Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 5452 ggr
Cis-j
0

toalett-lära

hej, hur har ni gjort för att lära era råttor att gå på toaletten som står i hörnet? Jag har hittils använt mig av en rund glasugnsform, men det fungerar inte alls bra. De sätter sig i stor sett alltid precis utanför kanten på skålen. Jag funderar på att köpa en såndär trekantig toalåda från djuraffären, eftersom min är rund och inte går ut helt i kanterna. Jag har hållt på nu ett tag och flyttad över bajspluppar och så i lådan men som sagt, det funkar inte bra. Kom gärna med tips :)

[FrejaGna]
0

Jag gör bara så att jag tar lite bajs från råttorna och lägger i lådan där jag vill ha deras toalett, sen i början får man väl lägga allt bajs man hittar där och även varje gång du gosat med dom att du lägger dom direkt i den lådan så borde dom lära sig :P Mina har iaf lärt sig direkt så

Terato
1

Köp en ordentlig låda, ja! En sån där hörnlåda funkar bra. Annars har de en matskål till hund på ÖB som funkar skitbra som hörnbajslåda till bebisar och honor.

Och så tänker du på att ha olika strö i buren och i lådan. Sen kollar du flera gånger om dagen och plockar korvar i lådan.

Tänk också på att träna dem när de är utanför buren. Ha en liten låda som du kan ta med dig till soffan. Sätt dem på lådan det första du gör när du tar ut dem. Lådan är alltid start och platsen de återvänder till. Sätter de sig ner och tänker kissa eller bajsa någon annanstans utanför lådan så sätt dem snabbt på lådan och beröm. Kom ihåg att plocka i alla korvar i lådan så fort som möjligt. En sån här brukar jag använda till toa utanför buren: Chinchilla Bath men den passar inte till stora hanar. Då kanske man kan använda sig av en kattlåda eller en transportbur istället.

Är det bebisar du har? Det kan ta lite tid innan du får ordning på dem eftersom de har lite svårare att hålla tätt. Ge det tiiid. Det kan ta någon månad eller två innan det funkar. Men ge inte upp för då måste du börja om från början. Jag har aldrig misslyckats med toaträning hittills.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Cis-j
0

ja de är lite mer än två månader nu och jag fick dem när de var åtta veckor(har haft dem i två veckor), jag har flyttat över flera gånger om dagen och de lär sig att det ska vara någonstans i det hörnet för så fort jag sätter in dem i buren så går de dit och sätter sig, men som sagt var precis utanför lådan. Och jag använder olika bottenmaterial och så. men jag ska köpa något ordentligt, och ha något utanför buren och försöka lära dem att gå dit också :)

Men då vet jag att det tar lite längre tid :P jag hör väl av mig om en månad eller två om det inte har blivit bättre :P

tack för tipsen!

Terato
0

Ja, men då så. Då är de fortfarande väldigt unga och kommer förmodligen att krångla med lådan ett tag till. Lyft dem ofta till lådan och visa dem var den ligger. Ibland är de dåliga på att undersöka vad lådan är till för.

Det går säkert bra bara du ger det lite tid! :)

teratos.r8or.se

Cis-j
3

Tänkte bara att jag kunde meddela att de är jätteduktiga på lådan nu :) Jag köpte ingen låda, utan bad pappa svetsa ihop en på sitt jobb(han gjorde det för flera år sedan då vi hade kaniner också). Plåten ska inte rosta och är inte behandlad med något kemiskt. Den är jättebra, står stabilt och jag fick ju ange själv vilka mått jag ville ha den i :). Snygg är den också, råttorna kan spegla sig i den! haha :)

Mantissa
0

vilka är de optimala toa-måtten för hanråttor?

Terato
0

#5 Å, vad glad jag blir! :D

#6 En ganska stor och stadig och som väger så pass mkt att de inte har omkull den. Man kan lägga i en sten om man vill att den ska stå stadigare. Hörntoa är smart eftersom de gärna söker sig till hörn för att kissa. En fyrkantig fungerar givetvis också men det är smart att ändå ställa den i ett hörn av buren. Den ska vara enkel att kliva i och ur om man t.ex. har gamla gubbar så då bör man tänka på att inte ha för höga kanter heller.

teratos.r8or.se

Cis-j
0

#6 jag har ingen aning men det Terato skrivit låter ju väldigt bra :).
Måtten på den som jag beställde av pappa är (tror jag) 25x25 i en trekant, sen sa jag bara att den skulle vara runt 6 cm hög.

Jag är ju ingen expert på området men min uppskattas av mina tjejer :) och eftersom det är plåt väger den ju en del, står stadigt och de har svårt att rubba på den(de har försökt ett antal gånger och lyckats flytta den ett par cm som mest xD ).

hus-musen
0

Ja har en stoor toalåda, typ 2½ decimeter bred och 3 dm lång i plast. en kattlåda är det egentligen, står placerad i ett hörn.Kanske 7 cm hög eller nått, funkar utmärkt. ingen av mina gubbar välter den.

Qui dormit, non peccat