Satin- hur är det nu?
För att slippa diskussioner i diverse kulltrådar tänkte jag att vi måste starta en diskussionstråd.
Upplys mig. Vad är det som sägs om satin? Vilka problem nämns?
Kopplat till genen eller ett resultat av hård inavel?
Vad finns det för belägg för det ena och/eller det andra?
Vem har erfarenhet av satin utomlands?
Älskar mina stora små vänner..

09-11-05
15:15
Det avlas inte på satin i Sverige, så man kan nog kalla det "nytt".
Anledningen är nog för att man inte riktigt vet vilka problem genen för med sig. Det har pratats en del om andningsproblem som vissa tror har att göra med satin… Men ja, det är osäkert.

09-11-05
15:48
Jo..okunskapen i Sverige är väldigt liten precis som på många andra varianter på råttor.
Satiner är inte specifika fel som är knutna till anlaget och Satin är mkt större i Europa och detta är väl dom första Satinerna i Sverige.
Och ja,dessa är efter importer som jag varit och hämtat i Tyskland och Holland och har även Satinbärare inköpta ifrån Danmark.

Kickan: Vilka pratar om det? Källa tack. Folk pratar mycket. Tex mymlans tråd om att all porfyrin utsöndring är SDA, eller att alla roans har mc. Jag personligen är trött på att höra om folks prat, jag vill se källor!

Jag har satin i flera av mina linjer så jag vill gärna höra "pratet" och jag har träffat både unga, vuxna och bebisar. Måste allt "nytt" skrämselpropageras så fort det kommer ??
Jag har ju sagt att man inte vet, jag har inga källor alls. Det enda jag vet är att jag läst på diverse ställen (både här och r8forum) om att man misstänker att satin bär på en del problem.
Jag lägger ingen åsikt i det alls för jag har ingen aning! Det är inte mig du ska diskutera med. Jag skrev tydligt att det är osäkert och skrev ingenstans att jag tror någonting.

Nä, jag har också sett en del påståenden men det verkar inte finnas någon som har någon egen erfarenhet.
Vad det gäller möss tycks det hänga med en del med satinhårlaget. De är ofta vekare överlag, liksom. Tre musuppfödare som avlat på satinmöss i många pr som jag har pratat med upplever det.
Det intressanta är ju om det ligger i linjerna eller om det hänger ihop med anlaget.
Jag antar att det kan vara lite strul med alla nya varianter som dyker upp eftersom man tenderar att inavla nya varianter rätt hårt. Man kanske får vara lite försiktig med vad man parar med så att man inte dubblerar allt för mycket?
Hur resonerar ni som avlar på satin? Nu vet jag inte om du planerar att ta satinkullar, Nicciz men hur tänker du kring detta?
En intressant text om detta AFRMA Satin Rats, tyckte jag.

Roligt att folk konfronterar det folk skriver,det pratas väldigt mkt om vad folk hört,men mkt sällan är det nån som har erfarenhet som skriver om riktiga fakta.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Jag har ärligt talat inte brytt mig alls om vad som är sant eller inte, eftersom jag aldrig stött på genen själv och inte har något intresse av att skaffa satin.
Att folk pratat om det tycker jag att jag har rätt att skriva ändå, just eftersom jag var (tycker iaf jag?) tydlig med att det inte var min åsikt, och att det inte finns någon fakta bakom.

Men varför prata i något man inte har en aning om?Denna tråden är väl till för att sprida fakta inte åsikter?
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Men snälla du. JAG skrev inte i den här tråden, det var Terato som kopierade mig.
Någon frågade om satin inte finns i Sverige. Jag skrev att det inte är särskilt vanligt, och skrev min teori om varför - Dvs att man inte har tillräckligt med kunskap och därför är lite orolig.
Är det helt galet det jag skrev?

