Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1018 ggr
[MissDiss]
0

Vad anser ni?

Jag undrar vad ni medlemmar anser om att omaplacera råttor, i vilken åldern är det elakt mot råttan, när är den så gammal att det snällaste mot den vore att den fick stanna där den är? :)

Jag har ställt upp som Jourhem för råtthjälpen i Stockholm och har nu två stycken råttor hemma som båda blir 2 nästa år. Ville gärna höra vad ni säger om det.

Jag själv anser det nästan elakt att omplacera en sådan gamling, om det inte är akut att den slutar äta för att kompisen gått bort och att man inte har tiden som behövs att skaffa en ny, eller dylikt.

[MissDiss]
0

Ingen som anser något om detta?

Sammy-M
0

Det beror på varför men 2 år tycker jag är väldigt gammalt. Det är ju inte säkert att dom överlever alla byten och flyttar. Det är ju väldigt stressande..

Det kan ju vara att dom ska få barn och är rädda att dom inte kan ta hand om råttora eller upptäcker att deras nyfödda dotter är allergisk och får bo på sjukhuset.. Då tycker jag det är ok att omplacera dom fast dom är 2 år, det andra altenativet är ju nästan att slå ihjäl dom och mår dom bra och allt så är de nästan snällare att hitta ett nytt hem.

[MissDiss]
0

#2 Okej, tack :)

Menar du att du skulle kunna slå ihjäl dem? Är det inte bättre att lämna in dem till Råtthjälpen eller avliva dem i så fall?

Sammy-M
0

Jo menade att det är bättre att omplacera eftersom det andra altenativet är att döda dom=p

Vet inte har läst mycket om avlivningar som gått helt fel och skadat råttan nåt enormt innan den plågsamt dött.. låter humanare att krossa huvudet eller liknande.. Ursäkta språlet!

[MissDiss]
0

Okej, jag tycker dock att krossa huvudet på dem låter elakt, jag skulle aldrig klara av det. :O

Sammy-M
0

Troligtvis inte jag heller men kan gå att hitta nån. Det är ju de som går snabbast och känns minst. Känslan sitter ju i hjärnan går inte signalerna fram känner dom inte nåt.. Behöver bara vara nån stark som är säker med hammaren/ nåt att hugga av huvudet med.. Jag tror det är den "snällaste" döden man kan ge dom.. bara det går snabbt och man inte missar. En avlivning med spruta stressar ju djuret tills de dött mer eller mindre..

[MissDiss]
0

Usch, vi släpper detta ämne, blir bara illamående Skäms

Sammy-M
0

Förlåt! va inte meningen, anser att döden är en del av livet och kan vara lite kall när jag pratar om det..

[MissDiss]
0

Jo, det är en del av livet, men det är bara vidrigt att prata om att hugga hvuudet av djur! :O

MangoMelon
0

Tänk lite på hur ni uttrycker er här :) Det finns såna som kan ta väldigt illa upp av att läsa hur man avlivar en råtta så det är det bäst att låta bli att prata om , ta det via pm isf.

Personligen så tycker jag att det är fel mot en råtta som är 2 år gammal att flytta på den. Jag skulle faktiskt ha ihjäl den hellre än att stressa den med flytt och ny flock osv. Hur hemskt det än låter.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Zolah
0

Det är väl så med alla djur att man helst inte ska flytta på dom, blir nog än värre om man flyttar på ett flock djur? då den måste in i ny flock samt hitta sin rang. Om jag skulle bli tvungen att ge upp mina djur skulle jag först se med vänner om dom skulle kunna ta hand om dom och sist ( beroende på kondition på djuret ) skicka det till ett adoptions hem.

Jag tror också att dom flesta har kommit till den slutsats att dom inte har nåt annat val än att ge upp sitt djur, allt handlar om omständigheter.

