färgblekning på roan
Jag hade en fundering på hur man kan veta hur en råtta kommer se ut som vuxen med roan i sig. jag har sett en grabb som är ca 3 månader gammal och svart. Vid vilken ålder är roan färdigblekta? Kan man förvänta sig en viss nyans på denna svarta? Kan han liksom bli nästan vit som vuxen trots att färgen knappt blekts något alls under hans 3 första månader?
det är väldigt olika, vissa roan är fortfarande mörka vid två års ålder medan andra är vita när de är 1 år. Så det är nog bara att vänta å se, min gissning skulle väl vara att han kommer vara mörk länge iom att han fortfarande är så pass mörk.
Men som sagt så är det olika mellan olika råttor hur ljusa dom blir :)
Som #1 sa, det varierar, den roan som jag har nu är över 1 år och har bara blekts lite i ansiktet, de tidigare som jag har haft har varit ljusgrå vid ca 1 års ålder och i slutet bara varit grå mitt på ryggen ungefär och nästan vita för övrigt..

Om han fortfarande är väldigt mörk finns de chans att han kommer fortsätta va det med lite förändringar,de mörka jag haft har haft blandat med svarta ,grå å silvriga strån i de mörka,de mörkaste stråna va ofta lite grövre å längre. Väldigt fint tycker jag :)

Hade en tjej som var kolsvart som liten, men när hon avled vid 2,5 års ålder var hon nästan helt vit, med bara silvriga/svarta stickstrån i pälsen.
Som alla andra sagt, väldigt individuellt! :)

Hmm, så roan är en sort som bleks hela tiden? Under hela råttans liv? Jag tänkte om de fanns någon ålder då man kunde se att färgen blekts färdigt…

#5 Roan är en blekgen, enda sättet att kunna få en ungefärlig uppfattning om hur mycket en råtta kommer att blekas är att titta på föräldrar, syskon och andra nära släktingar. Min husky roan hane hade väldigt mycket färg kvar som 1½ åring, men min mammas som är 7 månader tror jag kommer troligtvis att bli helt vita som ettåringar. Råttorna bleks hela livet, en del mycket andra lite.
Qui dormit, non peccat

# 6 Det är ifrån pappan som är roan han fått det. Mamman är svart. Säger det någonting?

#6 Nej inte mycket, det jag menade är att du måste titta på hur mycket råttans pappa har blekts, och pappans roan syskon och andra släktingar.
Qui dormit, non peccat