Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1061 ggr
Yeay
0

Hjälp med dålig råtta.

Hej!

En utav mina råttor har blivit dålig och jag vet inte vad det är med henne. Jag skulle gärna höra vad ni här inne som har mer erfarenhet än mig tror det kan vara för fel, för något är fel det märks. Vill också tillägga att veterinärbesök är planerat, tänkte avvakta till imorgon se om det blivit sämre eller så och om det blivit sämre ringa veterinären då (har aldrig vart problem att få komma in samma dag) och om det ser bättre ut eller är samma som idag så åker jag in på måndag om jag inte ser någon förbättring. Tycker någon det verkar nödvändigt att åka in i morgon trots att hon verkar må samma som idag får ni gärna säga det!

Beskrivning av min lilla Aileen: Hon är 1 år och 7 månader gammal. Bor i en hornbachvoljär med 5 andra råttflickor. Ganska liten till växten, normalviktig. Alltid varit en väldigt pigg tjej som inte är spec mycket för att sitta stilla i knäet utan vill springa omkring hela tiden och helst aldrig vara still.

Hennes symptom på att hon är sjuk är att hon mestadels håller sig i botten på buren vilket ingen utav råttorna brukar göra, de går ner dit för att äta men i övrigt är det alltid på de andra hyllplanen i buren. Hon är väldigt stilla, går inte omkring speciellt mycket, springer inte runt och busar med de andra som hon brukar och så. När man har ute henne på axeln är det som om hon har problem med att hålla sig fast och hon känns liksom som om hon vore kraftlös i kroppen. Det är något hon aldrig har haft problem med förut. När hon går går hon väldigt mycket långsammare än vanligt och ibland när hon sitter och tvättar sig så syns det att hon är lite ostadig.

Det var det jag kommer på nu. Mitt huvud är inte på topp så ni får fråga om det är något ni undrar som jag kan ha missat. Jätte tacksam för svar. Jag är så orolig för min lilla älskling!

Absinthe
0

Hjärnblödning, mindre stroke är det som poppar upp i min skalle..
Hon har inte snett huvud, har du kollat i hennes öron inget som syns där? Har du känt på hennes så hon inte har några knölar någonstans. Kanske svårt för dig att känna på magen vad som är organ och som är knölar.
Hon nyser inte och har inget rött vid nos och ögon? Kom det plötsligt eller smygande?

Yeay
0

Såvitt jag kan se har hon inte snett huvud. Jag har känt på henne så gott jag kan och kan inte upptäcka några knölar. I hennes öron har jag inte kollat men ska göra det nu när du sa det, vad är det jag ska kolla efter? Juste, en sak jag glömde ta med är att hon kisar lite med ena ögat också och har pyttelite rött vid det ögat, nyser inte. Det kom plötsligt såvitt jag vet, hanterar dem ju varje dag och så så det kom ju från att vara pigg en dag till som hon är nu en dag men kan ju ha kommit smygande under dagen när jag inte hanterat henne.

Absinthe
0

Öronen kollar du om det finns klegg som kanske luktar illa, då kan det vara öroninflammation.
Låter konstigt, hon låter inget ur luftvägarna och så heller?

Fjanten
0

Det finns så många sjukdommar det kan vara som passar någorlunda in på din beskrivning.

Läs denna artikel så kanske du känner igen syptomen och lättare kan fastställa vad som är fel, vet inte om det hjälper dig men är andå en mycket bra artikel.

LÄNK

Yeay
0

Okej, ska gå och kolla efter det nu. Som jag har hört eller så så låter hon ingenting från luftvägarna heller.

Absinthe
0

Det kan ju röra sig om någon infektion i kroppen allmänt.. har du nyligen skaffat någon ny råtta eller från djuraffären eller så, hälsat på andras råttor.
Hon har ingen ohyra? För de kan bli slöa vid ohyra..

Yeay
0

#4 Ska kika på det.

Yeay
0

Inga nya råttor, inte hälsat på några andra råttor heller. Ohyra har de inte heller såvitt jag vet. De har haft förut men är behandlade och jag har inte hittat något sedan dess. Tittat i öronen på henne också och de ser rena ut.

Mymlan
0

Så där var AI jag hade, hon dog.. Hon fick en hjärnblödning..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Yeay
0

#9 Ojdå, hoppas det inte är så allvarligt Gråter

Absinthe
0

Avvakta tills imorgon, men jag hade nog ringt veterinären för att få henne lyssnat på på hjärta och så de känner på henne och kanske kan utesluta synbara och hörbara fel. Det kan röra sig om en infektion i kroppen bara, vet inte om det är värt ett försök med antibiotika om hon blir bättre efter det så är det ju inte hjärnblödning iaf..

Yeay
0

Okej, blir ett besök hos veterinären imorgon då. Så får jag hoppas dom hittar något som går att åtgärda.

mikeiko
0

Hon kanske brutit något? Och att det gör ont när hon rör sig?

Yeay
0

#13 Jag har kännt och klämt på henne för att se så inte hade några knölar någonstans och hon piper inte eller verkar ha ont när jag tar någonstans så det tror jag inte.

mikeiko
0

#14 Ok, jag tänkte om det var en stor bur och hon ramlat illa eller så. Hjärnskakning kanske? Hoppas det inte är något så illa som hjärnblödning…

Yeay
0

#15 Ja det finns ju möjlighet att hon skulle ha kunnat ramla, buren är ju rätt hög. Hjärnskakning har jag också tänkt på, men har ingen aning om vad det ger för symptom.

Mymlan
0

#16 du kan ha en hängmatta som dämpar ev fall om de skulle falla ner. Så har jag i min ena bur som är 180 hög. En fleecepläd sätts fast med klädnypor i varje ände. Ser ut som de där nätet lindansarna har under linan de går på på cirkus då de går högt upp.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Yeay
0

#17 Ja, jag brukar försöka hänga upp hängmattor som ska vara till för att de tycker om dem men också för att dämpa fall. Problemet är att de gnager av dem så snabbt så det är inte alltid det är hängmattor uppsatta även fast det är det för det mesta :)