[MissDiss]
0

Okej! Tack för era svar! :)

[MissDiss]
0

Jag tycker faktiskt att det är lite sjukt av råtthjälpen att omplacera ett sådant gammalt djur "/

Zolah
0
[MissDiss]
0

Jag är jourhem. Jag tänker mest på att de sitter ensamma, och folk som har dem inte haft tid, då är det nästan bäst om de får komma till någon som har tid som kan låta dem bo med någon sista tiden.

Zolah
0

där har du ju svaret till varför råtthjälpen gör det ^^ för dom har väl ändå inte hand om avlivningar?

[MissDiss]
0

Nej, om inte djuren de får in visar sig nödvändigtvis till ett måste av att få bli avlivade.

emmeb
0

MissDiss, har du åsikter eller funderingar kring hur Råtthjälpen resonerar i olika fall så vänd dig gärna till din KP alternativt fråga i jourhemstrådarna på RH-forumet så kan alla förklara varför RH gör som de gör.

ALLA fall är unika.

piaca
0

MissDiss- Du skriver först att du är jourhem och sedan tycker du att det är sjukt av Råtthjälpen att omplacera äldre råttor?Du är juh därmed en del av Råtthjälpen om du är jourhem.. Prata gärna med din kontaktperson så kan ni se vad ni kommer fram till.

Jag är kontaktperson & jourhem i V.Götaland. Du får gärna fråga om det är något du undrar.

Till råtthjälpen kommer råttor i alla åldrar. Orsakerna kan variera ifrån allergier till att de har blivit dumpade eller vanvårdade. Vi har ingen "åldersgräns" på råttorna utan vi tar emot alla i mån av plats och orsak till omplacering. Råtthjälpen är ingen dumpnings plats utan ska ses som en sista utväg för omplacering. Dvs uppfödare & zoo-butiker ska inte kunna lämna råttor till oss de inte kan få sålda (undantag om de ska lägga ner verksamheten) eller för personer som inte har försökt hitta hem på egen hand osv. (lite OT där men hoppas ni vet vart jag vill komma..)

Sedan är det upp till jourhemmet att se hälsostatus på råttan, hur den fungerar i flock och hur den är mot människor. När detta är gjort lägges råttan upp för omplacering. Jag har haft råttor närmare två år som fått flytta till nya hem och det har nästan alltid gått bra. Det är som Emmeb säger att alla fall är unika. Du märker på råttorna hur de reagerar och det är därmed endast du som kan avgöra detta. Om du anser att de inte kan omplaceras får du bestämma om du vill adoptera de själv eller om avlivning är enda utvägen.

Råtthjälpen kan inte enbart ta emot unga råttor, det skulle inte funka.

Frågor? Åsikter? Det finns en tråd om Råtthjälpen där ni kan lämna lite synpunkter på föreningen. Både ris & ros.

[MissDiss]
0

#19 Åh, tack, nu har jag fått det klart för mig :)

piaca
0

Vad bra! Glad

Bara att hojta till om ni undrar något eller om ni är jourhem vända er till er Kp.

[MissDiss]
0

Tack :)

HextremO
0

Jag tycker personligen inte att man ska haka upp sig så mkt på åldern utan se till råtten istället.

Jag och min kompis (det är hennes råtta men den bor hos mig) tog oss ann några råttor. Han är enligt uppgifter 2 1/2 år. Men han är inte alls gammal, han är den av hela flocken som är mest framåt och nyfiken (den yngsta i flocken är 9 veckor nu)Han tog allt med ro och verkar trivas med livet.

Medans en annan råtta som jag hade förut so,m bara var runt året som var gammal och skruttig redan, han rörde sig inte så mkt, var helt enkelt gammal i kroppen och han såg åxo väldigt gammal ut.

Men visst ska man vara lite vaksam när det gäller äldra råttor, absolut. Men ålder är ju inte ett faktum till att råttar "är gammal"

Men jag skulle inte omplacera en råtta oavsätt ålder om man märker att den " är gammal" då avlivar jag den hellre, det är skonsammare mot råttan

Hoppas ni förstår vad jag menar, är lite trött och stressad för ska snart till stallet..

Ha en bra dag : )