor, och inte råttvärlden i det perspektiv som uppfödaren har.

Digitalis
0

Delade upp mitt till slut ganska långa inlägg i delar så kan ni läsa det ni är intresserade av..

Min syn på uppfödare

Jag har haft både bättre och sämre djur från uppfödare. Anledningen till att jag hellre vänder mig till en uppfödare istället för djuraffär är för att ungarna är välnärda och har fått bo med mor och syskon så länge som möjligt. Samt då att sannolikheten för att de har ohyra är lägre. Dräktiga bebisar ska vi inte ens tala om.

Hälsa och temperament är fortfarande ingen garanti oavsett vart ifrån råttan kommer, men genom att köpa från uppfödare kan man iaf anta att de fått bästa möjliga start i livet. Det känns lite som att uppfödare som inte har hållt på så länge måste inse att det är ett work in progress. Tjugoårig erfarenhet och man har sett och lärt sig. Ett, två, fem år är ingenting varken för erfarenhet eller verkliga framsteg.

Musvärlden

En stor skillnad med möss är att avelsarbetet där har kommit mycket längre. Hos en uppfödarna verkar risken försvinnande liten att en kull efter snälla möss ska bli agressiv. Alla blir inte BRA, men få blir DÅLIGA. Däremot dyker det ibland upp ärftliga stereotypa beteenden som är svåra att förutse och bli av med.

BRA temperament hos en mus är att den söker kontakt med människor. Att den på något sätt föddes handtam men ovan vid att bli hanterad. Det är i princip bara hos temperamentsavlade möss som hela kullar är så trevliga redan från början.

Musvärlden är mindre än råttvärlden. Då pratar jag om aktivt intresserat folk som har möss som husdjur och inte som reptilföda. Detta ger ett litet starkt gäng där alla har en chans att lära känna varandra. Och det jag framför allt har reagerat på när det gäller diskussioner om möss är att musägare och uppfödare känns mer benägna att acceptera brister och problem hos mössen. Skulden, om man nu kan tala om sånt, hamnar mer på det faktum att möss är möss än på vem som inte skulle ha parat vad (må det vara grossist eller uppfödare).

Meningarna går visserligen isär då vissa är mer intresserade av färgavel och vissa satsar på temperament. De flesta gör i någon mån både och för sin egen skull. Man ska inte glömma hur många möss en person kan hysa jämfört med antal råttor. Det ger en bredare urvalsbas minst sagt då de flesta behåller sina kullar helt eller delvis. Att köpa en toppenmus från en uppfödare går i princip inte, om det inte är så att vad DU betraktar som önskvärt i en mus är annat än uppfödarens önskvärt. Så går avelsutbytet till hos musfolket. En mus som är för framåt för någon kan bytas mot en lugn och så har båda vunnit. Så bra känner man även varandras avelsmål.

//frida

zickan
0

hehe.. jag får in kanske 5-1000 på min polack kull som jag har nu om man ska tänka penga syfte. resten ger jag bort till bekanta som iof väljer om de vill betala men som jag inte tänker be om betalt för. Lite kämpigt för nu är allt foder nästan helt slut. Men det blir helt enkelt två månader med pasta till matte ;-)
Tar ju kullen inte för att få pengar utan att själv kunna spara unge, kunna jobba med linjen för att jag i dags läget tror på den. Att den kan hjälpa min avel och ge nått bra. Men allt kan dyka upp på vägen och om det visar sig inte vara värt att avla vidare på så gör man ju inte det heller.
En seriös uppfödare sätter aldrig pengar i första hand även om det är så fruktansvärt skönt att få in nått. Då det ändå bara går raka vägen till djuren.

Krav är nått alla ställer. Ju mer krav och frågor en köpare ställer. Ju mer intresserad känner jag mig för att en unge eller två får flytta dit.
Visst avskyr jag som alla andra att bli ifrågasatt och tillrätta visad när man gör fel. Men det är ju det som är hela grejen. Man kan aldrig sluta lära sig. Det kommer alltid upp nya saker och nya syn/tänke sätt.
Om jag skulle få köra mitt race så skulle jag aldrig lära mig. Jag började tänka om komplett efter att ha hjälpt en reptil uppfödare i en lokal med att föda upp och sälja råttor som sällskap och foder.
Grodan var den person som kom dit en dag och ställde massa frågor till min kompis.
Först då som jag började söka upp srs och råttforumet på internet. Läste och läser ännu på och slutade föda upp den mängd och som foder.
Började bara med att vara  min egen.

