Kryp i råttmaten, behöver tips
Köpte en fröblandning att ha i den hemmagjorda gnagarblandningen.
Igår upptäckte vi att det är massor med kryp i fröblandningen och eftersom den påsen var öppnad så har de äckliga krypen kommit sig ut i lägenheten.
Någon som har tips på hur man blir av med dem?
Nu hålelr vi på att skaka av alla saker, allt som är tyg åker i tvättmaskinen, maten är kastad i soprummet och strax åker dammsugaren fram.
Men finns det något mer att göra?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vad för typ av kryp? Baggar eller fän? Inget kul något av det men lättare att ge tips ;P
ew…anticimex! Fast då måste man evakuera alla djuren i 24 h…

#1 de kryper, men flyger inte, är tydligen även duktiga på att klättra.
#2 att evakuera alla djuren är inte ett alternativ då vi inte har någonstans att ha dem under tiden i så fall.
_**/Mvh Anne
#2 Då vi hade anticimex här för bli av med kvarnmott *som kan komma med djurfoder etc* så flyttade jag bara runt djuren i bostaden, de kunde ta en del av bostaden, veckan därpå så flyttades djuren o de kunde ta andra delen av bostaden. Peppar peppar ta i trä har ej sett nå kvarnmott sedan i slutet av våren, tog 1 år att bli av med dem vilket anticimex sa det kan ta 1 år att bli av med dem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#4 kikade på bilder på google på kvarnmott som du nämner, och kan konstatera att det inte är sådana vi fått in denna gång.
_**/Mvh Anne
lägg maten i frysen innan du använder den i framtiden

#6 Jo jag ska börja lägga allt jag köper till dem i frysen ett dygn innan påsarna öppnas.
_**/Mvh Anne
Jag fick mjölbaggar eller nåt (minns inte exakt vad de heter) med i en påse gnagarblandning jag köpte åt hamstern jag hade i tiden. De var riktigt äckliga, grå/vita larver som kröp omkring på väggar, tak och på möbler.
Efter en tid utvecklades de till små malar som fög omkring. Vi sprayade rummet med Raid (bekämpningsmedel), tvättade alla textilier som gick att tvätta men jag hittade ständigt av dem under ett års tid.
Riktigt äckligt, så jag önskar dig all lycka i världen med att slippa av med dem :s
Efter den incidentet köper jag inte gnagarbladning på lösvikt längre och måste jag göra fryser jag ner påsen i minst ett dygn innan jag öppnar den.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Mjölbaggar är bara larver tills de växt upp.. Är små svart baggar som är jätte snabba och kan klättra på precis allt! Går inte att hålla inne dom! När vi hade de så va allt vi gjorde att slänga maten och förvara den i ett annat rum långt bort. Slänga djurens mat i matskålarna varje dag och undersöka maten, dom försvann på nån vecka helt och hållet..
Baggarna lever inte länge och larverna behöver mat för att utvecklas till baggar och få nya larver.. Fått dom flera gånger men aldrig hört om att man kan frysa maten brukar bara ruska lite på maten lägga den på marken o se om nåt rör sig. Då är de mjölbaggar i och bara o säga till dom som säljer maten och inte köpa nåt där. Om de är de kolla igenom mjöl m.m.
http://www.nomor.se/Bilder/skadedjur/mjolbagge.gif Sånna fast mycket mindre, är väldigt vanliga och fanns ofta i mjöl och andra torrvaror förr..

Vi har kommit på vad de äckliga krypen är!
Kornvivel!
Nu ska vi bara hitta info om hur man lättast blir av med dem.
_**/Mvh Anne