Hon är på väg att dö!! HJÄLP!
Min ca 5 månaders råtta är inte som hon ska. Hon ligger utslagen i sängen (la henne där så hon skulle ha det skönt) har diaree och avföring kvar i baken (försökt att ta bort så gott det går) och hon kan nästintill knappt andas! det låter konstigt ur näsan och luftrören när hon andas, hon reagerar inte och är helt lam.
har ringt till veterinären. alla är fullbokade. fanns ett ledigt sjukhus som tar emot akuta fall, men det ligger utanför min stad och jag har inte bil. hörde dessutom av veterinären att det skulle kosta runt 800 att ta in henne och få henne undersökt. pengar som inte finns då jag lever på bidrag.
jag känner mig så otroligt hjälplös just nu och tårarna bara rinner och rinner. hjärtat skär och gör ont. jag kan bara se henne ligga där och kippa efter andan. hon är helt okantaktbar och det går inte att få henne att äta eller dricka. hon bara ligger där som en klump.
HJÄLP MIG NÅGON!? finns det nåt jag kan göra???? hon kommer dö snart, och jag känner mig helt förstörd..
Glömde tilläga att hon i går var helt normal och pigg och att jag upptäckte henne såhär i morse.
Du måste ju få av dina föräldrar om det gäller ett liv!
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Ta ett sms lån eller vad som. In med vetten direkt!
Försök få i henne vatten. Diare kan vara riktigt farligt då man blir rätt uttorkad.
Du kan även ringa till en veterinär och fråga med dom vad du ska göra. De erbjuder alltid suport via tel också. Men när man äger ett djur så är det lag på att man ska ta dom till vetten vid behov.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
De kan pröva ge vätskeersättning, blanda en tsk druvsocker (dextrosol eller nå liknande) och ett krm salt i två dl vatten, ge sedan det åt henne det svalt. Då får hon i sig mer vätska än om man bara ger vatten
hoppas att det löser sig, du har ingen granne som kan skjutsa dig till vetten då?

Det låter som akut vätskebrist och det måste du lösa snabbt! Att hon sen kippar efter andan är ingen bra tecken heller och gör du inget åt det snabbt så kan hon sakta kvävas ihjäl.
Låna pengar och ta dej till veterinären nu!! Håller alla tummar och tår att det löser sig.
F´låt nu att jag säger detta men har man inte råd att ta sina djur till veterinären så ska man inte ha djur. Du tog på dig ett ansvar då du skaffade råttan. Det är Ditt ansvar att ta den till veterinären.
Jag har själv gått på bidrag men Alltid tagit mina djur till veterinären.
Då min ena katt vart sjuk så kostade hon mig 8000:- för 1 vecka på Ultuna djursjukhus.
Att veterinärer är fullbokade ja de kan de vara men djursjukhus har så de kan ta in akut. Du kan fråga vänner och bekanta om de kan skjutsa dig och be få betala bensinpengar sedan.
Ett sjukt djur SKA in till veterinären oavsett vad.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

blir så ledsen när jag läste det … eftersom min råtta dog av att inte kunna andas. det va så hemst att se…….. hon typ skrek efter hjälp och hade panik
Mina två råttor kvävdes oxå till döds för inte så länge sen… 
Det är hjärtskärande att läsa om nån som inte tar sina djur till vetten när det verkligen behövs, bara för att man inte har pengar. Skaffa inte djur då! Jag är själv arbetslös för tillfället, men har aldrig tvekat att ta något av mina djur till veterinärer, pengar får man fixa fram på ett sätt eller annat.
I vilket fall som helst, har du tagit råttan till veterinären redan ts? eller har den dött?
Det finns inte så mycket att göra om den inte får luft, endast veterinären kan hjälpa där .
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#9 Är en blogg länkad från hennes krypin här i den bloggen står det om en råtta som dött idag..
#9 Hoppas du inte riktade det till mig bara…
För isf kan jag förklara om det e det du tror.
#11 nej det var inte riktat till dig! :) jag visste bara inte riktigt vilket inlägg jag skulle skriva till så jag skrev allmänt :D
#12 Okej, då förstår jag 
kan det hända av värmeslag?
Min blogg: SweGizmo.se

#14, Värsmeslag var min första tanke när jag läste inlägg #0.

Till alla
När någon ber om råd, försök inte döm
När någon ber om hjälp, stjälp inte genom att skrämma iväg dom.
Alla har vi åsikter och alla gör vi misstag.
mvh
Till T.S jag hoppas lill tösen repar sig. Berätta gärna hur det gått.
Jag läste på hennes blogg att lily har dött idag, om det nu var samma råtta.
Hemskt synd med tanke på att det kanske funnits hjälp att få.
Kollade in på hennes blogg, tyvärr tappade hon råttan, synd, hon var ju inte så gammal heller…

vetten påpekade att det enda dem kunde göra var att avliva eller vänta och se om det blev bättre. Jag åkte hem med henne igen eftersom hon nu kunde överleva. Så jag pysslade om henne några dagar men sen dog hon…..
Haft samma problem med en 6 veckors bebis…kippade efter andan, svårt att andas, sen slö och hängig, nysig, rött snor runt nosen, rosslig….åkte till veterinären där de tog bort henne, fanns inte så mycket att göra när hon var så ung sen så dålig…
Du gjorde dit bästa trots ekonomin och hinder…tycker att du agerade helt rätt…

När råttor blir förkylda får dem rött snor. Min råtta är det jusst nu.. men det brukar gå över om man ge dem te.
Veterinären brukar inte kunna göra något med så små djur sa dem till mig. och darför brukar dem oftast vilja avliva eller bara låta vara ifall det blir bättre. :/

Det borde ju handla om ren okunskap hos veterinärerna när de skickar hem djur som är sjuka med ursäkt att de är för små?
Det är ju därför det är bra att vara påläst lite själv om det djuret man har, man skaffar sig information och läser andras erfarenheter, man kan presentera olika förslag till veterinären om vad det kan vara för sjukdom ens råtta har när man kommer dit, och även om veterinären är okunnig på djurarten så försöker de åtminstone hjälpa.
Och här skrämmer folk iväg en person som försökt att få hjälp, om hon kunnat presentera nåt konkret när hon ringde veterinären så kanske råttan hade fått hjälp?
Flåt om jag låter barsk men folk hänger upp sig lite väl mycket på pengarna när folk nämner detta när de skriver en tråd. Det lättaste är att säga snällt att man kanske borde låna pengar till veterinärbesöket i så fall och sen gå till det viktiga i det hela när det är så akut som andnöd.
Det blir ju inte direkt till råttans bästa om folk ska tjafsa pengarna, säg en gång att det är i sverige en skyldighet att ta sitt djur till veterinär vid behov. Räcker att en påpekar och inte alla andra hänger på, det blir så tråkig stämning och det hjälper inte råttans hälsa att man skrämmer iväg en person som vill veta vad felet är.
Informerat en gång om att veterinär gäller och sen ge nåt förslag på vad det kan vara för nåt råttan drabbats av. Sen är det upp till personen att följa svensk lag för sitt djurs skull eller att strunta i det. Vi kan inte ändra ett sånt faktum tyvärr. Vi kan råda, vi kan brusa upp vi kan bli arga och irriterade och skrika och gapa, det ligger ändå inte i våra händer när vi sitter bakom datorn. Vi kan inte förändra världen på det sättet. Tänk lite på de mänskliga försvarsmekanismerna, blir man anklagad går man till försvar. Är det odiskat i köket har man ursäkter varför etc etc..
Skulle kunna bubbla hela natten om sånt här, men jag måste skylla på att jag inte mår så bra och jag är övertrött.
Tycker bara att folk inte ska attackera så fort nåt är fel, även om ni inte menar illa i ett inlägg och ni inte använder smileysar så svälj stoltheten och skriv dit en liten smiley efter inlägget bara för syns skull? =)
(Nej jag försvarar inte att folk inte tar sina djur till veterinären och skyller på pengabrist, men jag försvarar viljan i trådskaparens inlägg om att vilja veta vad som är fel med råttan sin så behöver inte ha bannor för mitt inlägg) =)

Det är ingen här som har sagt att hon inte ska gå till vetten. Mina råttor har vatt förkylda många gånger men det hjälper ofta med te innan det går förlångt :)
jag löd ditt råd med smilisen ;)

Hon bad om hjälp att veta vad det kunde vara och vad hon skulle göra. Alla sa gå till vet det är svensk lag på att man ska göra det.
Det kom inte mycket konkreta saker på vad som kunde vara fel på hennes råtta utan folk tjatar om hur man måste gå till vetten. Någon gav tips, men förstår inte hur folk vill vara trevliga och hjälpa när de är så ofantligt snabba på att döma varje stavelse i en text och peta i det.
Det är oerhört viktigt att folk ska veta att det är lag på att ta sitt djur till veterinären, är man under 18 och bor hemma ska man göra detta klart och tydligt för sina föräldrar också, för då ligger ansvaret på dem. Man kan fortfarande informera om detta men på ett trevligt sätt.
Varför inte skriva en artikel om ansvaret man har som djurägare?
Problemet jag ser med veterinärer och råttor är att de har inte kunskapen som behövs i alla lägen. Därför är det jättebra att ta reda på vad som kan vara fel innan man kontaktar veterinär, men det är svårt när folk är så aviga och bara tjafsar så fort pengar nämns. Det är ju lättare för en veterinär att sätta ett pris för en undersökning om ägaren har ett hum om vad som kan vara fel. Jag har själv sluppit höga räkningar av undersökningar osv när jag infromerat veterinären om vad som troligtvis är fel innan jag kommit dit. Bara gått dit fått det bekräftat och sen fått medicin, det vinner både ägare och veterinär på. Förr när jag inte var så insatt i råttors sjukdomar så kunde veterinärerna heller inte ställa diagnos för de visste inte alls vad som kunde vara fel och gav rådet mer ofta än bra att avliva istället. (Detta är mina erfarenheter kring veterinärer)
Tycker bara att bemötandet här kunde varit så mycket bättre av oss på forumet. Eller är det jag som är lite känslig bara, jag lider ju med råttan som inte kunde andas men jag ser ju även att ägaren i sin text är förtvivlad och ber om hjälp.
Till trådskaparen: Det är svensk lag på att ta sitt djur till veterinären vid behov oavsett kostnad. Detta är en lag för att skydda djuren mot onödigt lidande, inte för att sätta dit ägaren som har dålig ekonomi.
Det jag kan ge vidare tips om angående situationer som denna som kan uppstå igen, vilket vi inte hoppas på självkart, men att du som djurägare kanske ska fundera över hur du ska kunna tjäna ihop en liten veterinärskassa för dina djur? Och börja redan nu, spara ihop pengar hemma så att du alltid är förberedd.
Alla har inte lyxen att kunna låna pengar vind för våg, det är då man ska sätta ihop en liten summa som är för oväntade utgifter.
Angående din råtta så hade jag velat ha mer information, att tänka på för eventuellt kommande situationer.
Det är bra att du nämner åldern på din råtta när du skrev inlägget. När det gäller andningen kan man fråga sig om det kommit smygande om hon varit förkyld under en tid eller haft rossel tidigare som varit behandlad. Hur är miljön runtomkring, kan nån förändring i miljön skapat andningsnöden? Hur varmt var det? Vad har man för burunderlag?
Med andingen så kan det vara rossel orsakat av mycoplasma som behöver behandlas. De låter som en kaffebryggare och har det gått väldigt långt så kan de kippa efter lluft.
Det kan vara förkylning som resulterat i lunginflammation.
Det kan vara som någon skriver med tanke på årstiden - dehydrering och värmeslag.
Jag hoppas trots missödet denna gången att alla parter både vi som svarar och trådskaparen kanske tänker efter lite. Att trådskaparen tagit sig till våra budskap om vet och vetkostnader och att vi kanske kan bemöta på ett trevligare sätt.
För vi hade väl också varit förtvivlade om våra älsklingar var i en livshotande situation och vi inte kunde veta vad det var.
Säkert många som inte håller med mig, men jag kände att det var lite övergripande dåligt bemötande här. Menar inte att trampa någon på tårna eller så iaf. Försök att inte se allt så rött gott folk! =)
Nu har jag inte varit inne här sedan den dagen då jag skrev denna tråd. Jag har varit rädd, förstörd och väldigt ledsen sen Lily försvann från mig.
Vill bara säga tack till alla som skrivit här. Jag vill också säga till alla att jag ringde tre olika vetrinärer i Västerås den dagen. Alla hade fullt och kunde inte ta in Lily. Dom sa att jag skulle vänta och se om det blev bättre och att jag kunde avliva henne själv om jag ville. Jag stortjöt i telefon, grät och grät tills det kändes som att hjärtat skulle slitas itu. Det var det bemötandet jag fick när jag pratade med vetten. "Du kan ju försöka avliva henne själv".. Det är ju inte riktigt klokt!!!
Hur som helst så gick det väldigt snabbt sen. Jag försökte med allt hemma. Var så förtvivlad, mådde så dåligt, grät i flera veckor efteråt. Det var väldigt jobbigt ska ni veta. Väldigt jobbigt.
Idag när jag tänker tillbaka på tiden innan Lily dog så minns jag att hon alltid var väldigt trött, seg och gärna drog sig undan.. Jag märker sån skillnad på Lily och på de råttor jag har i dag som är så otroligt spralliga och galna. Så kanske var Lily sjuk redan från början? Men det var inget jag tänkte på förränn nu efter, nu när det redan är försent..
R.I.P Lily
Beklagar att Lily fick ett jobbigt slut på sitt liv och att du inte fick hjälp av de veterinärer som du ringde när läget var akut.
För att undvika sådant i framtiden så är det viktigt att ha en buffert på kanske 2000 kronor som man kan ta av till taxi och undersökning på djursjukhus som har öppet dygnet runt. Här i Västeråstrakten så finns ju Strömsholms djursjukhus som har öppet dygnet runt för akuta fall.