Så tro mig. Det folk säger tar man åt sig även om det inte alltid verkar så. Man får ju ändå hitta ett mellan ting på alla säger och dra sina egna slutsattser. Men utan kritig kommer folk ingen vart.

Utan kritig skulle vi alla ännu gå runt med hockeyfrillan och de där hemska kläderna man hade som liten ;-)

Nicciz
0

Vi tänker inte olika, vi ser det bara från olika sidor. Det är det jag är så ledsen för. Att väldigt få uppfödare upplyser sina köpare om de problem som finns i släkten. För det finns problem i alla linjer. Men det har av någon anledningen daltats bort i att uppfödarråttor är bättre än zooråttor.

Jag försökte få fram att det är uppfödarens ansvar att se till köparens behov, egoism om man så vill. Det ska vara uppfödarens mål, och det är självklart. Men frågan är -Hur långt är uppfödaren från det målet?

Därför säger jag att eftersom uppfödare är dåliga på att upplysa köparna om problem, BÖR man som köpare se efter sin egoism själv och fråga så man kan välja vilka problem man kan godta. För sanningen är att ytterst få uppfödare har plats eller råd eller tid ens att behålla en hel kull man inte får såld och då vill man hellre sälja.

Köpare ska inte behöva bry sig om råttvärlden, köpare ska vara egoistiska, men även realistiska och inte naiva. Det är vad jag säger som både köpare och uppfödare ;)

mikeiko
0

#75 Jo, absolut, jag kan se detta som relevant för köpare som är väldigt insatta. Men kan man verkligen kräva att köparen (särskilt om det är en förstagångsköpare) ska ha sådan koll? Hamnar det inte på uppfödarens lott att informera - bara just för att det också är de som är de mest insatta och kunniga?

Nicciz
0

#76 Underbar reflektion :D den har jag själv missat :D

Jag säger -Nej. För jag anser att uppfödare ska informera alla, men vet samtidigt att det inte är hela sanningen av hur det ser ut.

Har du någon tanke på hur man ska få uppfödarna att förbättra sig, att bli bättre och öppnare? :D

Digitalis
0

Om inte svaret på frågorna spelar så stor roll för köparen, att köparen köper råttan oavsett, så spelar det kanske inte så stor roll.

Jag tycker att uppfödaren har ett intresse i att berätta vad för problem som kan tänkas dyka upp, om man har gjort en chansparning t.ex. På så vis att man då kan be köparen hålla ögonen öppna efter förändringar i "fel" riktning.

//frida

zickan
0

#78 jag vill gärna att man håller ögonen öppna för allt. även positiva ting. även om det inte är en chans parning utan man har bra koll på båden leden så kan det ändå ha varit att man missar nått. som nicciz säger. ingen linje är felfri. det finns alltid nått problem och allt kan dyka upp även om man inte är beredd på det.

mikeiko
0

#77 Jag håller med #78, om att det ska ligga i uppfödarens intresse att se utifall att vissa tidigare problem uppstår igen i deras linjer. Att uppfödaren ber köparen hålla ögonen öppna för specifika saker - som oerfaren köpare vet man ju inte ens att fråga om dessa "saker".

Jag tror att kommunikation är oerhört viktigt, för så länge denna funkar så kan både köpare och uppfödare känna sig trygga i att göra affärer med varandra.