Men när du inte har en aning om satin…hur kan man yttra sig om att;
"är nog för att man inte riktigt vet vilka problem genen för med sig. Det har pratats en del om andningsproblem som vissa tror har att göra med satin"
Du sprider ju massa rykten med din åsikter.
Det figurerar tillräckligt med åsikter om andra varianter på råttor,men otroligt lite kunskap bakom det.
//Malin
Det är inte MINA åsikter. Jag har läst på väldigt många ställen att folk misstänker detta, det var det enda jag skrev. Om man är tydlig med vad som är fakta och vad folk tror är det väl inga problem?
Som sagt. Någon undrade om satin är ovanligt i Sverige. Jag svarade.
Och ja, jag tror fortfarande att det är osäkerheten som gör att folk inte avlar särskilt mycket på satin, och det tycker jag är helt sunt!

Att det inte avlas mkt på satin är ju för det finns inga i Sverige att avla på.
Några bärare ifrån Danmark är nog det som finns.(förutom mina importer då)
Tittar man utanför Sverige så förekommer dom i betydligt större utsträckning.
Och jag säger som andra här i tråden.
Vart har du hittat din sk fakta nånstans?
//Malin
Jag har ingen fakta. Jag har inte skrivit att jag har någon fakta.
Nämn en mening någonstans där jag skrivit någonting över huvud taget som du kan tolka som att jag skulle ha någon fakta. Jag skrev "vissa tror". På vilket sätt påstår jag då att jag har någon "så kallad fakta"?
Jag skrev vad folk tror och skrev att JAG tror att det kan bero på osäkerhet som folk inte avlar på satin. Alltså varför satin inte tagits in i Sverige.
Jag förstår faktiskt inte din kritik. Om jag skriver "Det finns människor som tror att nine eleven var ett insiderjobb av USA´s regering". Är det då att komma med felaktig fakta?

#13 Nu måste jag lägga mig i.
Men om det inte är dina åsikter? Varför skriver du då och bara löst spekulerar? Referera eller länka till dina påstådda kunniga käller.
Trots allt så väljer man ju om man vet och kan uttrycka sig eller så om man inte vet kan man välja att vara tyst?!
Om folk inte testade eller vågade prova så skulle vi bara ha agouti och det kanske skulle vara bäst så? så slapp vi alla hemma proffs som tror mycket utan att kunna påvisa fakta eller bevis!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Kickan och Malin, läs texten jag länkade till lite högre upp :) Den konfirmerar det ni båda tänker och tycker, alltså att när det gäller satin så finns misstankar om andningsproblem, men att detta är under undersökning. Alltså inget konfirmerat, men inte heller något motbevisat.
Som Terato tidigare sa -
"Det intressanta är ju om det ligger i linjerna eller om det hänger ihop med anlaget."
Verkar som om att det är där bollen ligger nu, att lista ut om det är genetiskt eller ett anlag i en linje som spridit sig.
#16: Det var i en tråd om satin som en tjej frågade "Finns inte satin i Sverige?" varpå jag svarade det Terato kopierade till det här inlägget.
Jag skrev att det är ovanligt och att det antagligen beror på osäkerhet. Att det finns misstankar om att det kan vara kopplat till andningssvårigheter.
Jag förstår verkligen inte vad som är fel i att berätta detta? Jag skrev INGENSTANS att det finns fakta för detta, jag skrev INGENSTANS att det är någonting jag tror eller inte tror på. Jag skrev bara att det är så. På vilket sätt är det fel?
Om jag tar samma exempel som i mitt tidigare inlägg. Om någon kommer till mig och frågar "Var det al-Qaida som utförde nine eleven-attacken" så skulle jag svara ungefär såhär:
"De påstår det, ja, men det finns inga bevis. Det är dessutom många som tror att det inte var dem utan att det var USA´s regering som utförde kuppen."
Är detta fel? Är det onöldigt? Är det osanning? NEJ.
Jag skrev vad vissa personer tror och jag var tydlig med att det just är något de TROR.
På vilket sett är det fel?

