Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3868 ggr
ScarletMajesty
0

akut, blöder rikligt ur näsan

Kom in i rummet nyss och skulle ge råttorna sen middag, då vi upptäcker att korven har blod i hela sin bur, i små små prickar, lyfter ur honom och ser att det bubblar blod då han andas, det handlar inte om råttornas snor eller dyl. utan det är riktigt blod. det kommer hela tiden och jag sitter och försöker få tag i en vetrinär, problemet är ju att det är helg och klockan två på natten. Jag har aldrig tidigare sett det här eller hört om det. Han rosslar sen tidigare. Har det något med det att göra? Någon som vet vad blodet kan bero på?

Han beter sig i övrigt helt normalt, verkar inte ha ont, vara trött eller dylikt. förutom allt blod.

Mymlan
0

Håller tummarna..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ScarletMajesty
0

Just nu håller jag och min flickvän tummarna också. Han är verkligen världens gosigaste, underbaraste råtta jag haft, han är drygt ett och ett halvt år. och så händer detta, klockan två på en fredagsnatt i en liten sketen by i västernorrland :( Ingen vetrinär att få tag på. Roslagstull kommer bara säga det jag befarar :(

vi håller tummarna att han repar sig å vi hinner få tag i en vetrinär. Fram tills dess ska jag försöka förstå vad som är fel. Jag har aldrig hört om det här förut.

Tydligen har han slutat blöda nu under tiden jag skrev. Men, inte mindre orolig för det :(

Banankaka320
0

Hur vet du att det är blod och inte snor? Jag hoppas det bara är snor :)

ScarletMajesty
0

därför det finns i precis hela buren, över mig, min flickvän och honom :(

ScarletMajesty
0

dessutom är det ljusrött och rinner =/

Nicciz
0

Hur har det gått?

Banankaka320
0

#4 Min råtta var förkyld och snorade överallt, men eftersom hon måde helt normalt annars så blev jag inte orolig och jag tycker du inte heller ska bli det:)

fiffiluren
0

det kan ju vara rött i hela buren för att den har gått runt och nyst, då sprids det ju överallt… fundering bara…

hus-musen
1

Troligtvis snor,men det faktum att de verkar vara mycket är inte bra. Hur har det gått? Fått tid hos veterinär?

Qui dormit, non peccat

ScarletMajesty
0

det var inte porfyrin. Det var blod. det är en väldigt stor skillnad mot blod och snor, tycker ni inte? Jag har haft råttor i snart fem år, så jag kan se skillnad mot blod och snor. Det var blod.

Banankaka320
0

#10 Hade råttan förlorat så mkt blod hade den ju inte varit särskilt pigg, hur är det med råttan nu?

hus-musen
0

#10 Om det verkligen är blod så då är det ett allvarligt fel på honom. Lunginflammation obehandlad kan leda till blod samt skada blodkärl,cancer o annat kan leda till blödingar.

Hur har det gått med veterinär?

Qui dormit, non peccat

ScarletMajesty
0

#11 vem har sagt något om att han ens är särskilt pigg? det handlade inte om stora mängder, utan om utspridda små prickar. Han mår stabilt just nu. Eftersom de inte vill ta emot oss förrens på måndag så ligger han i en korg i sin bur (han bor inte ihop med de andra grabbarna just nu av förklarliga skäl) och rosslar.

#12 jo, det var/är definitivt blod. Vetrinär tokdissade och vi får vänta tills på måndag eftersom blodet upphör. Men, så fort han stressar börjar han småblöda igen. Inte alls kul att sitta här och vänta :( får hoppas det inte är lungödem eller liknande och att det inte blir akut lungödem isf.

Lancia
0

No offence men du behöver inte bli dryg mot andra och samtidigt säga emot dig själv.

"Han beter sig i övrigt helt normalt, verkar inte ha ont, vara trött eller dylikt. förutom allt blod." - Inte vara trött tolkar jag som att han är ganska pigg.

Om blodet dessutom finns "överallt i hela buren", "bubblar från näsan när han andas", och att det "rinner" så får man lätt bilden av att det faktiskt handlar om stora kvantiteter.

