Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1824 ggr
[Rottfinalina]
0

Mina råttor nyser?

Hej tänkte bara kolla, igår köpte jag två råtthonor från en djuraffär. De små änglarna är hur underbara som helst :D <3 Men de nyser ganska mycket och jag börjar bli lite orolig. De nyser typ varje minut och ibland flera gånger efter varandra, jag har satt fram fingret framför deras nos och det är lite blött som kommer men det är inte rött. Såfort de nyser så torkar dem sig själva. Ibland så knottrar den ena lite som "typ" ett marsvin. Är dem förkylda? I övrigt så är de som små hundvalpar :) sover, busar, äter, sover.

Vad ska jag göra?

Ska jag sätta in någon filt i boet så att det blir varmare (då jag tycker att det är rätt så kallt här hemma). Ska jag ge dem varmt te?

Den ena råttan är också lite mindre än den andra, vad ska jag ge den för att den ska öka i vikt?

Tacksam för svar :) MVH en orolig Lina

[lucke]
0

Många fleecefiltar i buren, enchineaforce i vattnet, näringsrik mat. Jag har hängt upp en filt på baksidan av buren för att undvika ev drag från fönstret.

Nyfiken, vilken djuraffär kommer de ifrån?

[Rottfinalina]
0

Okej! Tack :)  Undrar också, den ena råttan liksom lägger sig ner som tex nu. Hon ligger lite innanför min tröja med ögonen halft slutna. Mår hon dåligt eller gör hon det för att mysa bara? Hon liksom lägger sig en stund och vilar sen klättrar upp på axeln försöker slicka mig på munnen sen så kryper hon ner igen :)

De kommer ifrån Amazoonas i Stuvsta (:

[lucke]
0

Det får nog nån annan svara på…

Jag hade också problem med förkyld zoo-råtta, men det blev mycket bättre med hjälp av värme, bra mat och enchineaforce. Akta bara så du inte överdoserar! Flera tipsar om roibos-thé, så det lär också funka. Jag brukar också ha vitlök i maten, tror att det är toppen för immunförsvaret både hos råttor och människor.

Jag vill också få upp mina i vikt, jag har köpt äkta smör bla som jag ska ge tillsammans med färskmaten.

Hoppas dina råttor piggar på sigGlad

[Rottfinalina]
0

Okej :) Har gjort som du sa nu, fixat en filt runt buren och har tagit in en av mina tjocktröjor i buren som de kan gosa in sig i :P

Haha nu har de lite smått damp :) hoppar runt i buren och busar med varandra :) usch vad råttor är underbara! :D

Tack så jättemycket med hjälpen! :D

[lucke]
0

Varma filtar/tyg är superpoppis bland rådisar. Mina flyttar runt dem, och ibland åker de ut på vädring efter att ha haft dem inne i sitt hus, sen in igenSkrattande

Huldan
0

Angående vikten, jag vet inte vad du ger dem för amt, men jag rekommenderar antingen rat-complete som jag har hört ska vara bra, eller (roligast och bäst enlgit mig) hemgjord musli!

Kompletera med nyttig färskmat! :D