#17 Artikeln är skriven 1994, i samma veva som dumbo var genetiska missfoster som man absolut inte skulle avla på….
Vill man göra sig en uppfattning läser man Inte en artikel som dessutom inte är uppföljd på 15 år!! (med den undersökning du pratar om) utan att kolla upp hur det låg till på den tidpunkten. Tex ska man kika på hur pearlarna mådde i uk pt. Och så jämför man med den statistik som finns att tillgå från tex de Holländska linjerna om hur det ser ut i dagsläget.
Fan.. 15 år, det är mer än 20% av rifanvändarna är gamla :P och dumbo är fortfarande missfoster med mindre hjärna och knasiga hörselgångar (not) Men det är iaf uppföljt heehe
#19 Oops, glömde kolla när den var skriven. My bad. Men den konfirmerar ju i alla fall de rykten som Kickan pratar om att hon sett/hört. :)
Surfade vidare lite, på uppdaterade sidor :)
The American Fancy Rat and Mouse Association (AFRMA) räknar Satin som en "standard". Så då verkar det ju nu vara lika vanligt som typ rex? Fast samtidigt nämner de ju manx i den listan också…så det kanske mer är en lista av vad som finns överlag. Argh, svårt det här *letar vidare*
Ja alltså, nu har alla gått och lagt sig och jag sitter och postar för mig själv men jaja :)
Efter att ha kikat runt en hel del så är min slutsats att Satin inte ses som skadligt alls, utan räknas som rex - bara en pälstyp. Annars står det väldigt uttryckligen när något är skadligt, såsom dwarf eller om det varit problem med något såsom hairless.
Kan hända att det varit problem med Satin, men att man lyckats avla bort detta, och att detta alltså inte längre är ett problem. Så förstår jag det hela i alla fall.

Jag tycker faktiskt att Kickan har rätt här.
Det finns ingen anledning att inte få yttra sig om tendenser och prat som pågår inom djurvärldarna. Så länge man är tydlig med att man själv inte har några fakta och att det inte finns tillräckliga belägg för att konstatera något så måste man ju ändå få yttra sig om vad som faktiskt sägs.
Om inte annat för att SKAPA diskussion. Det behövs.
Som sagt tror jag att det hänger med en del med alla nya varianter. Om inte annat så finns det ju alltid en rädsla hos råttägare för nya varianter. Jag själv hör till den skaran som brukar kunna vara skeptisk. Men jag har själv träffat flera satinbärare som kommer från väldigt friska linjer. Lååångt mkt friskare än vad jag har sett bland våra svenska råttor. Men det är ju utifrån min lilla erfarenhet.
Jag tycker att ni som är intresserade av satin borde sprida kunskap om varianten i Sverige! :D Inte minst för er egen del. Det är dumt när det går en massa "prat" som inte har någon grund men jag anser att det är lika dumt att de som besitter en massa kunskap inte sprider den för det tjänar råttsverige jättemycket på! "Hint till Nicciz". ;)
Sen är det klart att orken måste ju finnas där med. Men jag skriver gärna och sammanfattar om någon hjälper mig med att hitta källor. Är inte tillräckligt intresserad för att kolla upp det själv, men gör det förmodligen den dagen då jag kommer att ha råttor med något särskilt anlag bakom sig. För det kommer att hända förr eller senare..
Ska kolla dina länkar sen också, mikeiko.

