Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 514 ggr
[Rottfinalina]
0

Hjälp Mixa är sjuk

Nu är det såhär att Mixa har blivit värre, hon nyser typ hela tiden när jag tar upp henne och hon rosslar ibland, dock så har rosslet blivit bättre. Men så har hon börjat få typ hicka, men jag läste någonstans att hicka inte hörs och det här hörs… Vad kan det vara? Ska ringa till veterinären imorgon och höra med dem. Jag kan inte få någon ro :( är jätteorolig för henne. hon är också mycket mindre än vad min andra råtta är och de är ifrån samma kull. Mixa blir 7 veckor imorgon och hon kommer ifrån en djuraffär.

Någon som vet vad det kan vara? Kan någon ge recept på bra te? Jag har provat med att koka vatten lägga i tre vitlöksklyftor som jag gjort små hack i. Sen har jag pressat ner apelsinjuice ifrån två apelsinklyftor. Hur länge/ofta ska man ge teet och hur fort lär man se en förbättring?

Tacksam för svar

zickan
0

Inte för att dra alla zoo över en kant. Men det är vanligt förekommande bland zoo djur tyvärr :-/

Jätte svårt att säga. Går det inte över på ett par dagar med lite värme, mysigt bo material, te osv bör du uppsöka veterinär.
Men annars är te väldigt bra. speciellt roibost(stavning??)  Kan hälöa ned mindre del honung så brukar dom vara lite gladare att dricka det. Mina avskyr te ;-)
Men hålla varmt. Inge risk för drag.
Går det inte över så uppsök vett. Bör du få baytril.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

Hicka kan vara både tyst eller ljudlig. Har märkt av båda varianterna på flera av mina råttor, så just den biten behöver du nog inte oroa dig för.

[Rottfinalina]
0

Okej, tack <3 men vad kan jag göra för att öka hennes vikt? Jag tycker hon äter ganska dåligt och hon äter inte när man har henne uppe. Hon har fått lite blandat. Råttfoder från djuraffär får hon som basföda :) sen så får hon alltid något gott varje dag som tex, köttbulle, grönsaker, frukt, barnmat, makrill på burk samt räkor. Jag tycker ändå inte att hon ökar så mycket i vikt.

Ruska
0

Lägg till nötter och frön oxå: Solrosfrön, pumpakärnor, hasselnötter etc. Både nyttigt och fett!

Vad innehåller råttfodret du köper? Ofta är djuraffärsmat inte den bästa för djuret.

Du kan göra en egen uppskattad foderblandning av fyra sädesslagen (vete, korn, havre och råg) hirs, bovete mm. Det är roligt att experimentera och råttorna gillar variation :-). Jag brukar köpa ekologiskt för att minimera rester av bekämpningsmedel och få högsta möjliga näringsvärde i maten.

Själv anser jag att hela korn är det bästa för råttornas tänder men många använder sej av mysli (flingor) som basfoder.

zickan
0

Skulle rekomendera att kolla upp om hon ev kan ha ohyra också. Det är en vanlig orsak till att vikten är svårt att få upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.