Och, personligen tycker jag även att det skulle kännas bättre med fler hemsidor som är up to date. Det är främst DIT en köpare ska kunna vända sig för ny info, man ska väl egentligen inte behöva gå och bli medlem i ett forum bara för att få köpa råtta liksom :)

Hm, och ja, det som köpare mest gnäller om (för det gör vi) är nog:

o Bilder, bilder och åter bilder. Många, och ofta. Gärna en stor uppdatering per vecka! Och sedan bilder med namn, så att varje köpare vet vilket litet troll som är just deras.

o Hör egentligen ihop med bilder - video. Detta är väl inget måste, men väldigt välkommet. Efter att de öppnat ögonen, och då man kan se skillnad på dem.

o Stamtavla, och förklaring om genetik. Typ "mamma och pappa råtta ser ut så här, men farmor/morfar såhär så därför kan bebisarna bli x eller x.

o ALL möjlig info om problem som man ska hålla utkik efter (och såklart informera uppfödaren om om de uppstår) och VARFÖR det är så viktigt att bibehålla kontakten med uppfödaren.

o Kanske länka till förklaringar om pälstyper och teckningar, eller inte använda sig enbart av förkortningar. Inte helt lätt för alla köpare att veta vad i hela friden en "blag eubk" är…

o Hör ihop med förra punkten - om råttorna beskrivs med förkortningar, men även fulla namn, så i samband med enskilda bilder. På det sättet lär sig köparen också vad som är vad!

o Tydlig transportinfo. Kostnad, samt var den kan göras till.

o Krav från uppfödaren? Var då tydlig med dessa! NÄR du vill ha betalt, HUR du vill ha betalt etc.

…och sist men inte minst ÄRLIGHET. En märkbart ärlig uppfödare kommer alltid att få fler köpare och ett bättre rykte.

Mm, kommer säkert på fler saker snart ^-^

zickan
0

Man försöker ju hålla konakten och man försöker ju berätt allt. Men det bästa vore om man inte kan mötas på vägen. Både att köparen frågar men även att uppfödaren berättar. När man är lite virrig ellr har mycket bollar i luften på samma gång så finns det risk att man missar att berätta något som man berättat för alla andra. De jag har på msn eller kan kontakta väldigt lätt är de som först får info om allt t.ex. Så det ultimata är ju att både part frågar och berättar. Även om jag tycker uppfödaren har störst ansvar att maila runt och berätta/fråga hur det går.

mikeiko
0

#81 haha låter som att du är i behov av lite struktur m'lady :)

Nä, men jag brukar alltid skriva listor till mig själv, olika listor för olika saker, och då slipper jag bli virrig, glömma saker, blanda ihop saker och så. Man slipper hålla allt i huvudet (för det är ju klart att man inte kan).

Hmm…så, till exempel, när man får in bokningar, gör en lista med en kolumn för varje köpare, och skriv i vad de är ute efter (typ - "mikeiko= en hona, slät, svart, dumbo eller toppörad kvittar. Stockholm.")

(OT - För övrigt funtar jag på att bli helt ok med felstavningen på "Celabration of the dark"…för att det är såååå zickan ^-^)

Nicciz
0

#80 Tänkte mer på hur man ska få uppfödarna att öppna upp sig och berätta om linjerna. För de flesta uppfödare vill få frågan. :)

*Resten av listan kommernterar jag inte mer än -jag skäms! Är världs sämst på att uppdatera hemsidan med bilder osv Skäms men ska jobba på att bli bättre. Jag brukar ju köra allt över msn till de som ska ha ur kullen. Försöker iaf tillgodose varje köpares önskemål och svara på frågor. Men jag kan erkänna att jag ofta känner att jag har för lite tid över. Råttorna är i huvudsak min hobby, men den tar all min tid jag har kvar efter familj och jobb.

mikeiko
0

#83 Ah, ok, my bad XD

Ja alltså…pistolhot? XD

Nä, men seriöst så tror jag att om någon bestämt sig för att inte vara öppen om sina linjer så kommer de att fortsätta så. Och då får de faktiskt skylla sig själva om de får en "oärlighetsstämpel" av köpare. Det ena ger naturligt det andra, liksom.

Men man kunde kanske göra en artikel om detta? Och där skriva typ "vad du som uppfödare bör vara tydlig med på din hemsida". På det sättet kan man kanske sprida att det är uppfödarnas ansvar i första hand. Och då menar jag att man ska berätta om sina linjer på sin hemsida…och att detta ska vara en del av den information som man är skyldig att ge köparna.

