Stela råttor
Jag undrar om det är många här som har både katt och råttor? För jag har normalt en hund och fem råttor. Och det är inga problem. Men för tillfället har jag även en kattunge, och mina råttor är livrädda. Alla ligger i en hängmatta, dom äter bara lite snabbt. Sen lägger dom sig i hängmattan igen, dom vägrar gå ut ur buren ( normalt sätt är dom ute och springer överallt) och tar jag ut dom ur buren och katten råkar komma nära så piper dom (fast det låter mer som skrik)
Någon mer som har detta problemet? vänjer dom sig? Har varit såhär i snart en vecka.

Har haft råttor, hundar och katt i runt 14 år. De kan bli lite stela när katterna kommer precis bredvid buren. Även har en råttunge blivit rädd en gång när jag hade den ute. Den for iväg på soffan i full fart när katten hoppade upp. Mina råttor jag har nu, bryr sig inte ett dugg om katterna. Så det är så olika.
Skulle tro att dina vänjer sig.
Måste katten vara med då råttorna är ute?
De kommer vänja sig vid lukten av katt det har mina gjort.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det ligger instinktivt i råttornas försvar. Dom kan reagera väldit starkt på lukter. Dock har jag inte haft det problemet själv men för några år sedan reagerade mina råttor starkt och var jätte rädda för mig då jag hade varit i stallet. De blev inte sig själv fören jag bytt kläder och duschat.
Dom kan känna sig osäkra för att dom inte känner igen lukten och det kan ta tid för dom att vänja sig.
#2 nej men det räcker med att den går förbi rummet eller vad som.
#okej, jag brukar också komma från stallet och då har dom aldrig reagerat, men får hoppas att dom vänjer sig då (:

Fast alla råttor vänjer sig inte vid katter.
Jag tycker du ska försöka ge dina råttor en möjlighet att få bo i ett kattfritt rum. Men sen kan du ju alltid prova och se om de vänjer sig till slut. Fast i lagoma doser varje dag, är mitt råd. Det är trots allt stressande för ett bytesdjur att ständigt behöva ha ett rovdjur om knuten.
Älskar mina stora små vänner..