Medicinera råttor
Då förkylningen mina pojkar drogs med då de kom inte ville ge med sig var jag till vet i går och fick utskrivet medicin. Den är flytande och de ska ha den 2 ggr om dagen i 10 dagar.
Hur gör ni för att få i små slingriga råttor vad de behöver? De äter den inte själva utan den måste in i munnen med tvångsmatning. Hur håller man dem på bästa sätt?
Nu är dessa råttor snälla och har inte försökt bitas eller så, men det känns väl inte som om denna behandling är bästa sättet att påbörja en vänskap med rådisarna på.
En till fråga då jag ännu är igång: Hur ofta är normalt att råttor kliar sig? Jag tycker de gör så rätt ofta, men jag ser inget i pälsen på dem.
Flytande medicin ger man lämpligast med en liten spruta i munnen. Försök att få spetsen ganska långt bak i munnen alt långt in i kinden så att innehållet hamnar nära svalget, annars kommer råttan att spotta ut det hellre än att svälja. Givetvis används en spruta utan nål…
Man bör ju vara två pers vid medicinering. En får hålla i råttan med ett bestämt tag med en hand runt bröstkorgen och frambenen och den andra runt underkroppen.
Är råttan otam eller om man är ensam så kan det underlätta att vira in råttan i en handduk så att bara huvudet syns.
Jag brukar hålla mina i ett stadigt (inte hårt) tag om överkroppen och se till att dom stor med tassarna på marken så dom har stöd. Sedan tar jag bara pinpetten och lägger den i mungipan och trycker in, då slickar dom i sig det självmant. Brukar dock inte behöva tvångsmata mina då dom är duktiga och tar medicinen alldeles själva :)

Handdukstipset ska jag prova vid morgonens medicinering. De bits inte, men de har vassa klor.
ta en sock och klipp ett litet hål i tådelen, trä på råttan socken och ge medicin.
Detta är för väldigt envetna råttor som inte samarbetar alls och när du är ensam.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Gör som cosmonita skriver.
Försöker alltid vara två när jag ska medicinera nån av mina råttor. Då håller "medhjälparen" i råttan i ett stadigt tag, ena handen runt bröstkorgen och med andra handen under bakfötterna. Håller även råttan lite bakåtlutad så att vätskan lättare sjunker ner. Sen sprutar jag in medicinen i munnen och masserar lite lätt vid halsen o smaskar med munnen så de sväljer. Funkar här iaf de få gånger vi behövt medicinera.
Eller så gör man som jag gjorde med min älskade Royal som skulle ha två gånger om dagen, morgon o kväll, o min sambo är bara hemma på kvällar.
Satt mig i soffan, lade Royal på rygg i min famn, mellan låren och där låg han snällt på rygg o lät mig ge honom medicinen. Låg kvar tills jag såg att han svalt. Underbara råtta <3 tyvärr dog han bara några dagar efter avslutad medicinering :(
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jo jag är själv när jag håller på, hundarna är inte till så mycket hjälp.
Fiffigt tips med sockan! värt att prova
Största problemet är ju då de vrider sig för att undvika sprutan, och då man äntligen kommer rätt på munnen på dem så spjänar de med alla ben så att de trycker sig bort från handen..

Jag lurar mina godingar genom att blanda ut flytande medicin med flytande honung (en droppe, blanda med medicin mha. tandpetare på en stor sked). De slåss om att få sin dos. gäller bara att hålla koll på vem man gett och inte gett… :D
Känns som att den sockermängd de får under så få dagar kan vara ok eftersom de inte får en negativ upplevelse. Se bara till att de har bra tillgång till vatten och vanlig mat.
Lycka till!
Har nån varit med om att råttan börjat blöda i munnen efter medicinering? Hur vanligt är det liksom?
Vet inte vad som hände idag men en av dom började blöda rätt våldsamt.. Jag var självklart försiktig och gjorde som vanligt, så jag vet inte om han råkade bita sig själv i munnen när han kämpade emot eller vad det var? Det var ju rätt svårt att kolla med allt blod liksom.. :(

Jag hade tabletter som min råtta skulle få.. Jag mosade å blandade med lite yougurt.. det var riktigt populärt.. den rinande borde ju oxå gå att blanda med någe gott =)
#8 det hände när jag medicinerade Royal. jag vet inte om han bet sig själv eller om jag lade in sprutan opassligt i munnen, men det började blöda en hel massa iaf. Jag blev skitskraj och började gråta o sprang omkring med råttan o ropade till sambon att nu dör han, nu dör han!
Han hade antagligen bitit sig själv när han försökte undvika att få in tippen i munnen (som jag skrev hade han inga problem med att ta själva medicinen sen).. Det blödde vad som var enligt mig, massor men han verkade inte lida av det och det slutade efter några minuter :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Min ena råtta äter medicin två gånger om dagen just nu. Jag sätter mig på en stol, lägger henne på bröstet och håller ett stadigt tag (dock inte hårt såklart) om henne med högra handen över hennes rygg och då ligger hon snällt där. Sen är hon inte jätteförtjust i att få medicin itvingad i sig men hon är riktigt duktig och brukar svälja utan några större protester, fintjejen :)

Strumptricket funkade super på tre av dem. En är så trög att han fattar inte vad det är frågan om innan det är försent, så han är enklast att bara hålla:)
och Vison är så liten att han kan vrida sig hur han vill och använder strumpan till sin fördel. jag ska försöka att blanda medicinen med något gott, men de har blivit väldigt kräsna dessa råttor..
Mandelmassa funkar, sirap borde gå… hmmm… kaviar, chokladsås.. sånt som smakar mer än medicinen
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag fick en knäpp på näsan för att jag brukade ge antibiotika med välling. Men välling är mjölkbaserat och mjölkprodukter förstör effekten av antibiotika(eller vissa sorter iaf, minns inte exakt hur det var). Tetracyklin vet jag att man inte ska blanda med mjölkprodukter.
Så tänk på det, ni som blandar i mat! Inte i något mjölkbaserat!
Älskar mina stora små vänner..
bra noterat Terato, dom flesta antibiotikor ska man absolut inte blanda med mjölk eller laktos för huvudtaget, gäller likadant med antibiotika för oss människor eftersom det minskar antibiotikans effekt.
Så jag tycker man bör undvika mjölkprodukter vid alla sorters antibitoika för att vara på den säkra sidan.

Okej, så det själva laktoset man ska hoppa alltså!
Älskar mina stora små vänner..