bebisar på g? Lite frågor
Våran dräktiga hona verkar ska föda snart, hon har börjat blöda och verkar ha lite verkar ibland.
Eftersom vi inte haft råttbebisar förut så undrar vi hur lång tid det kan ta innan bebisarna kommer..
HUr mkt är normalt att dom blöder? och efter hur lång tid ska man börja oroa sig om inte bebisarna kommer?
Finns det nått man kan hjälpa henne med?
Hon dricker och äter men är orolig och lite matt..
Hon är inte jätte tjock så jag tror inte det blir så många bebisar.
På vilket dygn är hon?
Ingen av mina honor har någonsin blött innan, iaf inte så man lägger märke till det!
När det är dags att föda brukar honan bädda och bygga bo , och sedan dra sig undan för att föda. Man ska inte störa henne , utan låta henne vara ifred i huset/boet. Det brukar ta några timmar, iblan en halvtimme ibland 3 timmar så brukar vi höra bebispipet. Kom ihåg att inte störa även om du är nyfiken , vänta minst 2 timmar innan du går och kollar. Passa på att känna på mammans mage så att hon fått ut alla , och så kan du räkna dem , men sedan är det bäst att hon får vara ifred med sina bebisar.
Dock är jag oroad över att hon blöder. Hur mycket? Så mycket att det blir spår i underlaget?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Hon har legat ute fram till nu, och där hon har legat är det blod på toapappret, det är ju inte jätte mkt.
Vi vet inte vilken dag hon är i utan hon var dräktig när vi köpte henne, men dom sa runt den 18 och de är ju tre dagar dit..
Hon gick nyss in i boet nu och la sig. Men jag kom hem från stallet för en timme sen och då måste hon precis ha börjat blöda för då var det knappt någonting..

råttor går dräktiga i lite mer än 3 veckor så utan ett ca parningsdatum så är det svårt att veta om det är en för tidig födsel eller nått. Men håll koll på henne med jämna mellanrum, och se om det händer nått. Det kan vara en bra ide att ringa en veterinär utifall att du behöver åka in med henne.
Qui dormit, non peccat

Kan vara vad jag läste om på en sida. Kallas för pre-birth-spotting, det står att 1 dag till några timmar innan födseln kan sekret och lite blod komma ur råttmammans vagina ett tecken på att det snart är dags. Bilder och fakta:
http://ratguide.com/breeding/figures/labor_and_birth_figure_1.php