Jag undrar !
Funkar det lika bra med torkad frukt dagligen istället för färsk frukt ?
Jag och min sambo är sånnadär onyttiga mäniskor som inte alltid har frukt hemma och jag tänkte att man kanske kunde ge råttisarna lite torkad frukt istället då ?
Är väl inte svårt köpa t ex 1 banan eller 1 äpple etc ni är ju ändå i butiken och köper mat till er, då är det väl ej svårt lägga ner lite färsk frukt, färska grönsaker etc?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
torkad frukt innehåller väldigt mycket socker iaf om det är sådan man köper och inte gör sj
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Köp frusen annars? Funkar väl lika bra?
Men en banan eller ett äpple eller så till tre råttor hinner och bli dålig innan den är slut och dessutom är dom inte specielt förtjusta i färskfrukt men dom gillar torkad frukt väldigt mycket tex torkad annanas och banan chips och torkade äpplen och sån det är favoriter men jag undrade mer om det täcker vitamin behovet och det dom behöver genom frukten ?
Jag tror inte det. Torkad frukt för det mesta vad jag vet har tillsatser. Banan chips är en sådan som man nog helst ska ge som godis då de har ett lager med övertäckt socker i princip.
Skulle nog säga hellre barnmat, upptinade grönsaker/frukt än torkad frukt. Med den lilla vetenskapen jag har.
Jag har 2 råttor och jag brukar ge dem färsk frukt och grönsaker när det finns hemma. Köper jag hem 1 banan så räcker det i ungefär 2-3 dagar beroende på vad mer de får. Ett äpple räcker kanske i 3 det med men kan hända att jag får slänga lite. Men det är inte särskilt mycket. Brukar lägga det i plast påse eller en burk med lite vatten så håller det sig hyffsat tycker jag. Man behöver ju inte ge dem massor med variation varje gång utan att den där bananen och äpplet kanske tar slut så bytter jag till något annat. Dom brukar minst få 3 olika saker här hemma hos mig varje kväll + torrfodret då.
Råttor kan precis som människor bli beroende av socker. Undvik torkad frukt. Jag köpte nästan alltid frukt och grönsaker mer för djurens skull än för min egen. Det är heller inte så att en icke allergisk människa dör av att köpa en banan, ge en bit till djuren och äta det sista själv. Låt djuren inspirera er till en nyttigare livsstil!
//frida
Grejen är ju att jag är allergisk mot alla frukter utom passions frukt och sharon frukt och det är inget dom äter men jag får väll använda handskar eller något.
#7 Eller ngn annan får ge rådisarna.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Råttor måste inte få frukt alls. De kan få sina vitaminer från grönsaker istället. Mina råttor är inte ens särskilt förtjusta i frukt (kanske för att de inte är vana att få det) utan får istället grönsaker både färska och konserverade/frysta, tex majs.
Torkad frukt tror jag inte är bra mer än som godis ibland.
Okej då får det fortsätta med grönsaker hädanefter :)