Nicciz
0

#84 Men man kunde kanske göra en artikel om detta?

-Ja tack!!! Flört

zickan
0

#82 hehe.. har uppskrivet men spenderar mycket av min skrivna tid hemifrån just nu. typ jobb och resor. Så jag skriver upp när jag kommer ihåg det och lite fel kan det bli då. Man ska inte lita på mitt kort tids minne.. hehe.. vänta två mån och fråga igen typ.. asg
Men jag tänkte mer på annan info. om släkt osv.

#83 var ju det jag menade knäppo :-P.. att det är ändå lätt att missa och berätt allt om man har många man ska berätta för. vet själv att det har hänt att jag skickat kort till alla utom en stackare för jag blivit avbruten när jag höll på och senare bara inte tänkt på det :-P.. jag e snurrpanna nu med och borde sova innan allt jag skriver bara blir en mening .. hihi

Vet inte hur man ska få folk att öppna upp sig lite mer. Mycker kan vara personlig att man har svårt för det. Mycket tror jag baseras på att folk tror att andra dömmer mer än vad de egentligen gör. Tar frågor och kritik lite för hårt och negativt. Skulle någon säga att den tröjan är ful så skulle en större mängd aldrig mer använda den där tröjan.
tappade bort mig lite efter toabesök.. haha

mikeiko
0

Hm, kanske att uppfödare ska vara ärliga och tydliga med att det "bara" är en hobby? Då blir det ju ändå en lite annan situation för köparen, när de vet att uppfödaren pysslar med annat på heltid menar jag.

…och då kommer det nog lättare fram vilka som avlar när de kan och har tid, och de som grossistavlar…

zickan
0

#87 fast det är lite svårt det med. man kan ju vara arbetslös och ensamtående utan vänner?..

mikeiko
0

#88 Men tar man inte livet av sig då? XDDDD Nä men, for reals, är det något man gör på begränsad tid så ska man nog vara ärlig om det, gör man det på heltid är man ärlig med det. Och det i kombo med info om hur många råttor man har totalt, samt hur många kullar man har per år.

Nicciz
0

#87 Jag tror att alla seriösa uppfödare har just uppfödningen som hobby :) de som inte jobbar har familj. Ingen har det ju som fulltidsjobb o levebröd iaf. Om man inte är grossist då XD

KickanW
0

#59: Jag väntar på din tråd!

Halloweencat
0

Min åsikt på de stora hela är nog som så att jag har lite samma krav på uppfödarnas råttor som på zooråttor.

Och dem är ganska enkla, jag vill ha en snäll och trevlig råtta som passar ihop med mig, att vi får en kemi som passar varandra.

Visst är de en fördel om råttan är frisk och lever länge men för mig är de trots allt viktigast att jag fungerar ihop med den råttindivid jag tagit på mig ansvaret för.

De flerst uppfödare som jag har varit i kontakt med har varit mkt bra på att informera mig om div fel och brister i sina linjer och individuella problem på sina råttor vilket resulterar i att man blir förbered på vad som kan tänkas hända med ens råtta i framtiden.

Om de skulle vara så att jag får promblem med en råtta jag köpt från en uppfödare så tar jag upp de med respektive uppfödare eftersom att de är av vikt för dem i sitt fortsatta arbete och att jag då har gjort min åsik hörd av uppfödaren.

Men de kan ju även vara svårt att ställa krav på någonting man inte personligen har någon erfarenhet utav, speciellt när de har med levande individer att göra, Som råttor och deras uppfödare är.

Bara för att en råtta eller en kull inte är perfekt betyder de inte att restan av linjen också är dålig eller tvärt om.

Som sagt har jag kritik att komma med så tar jag de med uppfödaren ifråga och om jag inte har någon kritik så berättar jag även de för uppfödare och om jag är "nöjd" med de tidigare individerna från den uppfödaren så är de ju ganska självklart man köper fler individer från den uppfödaren där efter.

Så nu har jag kommit med min åsikt och ja hoppas att jag inte har drivit iväg ifrån själva ämnet och att ni förstår hur jag kan resonera.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.