Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4053 ggr
VAASHii
0

Råttor i taket!?

Visste inte alls vart den här tråden skulle hamna så jag chansar. Flytta den gärna om det går & den ligger fel :)

Det är så att jag tror att vi har råttor, möss eller kanske fåglar i taket/väggarna.
Ifall det är råttor.. Tror ni att de kan ta sig in hit och om de gör det.. tror ni de kommer "ta kontakt" med mina råttor?

Jag brukar höra dem när jag ska gå och lägga mig, och blir ibland väckt av att de gnager eller krafsar och har sig.
Är bara orolig att de kan ta sig in och föra över ohyra till mina råttnosar, eller något annat knasigt.

Vad tror ni?

Yuuuhanna
0

Bra fråga. Jag har också tänkt på det. Hört hundar som parat sig genom stängsel så jag drömmer madrömmar om att alla mina tjejer en morgon ska ha fått varsin kull med en vild brunråtta xD Så, hur löjligt den än låter, vet någon om det skulle kunna ske på riktigt? ^^

VAASHii
0

Usch, men precis. Det hade varit ett riktigt mardrömsscenario :(

Love-
0

jag tror att du har fått mös tror det e vanligare med det än råttor

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Huldan
0

Fast iof. skulle det säkert bli råttungar med bra immunförsvar^^ (nej jag tycker inte det skulle vara bra ;P)

Yuuuhanna
0

Jo, iofs kanske de skulle ha bra immunförsvar men det känns som de kan bli riktiga hulliganer. Vildingar som äter sönder buren, är hyperaktiva och bits xD

hus-musen
0

Troligtvis så är det möss, det är vanligare. De kommer inte gå i närheten av råttorna troligtvis, de kan dock sprida sjukdomar och ohyra om de är i närheten av mat, tyg till råttorna osv.

Qui dormit, non peccat

[veralera]
0

Är möss vanligare?

Har ett en levande mus vilt 2 gånger i mitt liv , en gång i stallet och en gång utanför min kompis hus (under loppet av en timme passerade en mus, en råtta, 3 katter, en lösspringande hund OCH en igelkott på hennes ca 5 kvm stora uteplats. Hur sjukt är inte det?)

Råttor har jag haft i alla hus jag bott i.

Kan säga att är det råttor så tycker jag synd om dig! Inte för att jag tror de kommer i kontakt med dina tamråttor utan för att de äter sönder EXAKT ALLT och har tänder i stil med gpråttor eftersom vildråttor är sååå mycket större än tamråttor
Fick råttor en gång på vår gamla vind. 4 lådor med julpynt var STRIMLAT. Ljus, papper, trä - allt låg i småsmå bitar. Behöver ju inte ens påpeka hur alla kläderna och sackosäcken såg ut…

Yuuuhanna
0

Råttfällor. Det finns sånna där som de kan gå in i men inte ut. Sen åker man långt bort och släpper ut dem. :)

hus-musen
0

#7 Beror troligtvis på vart man bor, bor man där det finns många vilda råttor så brukar det vara ont om möss av naturliga skäl.

Antar att du är ironisk när du skriver att vildråttor är större än tamråttor=)

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

#9 vet inte vad du menade med att hon borde vara ironisk när hon sade att vildråttor är större än tamråttor.
De vildråttor vi har här hemma runt knutarna är enorma! De är dubbelt så stora som min största hane på 800 gram, utan att skämta! Riktigt äckliga och skrämmande är de, så pappa skjuter dem. De ställer till det rejält när de kommer åt att gnaga :S

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

jag tror inte på dessa mutantråttor om de inte skulle bo på en soptipp och vara välgödda, möjligtvis i så fall.

De flesta som berättar om megaråttorna har varit rädda samtidigt som det ev har varit mörkt eller på håll. rädsla kan få hjärnan att spela oss märkliga spratt… jag har sett ett antal råttor i det vilda i olika situationer och de har aldrig varit i närheten av dessa berömda råttorna.

[veralera]
0

Alltså skojar ni??????

Jag hade en miljon råttor i mitt gamla hus och vi hade råttgift överallt.

En hade fått i sig råttgift och låg halvdöd och sprattlade utanför min gamla kanins kaninbur, OCH DEN VAR NÄSTAN LIKA STOR SOM MIN KANIN (iofs halvt hermelin men ändå..)???????????

Tro mig jag var verkligen inte rädd, tvärt om blev jag ledsen och försökte rädda den. Så jo - det var en FUCKING JÄVLA "MUTANTRÅTTA" (ursäkta språket hoppas jag inte blir avstängd - men JO den var ENORM)

Fast jag vet inte. Det kanske var vi som hade för mycket gott på vinden för dem att äta.

