Sökes vuxen hane
Söker en vuxen råtthane i närheten av göteborg, umeå eller piteå. Annars kan transport säkert lösas.
Enda kravet är att han ska fungera bra i flock och vara något sånär van vid människor.
Minst sju månader men gärna ännu äldre.
Färg spelar ingen roll, inte heller päls men INGEN nakenråtta.
Maila gärna! M_lovehorses@hotmail.com
Söker ävne i stockholmsområdet :)
Vad ska du ha den till? Avel eller sällskap?
Bara sällskap :)
Jag har två grabbar på ett år, den ena är pigg och frisk medan den andra börjar vara ganska risig. Eftersom jag tror Rufus kan leva betydligt längre än Ron vill jag skaffa en till råtta. Dock vill jag inte binda mig de tre åren en unge kan leva utan vill satsa på en äldre herre.
En sak du bör komma ihåg är att det inte alltid går som man tänkt när man ska introducera två jämngamla hanar med varann. Det kan gå riktigt illa ifall de har svårt att acceptera varann så det bästa vore kanske endå att skaffa två unga som kompis till den äldre som kommer bli ensam?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Var det du som var intresserad av Algot som är uppskriven på råtthjälpen? :)
#4 Jo jag vet, men blir det besvär med det så är jag beredd att lösa det genom att t.ex. skaffa en unghane till den "nya" hanen.
#5 Jo det var jag :)
#6 Jaha okej :) Det är det att han är så pass underviktig, han blev väldigt ledsen när hans kompis dog, så jag försöker få honom att äta upp sig lite. Vilket verkar gå vägen. :) Väldigt mat glad nu. Men det är det, att han fick flytta en bit, (en resa på ca. 2, 5 timme ) för att ta sig ner till mig, så jag är lite tveksam hur bra det är för honom att flytta så långt en gång till. Han är lite små skygg av sig, så jag tror inte tjejen som hade honom har hållt på så mycket med honom. Han är pigig när man tar i honom, sätter man honom i famnen så vill han inte sitta kvar, man får hålla i honom. Så han är väldigt krävande nu. Han har typ precis kommit in i mitt gäng. Så, jag vet inte hur hårt de tar på att flytta så mycket och så långt. "/

Vilken söt kille!
#8 Ja, han är söt :)
#7 Okej :/ Om du bedömer att han klarar resan är det dock inegt problem för mig att hålla upp fetthalten lite i maten. Jag ahr ju redan en skruttgubbe som behöver nyttiga fetter i massor:)
#10 Han är också lite smått skygg när det gäller att hålla i honom, så man måste jobba väldigt mycket med honom. Han är fortfarande ganska benig. Så vi får se om han går upp något. Han får i alla fall stanna här minst någon vecka till.
#11 Okej :)
#12 Jag tror faktiskt han har börjat gå upp i vikt nu :) Han satt i mitt knä, och med lite motstånd en stund fick jag honom att sitta stilla, då tvättade han sig och knastrade för full! Han är väldigt nyfiken, först till luckan när man öppnar buren! :)
Han busade med mina småttingar också, de hade brottning och hade jätte kul! :)
Åh, härligt :) Låter bra :P
Har han introducerats för någon vuxen hane ngon gång? Vore kul att veta hur det gick isåfall :P
#15 Råttorna jag har är från 2 månader - 1 år. (Skriver ut namn så du hänger med)
Arkham är 3 månader & 2 veckor (3 dagar äldre än Chezz)
Chezz är 3 månader & 2 veckor
Vanilj är 3 månader och 1 vecka
Jolster och Hibiskus är 2 månader och 1 vecka
Tazz är 1 år och 6 månader
Ochh det gick bra i början med honom och Tazz, Tazz brydde sig knappt, nu på sistone har det varit lite små gnabb mellan honom och den Algot,, och Arkham, verkar vara flockledaren, och tog nog ganska hårt på att Algot var svag, men nu bråkar han inte med honom längre. Det var mest i början. Alla andra mina råttor, har 4 till förutom de tre jag pratat om nu, och de har varit jätte snälla, och kommit bra överrens.
Idag satte jag ihop dem med två bebisar till, och alla har varit snälla idag. (Än så länge i alla fall.) :)
Du kan kolla här om du är intressetad 
finns en svart hooded hane här hemma hos mig som skulle behöva en snällare flock. han är ca 1½ år. jätte snäll men inte hanterad alls när han kom. dock är han helt bitfri och bra flock kompis. men han är tyvärr ett mobb offer här hemma. Skaffade två jour råttor till som sällskap åt honom. men de var dominanta igelkottar så han är rädd för dom :-/.
Hängt med i min stora bur ett tag med allt från nya introduktioner 5veckor-2års utan problem.. Finns lite utanför västerås, men sthlm ligger nära att åka till.
Jag vill ogärna dela upp min flock nu när den fungerar. Och i den andra buren sitter lite problem hanar där han inte kommer få det bra.
Han kommer ifrån en zoo affär där en uppfödare lämnade in honom. men han blev gammal och skulle gå som orm mat. Sökt upp uppfödaren och vet vem hans mamma och lite om hans syskon.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#18 Pm:at dig
#16 okej :) Tror du han skulle palla transport till piteå?
#18 Pm:at dig
#16 okej :) Tror du han skulle palla transport till piteå?
#20 Jag har ingen aning faktiskt. Han väldigt pigg ibland, ibland bara ligger han och sover. Jag tror nästan att det lugnaste för honom vore om han fick stanna kvar här sista tiden nu. Jag vet inte hur hårt råttor tar på transporter. Faktiskt "/
#21 råttor brukar klara av transporter alldeles utmärkt faktiskt. Så många gånger som jag transporterat råttor över till sverige och råttorna har sovit i transportboxarna lugnt och sedan blivit hemmastadda inom en vecka.
Råttor är tåliga djur , även om de är små.
Jag har haft en del "skadade" råttor (såna som inte blivit bra behandlade i sina förra hem, magra eller annars bara rädda råttor) , och allihop har klarat drt fint att först transporteras till mig och sen vidare.
Så jag ser inga problem i varför denna hanen inte skulle kunna transporteras.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#22 Okej! :)
#Tror du han skulle klara en transport strax innan jul?
Ja, om det MangoMelon säger stämmer, vilket det borde göra då jag litar på henne, så borde han väl det.
Åh så härligt :)
Mne kan du förtydliga ditt inlägg i #16. Hur har hans roll avrit i flocken? Har han visat några aggressioner eller någon dominans mot andra råttor?
Hmm, nja inte vad jag har sett eller märkt. Men om typ Tazz, han som har bråkat med honom nu på sistone, kommer mot honom så ställer han sig på bakbenen och typ visar tänderna, kanske piper lite, och ser rädd ut och Tazz gör i princip likadant, och om Algot går iväg, så följer Tazz efter honom. Men nu på sistone har det gått bra faktiskt. Inget mer tjafs vad jag har sett själv.
Okej, för det är väldigt viktigt att han inte visat aggressiva beteenden förut :) Det ökar ju chansen drastiskt att introduceringen sak gå bra.
Mjo