Djurbutikers ansvar?
Jag har uppmärksammat vissa saker som händer i en djurbutik i närheten här.
Uppfödning av råttor sker i öppen butiksmiljö.
Man säljer ensamma råttor utan uppmaning att ha dem i flock.
Man ger helt felaktiga skötselråd.
Vad har djuraffären för ansvar egentligen? Är det tillåtet att föda upp råttor i butiken och att ge felaktig information?
tror inte det :/ det är ju lag att man ska ha 2 råttor med varandra, sedan om råttorna vantrivs pga skötselråden blir det ju djur plågeri.
Och nej jag tror inte att man får föda upp i butiken, var en affär här som hade för unga råttor i butiken. men dom togs undan snabbt efter att dom blev anmälda
Vilken djuraffär är det?
Jag vill inte gärna lämna ut butiksnamn. Det känns som att jag hänger ut dem isf och det är inte riktigt meningen. Jag vill helst bara ha ett allmänt svar på frågan. :)
Vill du väldigt gärna ha butiksnamn och info om vad jag sett/hört kan jag skicka ett pm.
Många som jobbar i butiker brukar tyvärr inte alltid vara speciellt kunniga och mycket fuffens förekommer tyvärr.
Råttor sälj då dem är unga, de föds ungar, många djur är sjuka, och djurhållningen i sig brukar inte heller vara den bästa. Dock börjar det bli bättre med tiden eftersom råttor bland annat har blivit ett mycket mer populärare husdjur så börjar folk bli mer kunniga, men dock tycker jag att dom lesta djuraffärer bör ha säljsförbud på djur.
skicka gärna ett PM.

Det är, vad jag vet, enligt lag inte tillåtet att föda upp ungar ute i butik. Diskussionen har varit uppe förut vet jag, men som sagt är jag inte 100 på exakt hur lagen ser ut.

jag ska ha APU på en djuraffär i stockholm i 2 veckor..
v. 50 -51
ska då studera noga hur de hanterar sina djur osv, åsen ska jag ge de så mycket råd jag kan :)
ska försöka få de att fatta allvaret i djurhållning..
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Man får inte föda upp djur i allmän lokal vilket butik är då det är för stressande, däremot får man föda upp i privata lokaler.
Som butiksägare av djurbutik tror jag inte att man måste lämna ut all info om råttor men däremot de viktigaste sködselråden som kan variera just på grund av kunskap/icke kunskap. Jag vet att man kan få med, eller ska få med, skötselrådsbeskrivningar skrivna av t ex Imazoo och på just det bladet står det att råttor skall ha hö vilket inte stämmer i våra ögon men det är inte ett fel i sig. Det är bara det att vi som är vana råttägare vet bättre och använder inte det på grund av vilka risker det kan medföra och att dess bäddmöjlighet kan ersättas med bättre alternativ.
En butik säljer hellre ett djur med tillbehör än inget alls om det kommer in köpare som vill handla råttor eller andra flockdjur men vill endast ha en. En del som arbetar i butiker frågar inte ens om man har djur sedan tidigare för då kan de hävda att man inte visste om att det skulle bli ett ensamtdjur om det skulle tas upp vid senare tillfälle. En del butiker är bättre och informerar om att det skall vara två om djuret är beroende av sällskap men oftast är detta ett eget val av butiken för att verka vara mer seriösa än andra men även för att de följer det som rekommenderas. Som sagt, tyvärr är det upp till försäljaren att berätta vad som krävs och behövs av olika djur.
Man kan prata med personalen på en butik om man tycker att de brister i kunskap eller djurhållning. Man kan även anmäla dem och vid flera tillsägelser kommer de få flera oanmälda kontroller av inspektörer vilket oftast sker efter att de anmält sin ankomst. Då och då sker det stickprov där de kommer till butiken med endast någon eller några timmars förvarningar.
Man får sälja råttungar från de är 3,5 vecka på zoobutiker.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..