Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 583 ggr
Jinaum
0

En fråga angeånde barbering

Jaha.. mina problem tycks bara rulla på. Märkte nu att min ena råtta har en liten barberad fläck. Det är alldeles kallt på en fläck. Nästan mellan skuldrorna.

Vad jag vet just nu får jag hålla ögonen öppna på vem som är skruken i dramat. Den lille eller han själv. Dock misstänker jag vagt att det är fläcken där han fick sprutan igår. Ser nästan ut som det.

Någon som kan svara mig på varför han (då båda är hannar går det väl bra att skriva så då en är "skruken") gör så?

Vad kan jag därefter göra för att få det att sluta?

Skulle det tyckas att de behövs kort kan jag ordna det.

tack på förhand.

MalinMalin
0

Vad fick han för spruta?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jinaum
0

#2 är tyvär det jag inte har exakt koll på. Men det var mot rossel. Jo jag får väl anta antibiotika eller något sådant?

Får i värsta fall ringa veterinären imorgon och rådfråga om saken samt fråga på skarpen så det inte är en allergisk reaktion. För det är verkligen kallt. Inte ett enda hårstrå på området samt att det verkligen är runt om det pyttelilla sprut såret vid närmare undersökning.

MalinMalin
0

Det är en rätt vanligt reaktion på saker man injicerat,beroende helt och hållet på vad han fick….Antingen så växer håret ut igen om ett tag eller så får han en kal fläck där.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jinaum
0

Ok så det behöver händelsevis inte vara en barbering utan endast en reaktion?

MalinMalin
0

Är han kal där han fick sprutan så är det ju självklart ingen barberingGlad

//Malin

www.r8ttor.se

Jinaum
0

Vet ju inte hur en barbering ser ut ju så jag antog det var det.

Men med andra ord skulle en barbering se ut som om han blivit snaggad eller? För just nu ser det ut som någon nopprat honom med pincet.

MalinMalin
0

Som sagt..är det där han fick sticket så är det ingen barbering.

Förstår inte varför du ens tänker på en barbering när han fått en spruta just där,och det är då håret förvunnit.

Och det är en ganska vanlig reaktion på många läkemedel.

//Malin

www.r8ttor.se

Jinaum
0

För att det var kalt och jag antog att han barberat det? Å inte viste jag att det kunde ha den reaktionen :s herrigud jag har bara haft råttor i ett år. Veterinären sa inget om det heller så hur skulle jag veta?

Endast hört om barbering och aldrig sett det på riktigt själv. Därav associerar jag till en kal fläck tillbarbering. Så det är väl klart jag tror det först? Att det kliat eller irriterar och därav kanske gnagt där själv?

Så ursäkta att jag inte vet allt -.-

MalinMalin
0

Du gissade ju på det själv i ditt första inlägg,så jag tyckte du var ganska bra på det:-)

Tror mkt beror på hysterin ang barbering :-)

//Malin

www.r8ttor.se

Jinaum
0

har ju ingen aning. Inte hört om att läkemedel skall ha den effekten och att min veterinär inte varnade mig att det skulle ske får en ju att anta att det skulle vara liknande som barbering. Kopplade ju det till det först och inte sprutan i sig självt.

MalinMalin
0

Tycker det inte är så mkt att varna för,antingen så växer det tillbaka,eller så får han en kal fläck där….det spelar väl ingen roll…så länge han blir frisk?

//Malin

www.r8ttor.se

Jinaum
0

Mjo. Blev mest orolig över det hela då jag tycker det varit lite för mycket problem i råttis världen nu för img. Tycker det får vara bra nu och bara vara bra.

Ladyinred
0

precis som alla andra läkemedel så bör man få information om vanliga bieffekter.. ring din veterinär och tala om hur orolig du blev och att det hade kunat undvikas bara han sa nåt. så kanske han självmant tänker på sånt i fortsättningen sen. och samtidigt dubbelkolla om det är det de beror på… inte tro blindt på vad du fått höra här.

Jinaum
0

#13 ne ringde just veterinären och han sa det att det är en rekation av antibiotikan han fick injicerad. Då det är starkt. Inte mycket att göra åt.

Men han ville att jag skulle fortsätta medicinera em tills slutet på veckan ca. Och jag har inte hört dem kuttra något direkt sedan dess. Mest låter de som förkylda nu så de får lite roiboss här för att hjälpa till vilket veten tyckte var bra.