Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 656 ggr
Absinthe
0

1.2 eller 1.4?

Nu har jag undrat skitlänge vad de där siffrorna menas som vissa skriver i samband med sina djur tex:

1.2 Råttor eller 2.3 Illrar osv… Jag tror att det har med generationer att göra? (Kan vara starkt ute och cykla) Men hur räknar man då, känner mig ganska blond för att jag inte vet detta men jag orkar inte google nu när jag har feber. Någon som kan detta kan ju försöka förklara det på ett väldigt pedagogiskt sätt för mig idag.. Skrattande

(Visste inte vilken kategori då jag inte redigt vet vad det här är så flytta tråden om det är lämpligt ^^)

Nicciz
0

Det har att göra med antal av varje kön. Jag blandar tyvärr ihop vilket som först så det är antingen 1 hane 2 honor eller omvänt och samma med 1.4 alltså en hane 4 honor eller tvärtom XD

Sedan kan man skriva 1.2.5 tex då handlar femman om ungar

Absinthe
0

Ah spännande.. man lär sig nåt nytt varje dag, så jag vart ute och cyklade.. fan kallt ute och man borde stanna inne.. Skäms

Beaver
0

1.0 hane, 0.1 hona, 0.0.1 obestämt kön Glad Det är väl något smådjursfolk snappat upp från reptil, fågel och exot-hobbyvärlden för där är det vanligare att skriva kön på det viset.

hus-musen
0

äh bara förvirrande med siffor, går inte att missförstå om man skiver hane, hona eller ungar.

Qui dormit, non peccat

Sandra-L
0

Detta är det mer "akademiska" sättet att skriva ;)
Jag skriver ofta i sifferform då det är så jag fått lära mig.. Men väldigt många som blir förvirrade av det! =)

zickan
0

Inte så svårt att förstå om man tänker till lite. Om man tänker stamtavle form. Vad skriver du först? pappa. mamma och ungar på baksidan ;-) typ.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
0

Haha, jag har också sett dom där siffrorna och fattat nada.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Verra
0

Jag tog bara för givet att det handlade om antalet av varje kön, först såg jag det hos reptiler men sen verkade alla fasta för det..

Jag tycker att det känns så stelt att skriva 1.2, känns som om det är så opersonligt på något sätt.. En hane och två honor känns mer mjukt och kärleksfullt!
Men jag är ju lite ehm.. speciell också.. Skäms

KickanW
0

#8: Jag håller med! En sak om man pratar om typ… Bildelar? Men om man pratar om sina husdjur borde man väl kunna skriva med ord och inte siffror?

[veralera]
0

haha jag har så många olika djur tyckte det var enklare att skriva det så:P

Men håller med om att det känns opersonligt.:P

nagini
0

i min skola har vi massor med djur, utanför varje djurs bur står det typ
"Marsvin 0.4.3" 0 hanar 4 honor 3 ungar

tycker det är lättare så, visst om man inte vet vad det står för fattar man väl inte :P men det tar mindra plats att skriva å det ser typ profsigare ut

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

[veralera]
0

haha eller hur, lättare att skriva om de e många djur det handlar om ("ja och så har jag tre honor av marsvin och tre hanar och fem ungar och tre kaninhonor osvosv" tar väldigt mycket mer plats haha) :)