Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 770 ggr
KanDee
0

Vilken ras är dom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Köpte mina råttor på en djuraffär. Men där får man ju aldrig veta vilken ras dom är. Finns det nån här som kanske är ras-expert och kan avgöra vilken ras dom är?

Cookie är ljusgrå på ryggen och vit på magen och på nosen. Hennes päls var silkesmjuk när hon var bebis men har blivit en aningen strävare nu i vuxen ålder.

Blackie är svart på ryggen och vit på magen och nosen. Ganska len päls, men ändå ganska tuffsig..

Kanske är ett helt ovärt inlägg men.. Jag gör ett försök iaf.

KanDee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man inte publicera fler än en bildi samma inlägg? Nu blev det ju bara en bild på Blackie.. :(

Men här kommer Cookie iaf

Fjanten
0

cookie är en black husky roan och  blackie är en black american beskhire (är blackie vit på undersidan?) skulle jag gissa på.

Det är färger och inte raser, råttan är bara en ras.

KanDee
0

Tack! Hur ska jag komma i håg det där haha. Vad är ras då?

artdesiu
0

Typ inom hundar finns det ju tax och beagle och massa raser, råttan kommer i olika teckningar, färger, örontyper, ögontyper och pälstyper, men inte raser.

KanDee
0

Så.. egentligen borde jag ha skrivit titeln "Vilken teckning har mina råttor?" typ?

Fjanten
0

en råtta är en råtta, finns inga raser :P det är färger och teckningar som skiljer dom åt men det är ändå samma ras, precis som att vi har olika hårfärg ungefär.

Spara det =) Husky är en teckning på en roan (en roan är mörk i teckningen till en början, men bleks med tiden och kan bli nästan vit)

Black står helt enkelt för svart ;) om du vill finns det bra länkar och sidor du själv kan kolla på, finns mycket bilder på färger och teckningar.

Gå in på 05 genetik och färger där kan du säkert hitta mer att läsa.

KanDee
0

Ahaaa nu fattar jag! Tack snälla :)

Fjanten
0

varsågod =) läs gärna på mer om råttor! man kan aldrig veta för mycket Cool

artdesiu
0

Kika på "artiklar" här på sidan, finns massvis med intressanta artiklar! :)