Huldan
0

Den största registrerade vilda brunråttan i danmark
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,658169,00.html

en här sidan : http://www9.vgregion.se/vastarvet/gnm/rats/rats/brunratta.htm säger att de kan väga uppemot ett halvt kilo, och man tycker ju de borde veta… ;P

wiki säger att de kan bli uppemot 29cm

http://www.nomor.se/brunratta.asp säger 20-25cm och 400-500g

Däremot finns det ju såna där bisam-råttor som mna kan läsa om här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bisam

(och ja, de kan vara på folks gårdar)

Så tax eller kattstorlek… nja :/

[veralera]
0

Är de verkligen inte större?

Hade läst någonstans att de blir upp till 60cm utan svans… Vildråttor alltså…

:O Så sjukt jag lovar den var helt enorm! Borde skickat in den till något verk som kunde mäta den tänk jag hade kommit med i sveriges rekord över största råtta (H) <---(gubbe med solglasögon på msn)

TRO MIG när antiblabla är och dödar råttor - de mäter INTE dem…  (inte de som var hos oss iaf…)

Allt är ju möjligt vem vet haha, tex min gamlagamlagamla klass fick något sånt diplom sak för att vi hittade en död delfin, det var typ största delfinen av den rasen som hittats i sverige eller nåt sånt shit;s  (många år sen…) Dålig jämförelse men ändå…

hus-musen
0

Näe tyvärr, jag har sett stora vildråttor men inga som kan tävla med de största tama råttorna som jag sett. Skräckhistorier om råttor som är en halvmeter långa känns som so what, de är mina tama pojkar oxå, och mina är inga bjässar utan snarare medelstora.

Däremot de stora vilda hanarna (och honorna) man ser bör man med all rätt akta sig för, de har i regel ingen rädsla för nånting och är vana vid att allt backar för dem. Och vilda råttor brukar ha gott om humör och allehanda sjukdomar och ohyra.

#10 Jag har aldrig varit i Finland och inte heller sett råttorna som du beskriver, men nästa gång ni får tag i en, mät den och väg den. Skulle vara intressant att se en jämförelse.

Qui dormit, non peccat

[veralera]
0

Sen kan man ju tillägga att jag menar inte sånna råttor man avlar fram till att vara större:P Men köper du en vuxen råtta i en tex djuraffär har jag aldrig varit med om att de varit mer än typ 200gram…

hus-musen
0

#16 Jag hade en zoois som vägde närmare 800 gram utan att vara fet som vuxen. Hans bror vägde runt 650-700 när han alivades vid 9 månader för aggresivitet. Deras far var zoois, och visserligen en riktigt stor pojke men ändå. En zooråtta som inte väger mer än 200 gram är antingen en mycket liten hona eller en unge.

I det vilda så räknas stora hanråttor ligga på runt 400-500 gram vilket jag anser är små råttor, många tama råtthonor ligger ju på den vikten.

Qui dormit, non peccat

Huldan
0

Sen förväxlar folk bisamråttor med vanliga råttor då och då^^ Och de kan väga 2kg.

hus-musen
0

#18 det är sant, de är stora råttor=)

Qui dormit, non peccat

[veralera]
0

HA två kilo???

Haha vem vet det kanske var en sån som irrat sig in i min trädgård Skrattande

[veralera]
0

#10 om din pappa skjuter fler, kan du inte väga dem då? och mäta=D hade varit skoj!

[veralera]
0

Ursäkta att det blir 3 inlägg på raken av mig,

men måste tillägga följande: De som försöker avla fram STORA råttor, inte tjocka utan stora, har råttorna oftast maaassa muskler och stor benstomme.

Råttor som lever vilt i tex skog, behöver kät sommpa mycket för föda och får därför mer fett än muskler.

Men råttor som bor bland oss människor har en perfekt miljö att bli tjocka - fattar ni hur mycket äckligt fettig mat det slängs i ett soprum varje dag? En råtta som bor tex i ett radhusområde behöver nog inte gå många meter varje dag för att hitta föda. Detta lära ju med enkel logik leda till att råttorna blir tjocka….

Fett väger mindre än muskler, därför kan du vara dubbelt så stor med fett än våra tamråttor med musler…

MangoMelon
0

Orkade inte läsa hela tråden. Men vi bor på ett stort jordbruk, där jag hade mina hästar i tiderna och enorma torkar där säden torkar när den kommer från åkern. Råttorna fanns överallt och blev fler när hästarna kom, av någon anledning. Dessa råttor är helt totalt orädda, de springer inte iväg om man kommer nära utan stannar kvar på stället. Om de är välgödda eller ej kan jag inte svara på, annat än att de lever loppan i säden, men de är enorma, och som jag sa, större än min största hane hemma.

