inflammerade öron?
hej, jag kom nyss hem efter skolan och gick upp till buren för att hälsa på mina två små tjejer. De var pigga och glada som vanligt och busade med varandra. Precis efter att de "brottas" så brukar de "tugga"/tvätta lite på varandra, och då ser jag hur Lova slickar Älva om öronen, och fick då se att hon är röd om dem. Jag tog ut henne ur buren och fram till fönstret för att titta närmre, och då är det som ett litet sår på tippen och en liten svullen röd klump där det ser ut att vara sårigt. Och alla blodkärlen i båda öronen syns ovanligt mycket.
När jag hade ute tjejerna igår kväll märkte jag inte alls av något sånt. Jag vet inte vad det kan vara, tänkte om ni kanske hade lite råd här inne. Ska jag ringa en veterinär?
vore verkligen tacksam för svar, hon verkar ha lite ont i dem också, för när jag skulle titta på dem så gillade hon inte riktigt att jag tog i dem.
Jag skulle kunna ta kort på dem så ni får se dem om ni vill också.
tack på förhand
Cissi

Någon form av inflammation kanske? ta henne till vetten, det kan vara ohyra eller liknande.
har du några bilder?
Qui dormit, non peccat
och det här är idag. det är väl inte riktigt så rött som bilden visar men ni ser ju :( och igår kväll var de som på bilden jag bifogade innan. såg inte något i morse heller när jag gav dem nytt vatten och så. då var det visserligen lite skumt i rummet men ändå. att det gått så fort? ja jag ska ringa nu på en gång.
såg nu även på bild nr 2 att det ser ut som att det är sår på utsidan på örat också? kan det vara Lova som gnagt? för jag såg nyss att hon var där och pilla igen men jag såg inte vad hon gjorde. Älva pep även till tyst när hon gjorde det?
hjälp

ja hon har ohyra, troligtvis det man kallar för öronskabb. Be om stronghold hos veterinären så fixar det sig=)
Qui dormit, non peccat
okej. ska jag behandla båda tjejerna då?
det känns jättehemskt, tycker jättesynd om henne :(. vad kan hon ha fått det ifrån? blir helt förvirrad, jag har inte tagit in några grenar eller något som skulle kunna föra vidare ohyra.
jag ringde veterinären förut men då har de ju såklart bara telefontid på förmiddagen. ska ringa imorgon och få det fixat!

ja det är smittsamt så det är lika bra att behandla båda.
Qui dormit, non peccat
tack för hjälpen! Vi ringde till sjukhuset i morse och som den snilleblixt jag är så fick jag det förklarat att det kan komma från något av våra andra djur :P så nu har vi behandlat både råttorna, katten och hunden med stronghold :).
Veterinären hade skrivit att jag skulle droppa tre droppar i nacken och sedan vänta tre veckor, droppa tre droppar till, vänta tre veckor och sedan droppa tre droppar till. Jag vet inte men jag har läst lite olika behandlingar här inne på vissa trådar, men låter det bra? För jag har för mig att jag läst en droppe? eller det beror väl på mängden läkemedel det är i preparatet antar jag. Det jag fick utskrivet är för djur under 2,5 kg, 15 mg.
Och hur lång tid kan det ta innan jag ser någon bättring? Tyckte så synd om henne idag så jag köpte hem en massa godis till dem :) hihi.
Kraftig överdosering av stronghold skulle jag säga.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men hjälp. vad gör jag nu då? och hur bör man göra egentligen?
1 droppe per råtta räcker. En gång :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag läste på informationssedeln på öronskabb och då stod det engångsdosering? Och jag pratade med mamma om att det stod så men då sa hon att veterinären skrev ju ut dosering på paketet, så då borde det ju vara så som han sagt, han är ju utbildad. ?
okej. då vet jag det. vad dumt det känns nu när jag droppat tre gånger? :(
Men nu behöver du inte göra om det heller, och det måste ju kännas rätt ok :)