Nicciz är lite trött på att sprida information, för alldeles för få är intresserade av att undersöka informationen de får och själva bilda sig en egen uppfattning… något jag alltid har och alltid kommer eftersträva att fler råttmänniskor gör.
Och jag vill inte ha små mini me's som upprepar allt jag säger utan egna reflektioner, det blir så platt och ingen vinner något på det absolut inte tamråttan. Jag ogillar verkligen starkt personer som pratar om saker.. som.. (vad heter det på svenska..?) .. kort och gott bara är någon annans åsikt som de hört, no offence kickan jag menar det lite djupare än jag får fram det just nu för jag hittar inte svenska ordet eller formuleringen.
Som jag skrev längre upp… VILL man bilda sig en uppfattning forskar man. Det handlar bara om intresse! Det var inte så att någon gav mig en hemlig råttbibel med all möjlig information. Kan jag hitta info kan alla. Som sagt, vilja och intresse :P (hint till alla ;P)
Dagens dataålder har gjort folk bortskämda åt alla håll, både på informationsflöde och lathet, man kan få allt serverat i en tråd på tex rif. Men det kan vara värt att tänka på att en fråga kan få tusen olika svar. En internetsökning kan ge över en miljonträffar. Man tar inte första bästa länk och gör den till sin sanning. Man läser fler och bildar sig en uppfattning och diskuterar och sorterar.
Bästa exemplet är att en sökning på ordet neger kan ge den här beskrivningen - Neger - Människoliknande apa som bor i hyddor i Afrika. Spelar på trummor när han är glad.
Tacka överheten för forskning och viljan att bilda sig en egen uppfattning. Tänk om jag gjort den meningen till min sanning. ;P eller länkat till den och hävdat att det var så det var, sak samma att det skrevs 1913
Om vi inte får råttägare till att få ett merintresse så kommer också omplaceringar pga tappat intresse öka (tror jag) Det finns så mycket att lära sig… bara man vill!!
Så ni menar att man bara får skriv ren och skär fakta och sin egen åsikt. Om man inte kan något av det ska man hålla sig borta?
… Hur ska man då kunna diskutera. Om alla redan har fakta eller egna åsikter? Och vad är i så fall samtal?
Mymlan startade ju nyss en tråd då hon "lekte mini me" och skrev någon annans text utan någon reflektion och utan att ens skriva att texten i faktan var fel, trots att hon visste det. Men då var det okej, Nicciz, då skrev du inte att det var onödigt och att du ogillar sånt?
Terato dessutom blir ju hela tiden berömd (jag är också starkt imponerad) just för att hon inte tar parti (har en egen stark åsikt) utan spekulerar lite hit och dit åt alla hål… Bara för att hålla igång diskussionen.
Men då säger du aldrig ifrån Nicciz, och kallar henne mini me…
Nej, jag är ärligt talat helt förvirrad. Jag har aldrig någonsin hört att man inte kan få citera människor eller påpeka att det finns folk som tycker annorlunda…
#25 Om ni ska reta er på den tråden Röda Tårar så kan den raderas. Jag skriver ej ut då det finns Folk som tar åt sig för minsta lilla. Man törs inte längre öppna käften utan det finns de som tar åt sig. Idag känner man sig tvungen *sett andra göra så oxå* pekar inte ut ngn etc..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#25 nu hakade du upp dig på en sak och inte kontentan. Och jag påpekade att du inte ska ta illa upp.
Men just pga av att det den senaste tiden blivit allt fler som läser allt som står på rif som någon annan säger som det skulle vara fakta anser iaf jag att man ska vara försiktig. Och jag ser ännu hellre att man backar upp det man skriver oavsett med källa och helst bör man vara övertydlig.
Att tex, jag läste här (länk) att de sa så här. Själv har jag ingen uppfattning alls för jag är inte tillräckligt insatt, ska bli kul att följa tråden.
Jag gick i taket över mymlans tråd också, och skrev indirekta pikar om att nu kan det bli hysteri och att hon var skyldig att lämna källa pga av copyright tex, så visst reagerade jag. Men mest undrade jag vart hon ville komma med tråden i sitt huvudinlägg eftersom det inte framkom och såg ut som fakta, men tänkte att folk får reagera själva mot en motvikt. Att jag inte vill ha en massa "mini me's" eller mini någon för att vara mer korrekt beror snarare på att MIN tolkning och mina åsikter om någonting inte alls behöver vara sant. Det är det jag försöker säga. Att man alltid ska kolla upp vad som stämmer oavsett vem som skriver det. Det är inte ett skällsord som du tolkar det (iaf tycker jag det verkar som det på ditt inlägg)
Jag är för diskussioner, men rädd för konsekvenser en diskussion utan fakta eller direkta fel kan medföra. Citera på, påpeka vad ni vill, men glöm inte att bara för att någon säger en sak så är det per automatik sant. Och källor är guld!
Och jag har inte kallat någon mini me, ännu iaf ;P så se förbi det ordet o försök se vad jag egentligen skriver. Att man ska skaffa sig egna åsikter och inte presentera andras som ev. sanning
(ser inlägget knas ut beror det på att jag svarar från mobilen)
Mymlan: Om du läser allt det jag skriver så försvarar jag dig ju. Jag tycker att det är okej att citera, och undrar varför det var så väldigt fel av mig precis nu, medan det tidigare (som i ditt fall) varit helt okej.
Nicciz: Men jag skrev det ju tillsammans med MIN teori. Jag skrev att det kan bero på dessa "spekulationer" som satin inte är så vanligt i Sverige. Jag pratade om spekulationerna som ett fenomen - Inte som en eventuell sanning. Jag informerade om att det finns olika teorier om satin… Och jag KAN verkligen inte förstå vad som är fel med det?
Jag upprepar det jag skrev i några inlägg upp och vill att alla ni som tycker det jag skrev var fel att svara.
Om någon kommer till mig och frågar "Var det al-Qaida som utförde nine eleven-attacken" så skulle jag svara ungefär såhär:
"De påstår det, ja, men det finns inga bevis. Det är dessutom många som tror att det inte var dem utan att det var USA´s regering som utförde kuppen."
Är detta fel? Är det onödigt? Är det osanning?
#28 Missförstod dig, sorry.. Har mkt i skallen just nu då jag stödmatar 2 st 1 veckors kattungar varav ena ej går upp som den ska o jag får ej den andra att baja hur jag än masserar magen på han..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag har inte läst särskilt mycket om satin, men andningsproblemen verkar vara kopplade till möss först och främst. Hur, varför och om det stämmer vill jag inte uttala mig om då jag inte är ett dugg insatt i möss, men jag misstänker att om det är så, så kan det vara pga inavel (felavel)som på så mycket annat.
Angående AFRMA artikel om satin så är den från 1994 vilket gör att jag anser att den är förlegad, + att den är skriven av en persons åsikter och upplevelse vilket inte gör den korrekt. Men om man läser i den så står det faktiskt att genom avel med friska standarddjur så blev satinerna friskare.
Tittade även på hawthorns sida där det står så här på Satin Genetics: Appears to be two satin genes currently in the fancy, neither one of which has a symbol assigned. One is a recessive gene, the other is dominant.
I det stora hela så verkar det med satin vara som det mesta annat, inavlade djur som har fått sämre immunförsvar men som har förbättras genom utavel. I dagsläget så hittar jag ingenting om att satiner ska vara sämre än andra pälsslag.
Qui dormit, non peccat