Jag har sett dem i dagsljus och i mörker, lika stora varje gång jag ser dem. Så den här gången tror jag på vad jag själv ser. Jag har sett dem döda och levande så har kunnat inspektera dem .

[veralera]
0

Råttor är djävulska. Vildråttor alltså. Det är ett av de få djur jag tycker är OKEJ att massavliva (det, fästingar, flugor och myggor >.<) för att det är inte 1 råtta plus 1 råtta är lika med 2 råttor, utan en råtta i ett hus + en råtta i ett hus = 30 000 miljoner råttor i ett hus inom ett år! :@

Stall är nog också ett sånt ställe råttor kan bli övergödda på utan att skaffa muskler. Därför kan de nog vara TJOCKA utan att i sig vara TUNGA…

VAASHii
0

Oj vad många svar det vart!

Hur som helst.. Vi har alltid haft djur som sprungit omkring i taken och väggarna här. Bor halvt ute på landet så det kan nog vara råttor, men jag tror mer på möss. Tycker de låter himlans mycket bara. Oo

En gång hade jag en mus eller en råtta som sprang på rummet (jag var lite mindre och kommer inte ihåg så väl.) därför är jag lite orolig bara.
Har precis varit hos veterinären för 1500kr för ohyra så jag känner inte för att åka dit titt som tätt pga. dem precis :P

Men jag ska höra med pappa ifall man kan komma åt att sätta upp fällor och släppa ut dem nånstans istället. För även om de inte kan ta sig in är de ganska jobbiga om nätterna. Värre än mina bökiga råttnosar :P

[veralera]
0

När det gäller vildråttor så är jag starkt emot att "skona deras liv" och släppa ut dem någonstans…

Råttor gör stora skador på hus och bär på ohyra och förökar sig aaaaaalldeles för snabbt…

VAASHii
0

Jag är en sådan som inte klarar av att döda djur som är större än en liten fisk :< Tyvärr. Can't help it :3

mikeiko
0

Hihi *tänker på H.P. Lovecraft* The Rats in the Walls. Nu har du något att skylla på om du skulle få för dig att bli kannibal…

Ladyinred
0

med fällor kommer ni bara få tag i en bråkdel av djuren ni har i huset. tyvär tror jag att det är ett jobb för anticimex om ni vill ha bort alla.

[veralera]
0

Sorry att det blev en j'vla disskution om hur stora vildråttor är.

Men vill bara tillägga en sista sak. Disskuterade detta med min pojkvän igår, han berättade om när de hade en råtta i källaren.

Den gnagde sönder ALLT så när han väl såg den sköt han den med luftgeväret. Det krävdes ÅTTA kulor för att döda den, och min pojkvän har tävlat i skytte så skitet är det inget fel på.

Jämför med att döda en normalstor tamråtta krävs en kula, kanske två om man träffar halvdåligt.

Men ska inte dra upp det mer:P Men ja. Döda råttorna, annars gör de bara problem för någon annan. Tyvärr.

MangoMelon
0

#30 jag tror du och jag har samma uppfattning om hur stora de verkligen är. Folk som säger att de inte är så stora har nog inte sett fullvuxna råttor (eventuellt hanar) som har levt hela sitt liv i stall eller silosar, och därmed haft gott om mat. De personerna ska inte uttala sig, för de råttor som vi har här på gården är verkligen enorma!

Det där med att skjuta dom säger också en del. Min pappa är jägare och tävlar i skytte och det krävs ofta 3 till 5 träffar innan de dör!

Så ja, vildråttor är stora. Frågade min pappa nyss om han kan beskriva en vildråtta, o han svarade:

Nästan likadan som en katt fast med lång äcklig svans och vassa tänder som förstör det mesta . ;)

[veralera]
0

HAHAHAHA EXAKT SAMMA BESKRIVNING SOM MIN POJKVÄN SA! ORDAGRANT!

Där ser ni! Två oberoende människor utan något som helst samband i saken säger samma sak!

Tycker det räcker som bevis.

Ricko
0

Hörde precis samma sak förr, det visade sig vara hästmyror som inte dog förrän man trampade på dom FEM gånger *Ryser!*

Skulle heller inte klara av att döda om det var råttor eller möss, inte lägga ut gift eller något sådant heller..  men sån är jag…

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

hus-musen
0

#33 Då har man stampat fruktasvärt dåligt.. Hade hästmyror hos morfar, var då inga problem att trampa på dem som 9 åring och få ihjäl dem.

Qui dormit, non peccat

Ricko
0

#34 Dåligt och dåligt, stampade det hårdaste jag kunde och då var jag väl 10, eller vad det björnmyror vi hade? