Mail till arken
Jag skickade mail till arekn i förrgår, för att klaga på deras informationsblad, det såg ut såhär:
Hej!
Jag har läst ert informationsblad och ni har information som inte stämmer.
I ert informationsblad om råttor står det att hanråttor inte kan komma så bra överens med varandra, att råttorna ska ha motionshjul, att trycksvärtan på tidningar är farliga och det nästan värsta av allt:
"Du kan även lyfta råttan försiktigt i svansen men då måste Du hålla i svansroten och inte längst ut på svansen." NEJ!
Här kommer lite rätt information:
Råttan MÅSTE leva i par, det när tom lag på det, så snälla, skriv att de MÅSTE leva i par!
Råttan ska INTE ha motionshjul, det belastar rygg och nacke, hjul är farlig och väldigt dåligt för råttan.
Det är inte farligt att ha tidningspapper i buren, det giftiga i trycksvärtan tog de bort för flera år sedan!
Och råttan ska inte lyftas i svansen! Inte ens om man håller i svansroten. Svansen är en förlängning av ryggraden och om råttan slingrar sig när man håller i svansen kan det gå så illa att den bryter ryggraden!
Ang maten så passar matrester utmärkt varje dag, bara det inte är för salt, kryddat, surt eller sockrigt. Plus lite grönsaker och frukter.
Om inte ni gör en ändring i detta papper så lovar jag att en anmälsning kommer ske till reklamombudsmannen, snart!
Om ni vill kan jag, med hjälp av uppfödare skriva ett nytt korrekt informationsblad till er.
Jag tänker på djurens bästa, och jag hoppas ni tar åt er, för ni älskar väl djur? Var det inte så?
Mvh Moa
Idag fick jag svar! Blev mkt positivt överaskad:
Hej Moa!
Tack för ditt mail.
Vi har uppdaterad dem, men tydligen missat att lägga upp dem på webben.
Ewa hos oss går igenom det idag och rättar till det som är fel.
Tack för hjälpen!
Med de bästa Arken Zoo-hälsningar
Och:
Hej Moa!
Tack för ditt mail! Jag vill nu informera dig om att det reviderade skötselrådet på Råtta ligger nu uppe på hemsidan!
Med vänlig hälsning//
Ewa Ekstrand
Butikssupport ArkenZoo Supportkontor
Så jag gjorde faktiskt skillnad! :D
Såhär ser bladet ut nu:
Det jag vill säga med det här är att man faktiskt kan göra skillnad i djurvärlden (annars också) bara genom att göra något litet :) Jag trodde att jag alrig skulle få svar, och om jag skulle ha vetat det så skulle jag ha skrivit ett bättre mail.
Duktiga du! Bra jobbat!

Starkt jobbat! Härligt att se att de rättade till felen. =)

Det känns väldigt bra faktiskt! Har varit så leds på arkens djurhållning i flera år.. :(
Starkt!

Väldigt bra gjort!

Bravo Moa! :) Äntligen så fick Arken så dom teg, efter alla dina påminnelser x)

Underbart! :D
jag ska ha APU på arken i två veckor nu, ska försöka göra lite ändringar jag med :)
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
bra jobbat :D
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Du är en hjälte Moa!
Jättebra Moa! :D
Synd bara att dom fortfarande har lite "fel" i texten. :/
T.ex
"och en saltsten skall alltid finnas i buren, om råttan dock sitter och slickar konstant på saltstenen får ni ta ut den ett tag så att råttan inte riskerar att få för mycket salt i sig."
"Som bottenmaterialet rekommenderar vi papperspellets (Toalätt), miljöströ, almspån eller pet pine.""För att säkerställa en komplett kost rekommenderar vi en lämplig hamsterblandning…"Aja alla är inte perfekta. -.-' Men bra att dom ändrat från den gamla infon iaf.
ser jättebra ut :) inte för att nu förstöra något men som CamillaS säger är det en del knas i texten än, det jag reagerade på var "Djuret bör leva med en av samma eller motsatta kön eller i grupp men rådfråga alltid om detta i din butik!"
Visserligen står det att man ska rådfråga i butiken, men alla gör nog inte det, och jag tycker det känns lite underligt att det skriver så. Visst det funkar jättebra att ha en hane och en hona i samma bur, om det inte vore för att honan skulle bli helt förstörd både fysiskt och psykiskt efter att måsta ta hand om kull efter kull.
jag tycker därför att man aldrig ska rekomendera (okastrerade) hanar och honor i samma bur på ett papper för detta kan missuppfattas av nybörjare som inte vet bättre.
Bra gjort!!! Man ska alltid försöka göra det som är rätt!

Härligt Moa!
Vad du kan tillägga såna gånger när de missinformerar om råttor är att många av de där sakerna gäller för möss.
Möss kan du lyfta i svansroten och möss kan ha stora springhjul eftersom de är så små. Därför finns den felinformationen på många håll! Jag tror helt enkelt att de blandar ihop råttor och möss och tror att de ska skötas lika.
Och en eloge till dig, du är fantastiskt bra på att informera!
Älskar mina stora små vänner..
Bra gjort Moa! :D
Så underbart att folk försöker göra allt för att förbättra djurens liv! :D

Tack alla!
#10 #11 Ja, jag vet.. Men lite bättre har det blivit… Funderar på att maila igen.. Fast risken finns ju att de tycker att jag är väldigt tjatig.
#13 Det stod tom att MUSEN måste ha en ganska tung keramikskål för att den inte ksulle välta…
Tack desamma!
Jag skulle vilja att de skreev det råttan inte fick ha heller… Typ att de inte ska äta lök mm, inte ha hjul pga blabla, och inte kutterspån… Ja, ni vet vad jag menar.
#15 Jo det är klart, men försöka går ju alltid. ;)
Bra gjort vilket fall som helst! :D

#16 Ska maila igen idag eller imorgon då :)