Satin på möss verkar visserligen handla om en annan gen då den är dominant men ja, det har funnits skeptiska funderingar där med. Nu vet jag ju att det finns massvis med fullt friska satinmöss också, de allra, allra flesta såklart. Jag har t.ex. haft fler satinmöss än ickesatin av olika anledningar och aldrig upplevt mina egna som mer sjuka. Men i det stora hela har jag hört från olika håll att man upplevt mer "vekhet" hos satinarna. Har ingen aning om äktheten i det påståendet. Men satin är en accepterad variant bland möss precis som med allt annat. Det har ju dessutom funnits väldigt länge. Men man rekommenderar inte att man avlar satin+satin pga att satinglansen tydligen blir sämre. Det är vad jag har snappat upp. Mina källor är bland annat Vattnadal och Björndalens och det enbart genom deras egen erfarenhet. Säkert fler men törs inte citera utan tillåtelse eftersom det kan vara jobbigt för vissa. Kan inte det vara ett problem också i djurvärlden? Man törs helt enkelt inte citera folk! Trist!
Jag förstår att du är trött på det, Nicciz. Det är tråkigt. Och ett stort problem. Men hur ska man lösa det? Är verkligen tystnad den bästa vägen? Du vet att jag inte håller med dig där! ;)
Varenda text vi hittar och läser på nätet är ju skriven av någon. Och man kan påverka genom att skriva texter. Det är också det som är meningen med att skriva en text. Att förmedla min syn. Sen om folk köper det med hull och hår så är väl det bra för mig. ;) Nä, men skämt och sido. Fler källor med information som går emot strömmen skapar ju nytt tänk bland råttfolk. Och då är man en god bit på väg mot att få folk att tänka själva.
Samtidigt är det ju inte någon enskild persons ansvar att ta på sig den manteln. Det är var och ens eget ansvar som skaffar sig dessa varianter. Men jag kan ta på mig det. Om det ger något bra så kan jag göra det i den mån jag orkar och har tid med. Det kanske ger nåt bra i längden och då är jag nöjd. Jag tycker också att det är KUL att sprida information. Ännu roligare när folk ifrågasätter. :)
Men jag kanske är naiv..

