Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 2688 ggr
[MissDiss]
0

Genetik fråga ang. Siamese och Himalayan

Jag sitter och funderar, jag har hört att man inte ska para två som bär mycket vitt båda två, men jag tänkte på siamese och himalayan?

Siamesen är ju beige och Himalayan är vit, kan man para dem då?

(Nej, jag har inga planer på att testa, bara väldigt nyfiken! ^^)

Digitalis
0

Det finns en speciell siamesegen som sitter på samma locus som albino. En råtta med två siamesgener blir siamese, en råtta med en siamesegen och en albinogen blir himalayan och en råtta med två albinogener blir albino.

Det är ingen fara att para albinoråttor fast de är helvita. Albino är en gen som kamouflerar råttans egentliga färg. Tar bort all färg. Det är som att ta en mörk råtta och doppa den i vit färg. Den är egentligen inte vit. En himalayan har mer färg och siamese har ännu mera färg men det är samma princip där. Siamesegenen tonar råttan så att den får mörk päls där blodcirkulationen är sämre. En ensam siamesegen eller albinogen påverkar inte råttans utseende.

Sen finns det vitfläcksanlag. Det handlar om polygener, och det är dessa som kan ge problem i för stor upplaga. En råtta kan vara så vittecknad att den är helvit. Vitfläcksanlag ger annars hooded, irish, eubd, ambk, capped, variegated och alla andra tecknade varianter. Det är enligt vad jag har hört främst i "ambk-familjen" som t.ex. megacolon dyker upp. En siamese bör inte ha vita tecken alls.

//frida

[MissDiss]
0

#1 Tack för ett superbra svar, men jag hängde inte helt med, så det går att para en siamese med en himalayan eller? :)

MiaLemon
0

Det går :) Med tanke på att mina bäbisar har en siames och en himalaya som föräldrar. :)

[MissDiss]
0

Och hur blir färgerna på ugnarna? :)

MiaLemon
0

Alla blev siames i den här kullen med svarta, röda och rubinögon. Beror ju mycket på vad som ligger bak i släkten vad det blir för färg på ungarna men det är väl störst chans att få siames och himalayan när man para två sådana.

[MissDiss]
0

Okej :)

Digitalis
0

Det handlar ju om recessiva gener som ger utslag i dubbel upplaga.

I teorin:

Siamese+Siamese=100% Siamese
Siamese+Himalayan=50% Siamese, 50% Himalayan
Siamese+Albino=100% Himalayan
Himalayan+Himalayan=50% Himalayan, 25% Siamese, 25% Albino
Himalayan+Albino=50% Himalayan, 50% Albino

//frida

[MissDiss]
0

Åh, det där var jätte bra förklarat! Tack att du skrev in det! :)

Terato
1

Albinogenen heter c.

Siamesegenen heter c(h).

Albinogenen, c, är recessiv och det behövs två albinogener för att det ska ge utslag på råttan. c bleker precis allt på råttan. Ögonen, pälsen, huden osv.

Siamesgenen är också recessiv men bleker inte råttan knallvit utan till en mer beigeaktig ton. Den bleker dessutom inte pointerna! Alltså, har du en svart råtta som har c(h)+c(h) så blir den ljust beigeaktig med svarta pointer. Har du en Russian blue med c(h)+c(h) blir den ljust beigeaktig med russian bluepointer! Färgen under "lyser liksom igenom" på nos, öron och rumpa.

Däremot kan albino och siamese samverka med varandra. Har du en råtta som är c(h)+c så får du en himalaya! Då hjälper c-genen(albino) till att bleka råttan lite mer. Det är därför himalaya är vitare och mer blekta än siameser, om man säger så.

Alltså:

c+c = Albino
c+c(h) = Himalaya
c(h)+c(h) = Siamese

Alltså kan en råtta vara precis vad som helst "under" dessa c-gener. Är den albino har vi ingen aning om vad den är under(om vi inte kollar föräldrar då). Men är den siamese eller himalaya kan vi ana vad den är "under" genom att titta på pointerna!

Svårt, kanske, men läser du lite genetik kommer du att förstå hur jag menar! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Det är andra teckningsanlag som kan ge megacolon. Megacolon är en fruktansvärd, smärtsam tarmsjukdom.

När man avlar på siamese och himalaya så vill man i allra största mån avla på djur som INTE bär på några helst teckningssanlag. Av den enkla anledningen att de inte ska vara tecknade enligt standard!

Därför borde det alltså vara ännu säkrare att para på siameser och himalayans om man vill slippa megacolon.

Vitfläcksanlag beror alltså på helt andra gener än c och c(h). Det finns olika teckningsgener och alla ger inte megacolon. Det är lite dåligt kartlagt exakt hur de fungerar eftersom teckningsgener är mycket avancerat! Men med megacolon är det som med precis allt annat. Det gäller att ha koll och kunskap om sin linje och inte avla på sjukdomar. Det går alltså aldeles utmärkt att avla på tecknade om man avlar på rätt tecknade. Kräver extra mkt kunskap och förmåga att orka leta upp massvis med information om råttorna. Därför är det inte att rekommendera att hålla på för hårt med särskilt drabbade teckningsanlag om man inte vill djupdyka om megacolon. Tycker jag i alla fall. Det kräver lite extra mkt kunskap, helt enkelt.

Här har du lite info om megacolon:

http://ratguide.com/health/digestive/megacolon.php

teratos.r8or.se

[MissDiss]
0

Tack snälla underbara Terato! Det var jätte bra beskrivet, jag förstår faktiskt det mesta du skrev, ska skriva ner de själv på ett papper så jag har detta antecknat! :)

Terato
0

Vad bra! :)

Här har du för övrigt ett gäng artiklar som styrker det jag skrev i #9:

http://rattsallskapet.se/html/artiklar.php

Där finns också lite mer information om genetik om man är intresserad!

teratos.r8or.se

[MissDiss]
0

De har jag redan, och har läst dem men måste nog göra det många gånger till, för jag fick inte mycket att fastna :P