stronghold är inte jättefarligt att överdosera så det går nog bra. Men skit i veterinären, den personen kan inte vara duktig på råttor. en droppe nu och en droppe om 14 dagar räcker gott o väl på dina råttor.
Qui dormit, non peccat
JAG har fortfarande inte hört om några bieffekter efter behandling med Stronghold. En droppe rekommenderas även till möss, och de är flera gånger mindre. Oroa dig inte för överdosering mao.
Olika ohyra kräver olika behandlingar. Det är också lite olika beroende på vilken djurart som behandlas, och givetvis vilket preparat man använder. Du fick ett vanligt råd, men vanligtvis behöver man inte upprepa behandlingen på råttor. Spara de pipetter du får över till en annan gång.
//frida
skönt att höra att det förmodligen inte är någon fara :) Men de andra djuren här hemma kommer ju förmodligen fortsätta behandlas så som han föreskrivit(är inte mina djur, utan mammas) och då är ju sista doseringen först om en och en halv månad. Det kan inte vara så att de kan smitta tillbaka redan tidigare? om ohyran försvinner från mina tjejer innan det?
Jag har verkligen inte någon koll på sånt här. :P

#20 ohyran är borta från de andra djuren oxå efter en eller två behandlingar så jag tror inte att det är någon fara.
Qui dormit, non peccat
Digitalis: kan jag använda från samma pipett om 14 dagar om det skulle vara nödvändigt, alltså det som hus-musen skrev?

#22 nej det kan du inte, har iaf för mig att man inte ska spara utan man ska använda upp allting på en gång.
Qui dormit, non peccat
Den här typen av ohyra är ofta artspecifik så det är nog bara råttorna som har drabbats. Det händer de flesta råttägare någon gång, utan uppenbar anledning. Medlet är långtidsverkande och öronskabbisar överlever inte länge utan värd, så risken är inte stor att de fortsätter att smitta fram och tillbaka.
//frida
#21 okej vad skönt att höra :)
Hur lång tid tar det i regel innan jag ser bättring på lilltjejens öron?
#24 oj det visste jag inte. Så då behöver de andra djuren här hemma kanske inte behandlas egentligen? Veterinären har som sagt inte kollat på något utav våra djur. Vi har pratat länge om att gå till en annan och jag tror vi ska börja göra det nu :P
#26 Kanske inte, men det är alltid bättre att vara på den säkra sidan :) Stronghold är ett bra medel som tar död på lite av varje i ohyreväg, och det är inte lika lätt att se sånt på hund och katt.
//frida
okej, då vet jag det :) tack allihopa för hjälpen. Känner mig mycket lugnare nu när jag fått lite svar på mina frågor :)
Hej igen, nu har det ju gått ett tag sedan jag behandlade tjejerna med stronghold. Öronen ser mycket bättre ut, men de har fortfarande lite konstig form, vilket jag antar att de kommer fortsätta ha från och med nu. Men igår(tror jag det var) så såg jag något märkligt när jag skulle iväg och jobba. Lova tog tag i Älvas öron och drog dem bakåt(?) men Älva såg inte speciellt besvärad ut?
Är det normalt beteende? Och kan det ha något med hennes öron att göra? Lovas öron är hur fina som helst och har aldrig visat något tecken på samma problem som Älvas. Tycker att det är lite knepigt om Älva hade öronskabb men att Lova inte påverkats alls?
Som sagt, Älvas öron är mycket finare och har inte några sår eller sårskorpor, men är fortfarande lite ojämnare i formen. Bara ville kolla om det är normalt att de inte återställer sig helt och om Lovas beteende verkar normalt.
vore tacksam igen för svar :)
Idag är öronen sämre igen. Jag vet seriöst inte vad de tkan vara. Nu har de fått någon konstig färg fläckvis, och det ser ut som om det börjat växa lite hår på utsidan, längst upp/i mitten. Svårt att förklara. Iaf, de har blivit mörkare fläckvis, där det vart lite svullet ser det typ ut lite som blåmärkesfärg . ?
Sen har hennes svans en liten röd prick och i svansroten är det lite rött och svullet. Jag gav henne en droppe stronghold till idag. För jag antar att det är ohyran som är tillbaka?
Men som sagt. Tycker det är knepigt eftersom Lova inte visar minsta tecken på ohyra. Hon har jättefina öron och svansen är jättefin.
Jag är desperat och behöver hjälp.