#31 Att kunna undervisa och lära folk nått nytt är roligt, tills man når den punkt där ingen ifrågasätter eller tänker sälv. All information finns ute på nätet och oftast så är det inte särskilt mycket jobb att söka fram den själv. Vissa saker är svårare, och ibland finns det mycket tvetydig information där man måste fråga nån som har bättre koll.
Jag menar inte att folk inte får fråga men det känns som att det finns dem som på fullaste allvar skulle tro att jorden är platt utan att ifrågasätta om vissa personer påstod det. Vilket för mig är läskigt.
Qui dormit, non peccat

Sant.. Det är oerhört läskigt. Men vi människor är lättledda. Särskilt av personer som har auktoritet. Det ligger i vår natur.
Jag köper t.ex. nästan allt av det Nicciz säger. Hon är en förebild för mig och jag ser upp till henne. Men hon har slagit mig på fingrarna flera gånger för att jag inte tänker själv. Hon ger mig problem och inga självklara lösningar. Och jag utvecklas så otroligt mycket av det! Det här vill jag se ute på forumen med!
Att komma med information som ifrågasätter det någon annan har skrivit anser inte jag är att servera på ett guldfat. Det är att skapa diskussion. Det är också att sprida en bild sedd från den andra sidan. Folk kommer att läsa och fundera, "Jaha, hon ser det så, det finns alltså en annan bild av det hela". Alla tänker inte själv. Men man kan lura dem att tänka själv! ;) Det är skittråkigt men tyvärr ser verkligheten ut så! Det är det jag vill göra. Skapa intresse hos andra råttägare att lära mera..

Förresten måste jag säga att det är väldigt roligt att mikeiko kollade upp några källor. Tummen upp för det! :D
#34 Haha, det var så lite så, tyckte att diskussionen började dra åt lite OT-hållet (även om det är intressant läsning) och försökte få den lite back on track med mina inlägg. Men ja, det handlade ju mest om att jag gjorde lite research för att bilda mig själv en uppfattning….så länge man inte hittar svart på vitt att satin=sjukdom, eller satin=inte sjukdom, så kommer diskussionen att kunna fortsätta.
Men ja, igen, som jag uppfattade det så var det problem i början med satin, som sedan avlats bort eftersom jag inte hitar några nyare texter där satin nämns som ett problem.
Stämmer det förresten att dumbo var en enskild mutation hos en specifik råtta från början, som avlades med sin mamma/syskon för att föra genen vidare? Eller är det en myt? o.O
Jag sökte runt som en galning för ett tag sedan. På amerikanska hemsidor står det att satin är väldigt ovanligt och säljes inte till oseriösa avlare som är ute efter att mest tjäna pengar. Detta pga att Satin är så pass ovanligt(eller var) vet inte hur gammal texten är. Men känns ännu som satin är rätt ovanligt.
Men om man kollar på alla andra länders sidor så står det inte med ETT ENDA problem under satin råttor som ska vara förknippat med just satin och inte dålig val av avelsråttor.
Inte ens på ratguiden står det med något illa om satin. LÄNK för att göra folk nöjda ;-)
Som JAG gissar på efter att själv ha sökt info om satin råttor för en tid sedan. Är att Satin råttor inte fanns/finns i så stor mängd så man inte helt tänker på hur man avlar. Det jag skulle gissa på är att satin blev typ som roanen. Väldigt populär helt plötsligt och började avlas fram utan direkt tanke på hälsan för er som läst att de har problem.
Men med seriösa uppfödare bakom satin kullar så har jag inte hittat ett ende problem som är genetiskt förknippat med bara satin.
Det är vad jag iaf vet om efter MYCKET sökande på engelska. Men om det är rätt eller fel kan jag inte säga ett jota om. Jag har bara sökt runt utan att hitta nått som kan ge bevis på nått problem med satin. Men jag har iaf inte hittat nått som tyder på att satin bär på genetiska fel såsom naket, manx osv gör.
Så ni som påstår anorlunda. Vart står det att satin har problem och vad för problem?
Eller är det bara att ni hittat en text insänt av någon ni inte känner till i en tråd liknande denna?
Google.com is the shit :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#36 Super bra skrivit Zickan! :)