När jag blir stor...
…Så skulle jag vilja öppna ett eget ZOO. Innan folk får ta hem sina djur så ska dom göra test så man ser till att dom är tillräckligt kunniga, och har råd med allt vad djuret innebär, är dom inte tillräckligt pålästa får dom ta med sig massa fakta hem och läsa på (; låter kanske lite strängt, men, om den som ville köpa djuret inte dyker upp så är väl det ett tecken på att han eller hon inte vill ha djuret? Lixom, om man såg till att alla visste vad de och de djuret innebär, skulle inte mindre djur bli omplacerade då?
Jag tycker det är sååå synd om djur som blir omplacerade, det är som att min mamma skulle lägga ut mig på blocket för 500 typ :| egentligen finns väl inga ursäkter för att omplacera, man måste tänka efter, före, som man säger. viiisst, jag kan förstå att man kanske måste, eller, måste och måste, man måste väl inte egentligen? Jag skulle aldrig kunna sälja/ge bort mina djur. Hur känner dom då lixom?
Vi säger så här, våran katt Mirre, köpte vi av en tjej som bodde i en liten etta, med kaniner, fåglar, en hund, fler katter o.s.v, hon kände att hon hade lite för många djur, så hon sålde några, förutom kaninen trooor jag som hon var mest fäst vid. Det var ju en bra tanke att hon ville sälja djuren till någon som kunde ge dom allt dom behöver o.s.v, men det var ju endå lite halvdumt att skaffa alla djuren?
Hoppas ingen blir jättesur på mig nu, men det är så jag tycker! Kanske någon annan med?
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Jag tycker faktiskt att du har helt rätt med det där med att hon inte behövt skaffa alla djuren då :) .. Jag skulle med vilja ha zoo när jag blir stor xD

Jag tycker att alla zooaffärer borde ge nummer/mailaddress till registrerade uppfödare istället för att sälja djur själva. :)
Det finns faktiskt tillfällen så man kan vara tvungen att omplacera. Jag fick omplacera en hona en gång för att hon inte passade in i flocken, hon blev mobbad. Då hade det ju varit djurplågeri om jag hade haft kvar henne.
Och så tycker att jag de som tröttnar på sina djur gör bäst i att omplacera dem. Då hamnar djuren (förhoppningsvis) i ett bättre hem istället för att vara kvar hos en ägare som tröttnat och inte kan ta lika bra hand om dem längre. Men visst är det bäst om de kan läsa på mycket innan så de vet att de inte kommer tröttna.
Jag jobbar på djurbutik och vet exakt vad du menar. Vi hade jätte många kunder som kunde köpa djur och tillbehör för flera tusen tals kronor och sen komma tillbaka dagen efter och säga att "den skitar ner, vi vill ha en fågel istället". Riktiga idioter.
Så vi har en egen grej på vår butik. Man har 1 veckas allergi garanti ( eftersom det verkligen finns dom som är allergiska och då är det inte snällt om dom inte får lämna tillbaka). Är dom allergiska ska dom ta med läkar intyg på det, annars får dom inga pengar.
Vi är väldigt stränga och det är ofta vi nekar folk att köpa. Du har ingen aning om vilka idioter det finns. Dom som vill ha en kanin i en musbur, en nymfparakit lös i köket och köpa en råtta till sin katt för han tyckte att den var lat.
Innan vi säljer ett djur så förklarar vi noga att dom inte får lämna tillbaka det. Dom måste vara 100% säkra på vad dom gör. det har gått mycket bättre sen vi skaffade den regeln. Det tycker jag att alla butiker ska göra.
Tyvärr kan vi inte kolla upp alla som köper djur. Vi kan ibland sälja 12 djur om dagen och skulle inte hinna med att kolla upp dom. Olagligt är det tyvärr oxå.
Däremot kommer jordbruksverket ändra reglerna för burmåtten som djuren ska ha tills sommaren -07. Då kommer privat personer behöva ha lika stora burar som vi på djurbutikerna och det är mycket större än nu. Har man då en för lite bur och någon anmäler en blir et böter.
Hoppas bara dom kan ändra bur måtten för råttorna oxå. 60*30*30 för 3 hanar eller 2 honor med varsin kull. Det är helt sjukt. Men så blir det när dom låter en reptil människa bestämma reglerna. Hon har ju bara råttorna till en sak.
Har du mer tips på vad vi kan göra för att få folk att förstå att det inte är en leksak utan ett djur dom köper vill jag jätte gärna höra det. =)
De flesta djurbutikerna tänker bara på att tjäna pengar. Väldigt tråkigt. Jag tycker absolut att den där tjejen hade för mycket djur.

Håller med dej helt ! :)