Men jag hoppas det hur som helst går bra för det lilla livet.

Banankaka320
0

#11 Du sa att han var pigg? XD Herregud nä jag orkar inte diskutera mer

MangoMelon
0

Fyfan för er som måste haka upp er på små saker när någon annan är skräckslagen o orolig för sin älskling. Näe snart lägger jag av med att alls komma till rif för det ska hittas fel ÖVERALLT!

Jag tror att hon själv kan se skillnad på blod och snor? Kan inte ni det?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Lancia
0

#16, Man behöver inte vara dryg mot folk som försöker hjälpa en bara för att man är orolig. Tycker inte heller du själv är så trevlig just nu, och då är det dumt att klaga på andra.

Banankaka320
0

#16 Jo blod är lite mörkare. Och h*n sa att blodet var ljust.

MoaL
0

Hörni allesammans, tagga ned! :)

ScarletMajesty: Jag tycker att det låter precis som snor. När råttor rosslar och nyser så blir det ju små prickar överallt i buren, i husen, på inredningen, på tapeten bakom buren, o s v. Råttsnor i ett nötskal, tyvärr. :) Jag har sett snor bubbla ur nosen på råttor också, så det är inte konstigt, bara naturligt om man har en väldigt snorig och förkyld råtta. Jag vet att du är orolig, men jag är ganska övertygad om att det bara är snor. Vissa gånger kan det se ut som blod, fastän det bara är snor eller tårvätska. Jag har just nu tre dubbelrexade hanar som har problem med ögonen till och från, och det ser ut precis som levrat blod, men det är bara tårvätska. Snor är ofta mycket ljusare rött, men det kan vara allt från ljusrött till mörkrött.
När du dessutom säger att "så fort han stressar börjar han småblöda igen" så blir jag bara än mer övertygad om att han är snorig. En råtta som är snorig och rosslig blir alltid värre när den blir stressad eller uppjagad.

Det är inte vanligt att råttor blöder ur nos/mun o dyl. Jag har faktiskt aldrig varit med om det. Skulle en råtta blöda ur kroppsöppningar så skulle den mest troligt dö ganska snart, eftersom det skulle tyda på inre blödningar - och det är ju av uppenbara anledningar aldrig bra. :)
Det är bra att du går till veterinären med honom, men jag tror bara att han är väldigt förkyld, och det viktigaste för honom just nu är nog bara en varm bur på ett dragfritt ställe, mycket vitaminer och näring, inga mjölkprodukter och även ett försök med någon medicin mot förkylningen.

Jag hoppas att allt går väl. :)
Lycka till.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

mikeiko
0

Men alltså…finns det ingen akutmottagning hos veterinären? Tycker det låter konstigt att bli bokad till så långt fram, om man som ägare är orolig och vill kolla upp på en gång (och också betala därefter) så ska man väl få det? Även om det kan visa sig att det inte är så farligt…? Jag menar, om man är villig att betala för ett akutbesök så kan man väl inte nekas det? o.O

ScarletMajesty
0

Jag tänker inte bry mig om att svara ang. om att se skillnad på blod och snor. ja, jag är lite dryg, och kanske formulerade mig konstigt, men, mitt i natten, i panik, herregud, vem är 100 klarvaken i huvudet då?

Det var blod, thats it. Fått bekräftat av vetrinär.

zickan
0

#21 vad var det din stackars råtta hade fått? vad sa veterinären?
Vore kul att veta vad som kan orsaka sånt och vad du fick för hjälp hos vetten.

#20 I sthlm finns det flertal akut mottagningar. En av de bättre är i bagarmossen. Öppet dygnet runt och de kan även smådjur. Roslagstull tycker jag inte är så duktiga på råttor. Bättre på fåglar som är deras specialite. Samt hund/katt.  Men finns även ett par andra mindre kända akut mottagningar runt om i sthlm med öppet dygnet runt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cis-j
0

håller med #22, vore väldigt intressant att få veta lite mer om vad det berodde på?

zickan
0

Ja verkligen. Det kan ju hända samma sak här hemma. Kul att veta mer omkring sånt här.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.