För ett bättre forum?
Det här är ett bra forum tycker jag, det är hyfsad ton på inläggen och folk hjälper varandra. Men, det finns ett problem som enligt mig är väldigt stort.
Alla här älskar råttor, vi bryr oss om råttor, vi brinner för råttor. Då borde vi ju försöka hjälpa ovetande människor som behandlar sina råttor fel i ren okunskap. Som inte vet bättre, som inte förstår bättre men som kanske vill bättre om man verkligen förklarar.
Men gör vi det?
I de flesta fall nej, några svarar i lugn ton med snälla tips och försöker leda in nybörjare på "rätt väg". Men tyvärr svarar alldeles för många med ilska, och jag förstår er för man blir frustrerad, arg och ledsen, men det hjälper ingen!
Det här måste vara ett forum där man hjälper folk till rätta, inte skrämmer iväg dem. Om än någon skriver om hur de inte går till veterinären, matar sina råttor med zooblandning, har en råtta i en hamsterbur och undrar varför den alltid skriker när man lyfter upp den. Även då måste vi hjälpa innan vi blir arga!
För människor är bara människor, och som människa fungerar man inte när man känner sig förnedrad, rädd, arg och ledsen.
Så snälla, försök verkligen tänka på hur ni låter mot nykomlingar!
ett tips är att man kan slänga in lite uppmuntrande smileys ibland, det kan lyfta en text väldigt mkt eftersom vi inte kan tyda ansikts och kroppsspråk eller toner i en text kan man lätt visa sin sinnestämmning med en smiley och det gör det lättare för andra =)
Det är på god väg. För 1-2 år sedan var det total kaos här inne. Men de personer som startade mest problem har själva valt att avsluta sitt medlemskap och gå över till ett annat forum. Wintermynta har gjort ett rätt bra jobb med att städa upp och ha noll tollerans. Men det är jätte svårt när så många åsikter samlas på ett ställe och några har svårt att forumlera sig pga bokstavsproblem, trötthet osv.
Många borde verkligen bättra sig. Men jag vet hur fruktansvärt svårt det är ibland att tänka på tonen. Det är lätt att man inte svarar jätte bra när man får samma fråga en miljon gånger. Vet inte hur många gånger jag varit på vippen att be folk flyga och dra på min msn för att de frågar samma sak som jag just svarade på till en annan osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2 Jo:) Tycker som sagt det är ett bra forum!
Men precis som du säger borde många bättra sig.
Bra sagt!