Det är svårt det där med akuttider. Jag bor i Norrköping och här är det fanimej omöjligt att få akuttider - d.v.s. udda tider som på kvällar och helger. Linköping (en timme bort ungefär) har ett djursjukhus som har "jour" 9-12 på helgerna. Det är ju bra MEN de har stängt jouren sommartid och som sagt, har bara öppet 9-12. Vad händer om något jätteakut händer ens djur? Närmaste stora djursjukhus som hänvisas till är Strömsholm (3 timmar med bil kanske?) eller i Kalmar (vette tusan hur länge med bil… MINST tre!). Vad ska man DÅ göra om det händer något? Tack och lov har inte mina tösar blivit akut sjuka någon gång men tänk om man kommer hem och hittar en tös som har skadat sig så illa att inälvorna hänger ut. Vad gör man då?? Man kan ju inte köra i tre timmar för att då KANSKE få en akuttid om två tre timmar? Det måste ju gå snabbare än så!! Man vill ju inte att de ska behöva lida… :( Vad skulle ni göra? Har ni varit med om något sådant?
Ja, det blev lite offtopic - fast egentligen inte. För vad gör man om man inte kan få hjälp av veterinärer (p.g.a. avstånd, attityder eller vad som helst)?
En bekant till mej hade en råtta som blev akut sjuk på kvällen. Hon fick svårt att andas. Vi ringde till jourhavande veterinär som vägrade rycka ut "för en RÅTTA!" Eg skulle vi anmält den vetten, för inte får dom säga nej till ett sjukt djur? Det slutade med att råtthonan kvävdes och dog. Självdog, alltså. Fy, så plågsamt men varken jag eller ägaren vågade avliva henne själva. Idag skulle jag inte tvekat utan avslutat lidandet direkt. Men är man osäker ska man inte avliva själv, det kan gå riktigt fel det oxå.
Nu kommer jag ställa en fråga som kan verka okännslig men det är bara för jag ska kolla så de pengar jag lagt undan alltid ska räcka.
Vad kostar det att avliva en råtta?
Vill inte ens tänka tanken, men måste veta.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Piset varierar från klinik till klinik, men det brukar kosta någon hundralapp.
#28 Här har en veterinär distrikt *de finns här på orten* nekat komma och avliva min schäfer då hon fick magomvridning, korna var viktigare o de hade inte tagit många min att ge avlivnings spruta. Nu fick vi åka till Albano istället.
#31 hemskt att lidande djur bort prioteras.
Du bor också åt sigtuna hållet va? Tänkte på när du skrev albano, finns ett område här som heter det som ligger 3km bort.
#32 Bor ca 45 min bilväg från Märsta om man åker över Arlanda. Helger så är det endast Albano *de har ej öppet nattetid då i alla fall* och Bagarmossen + Ultuna som finns här om man måste nattetid/helger.
jag bor ca 10 min från arlanda, I lunda :) flyttar dock snart.

Hoppas allt har gått bra.
Kan tillägga att det kan var bra att fråga om priser innan man träffar veterinären. Jag åkte in med min guldhamster som inte fick fram sina ungar. Det var inte på kvällen eller natten utan på dagtid. De avlivade henne nästan direkt och det kostade mig 1200kr.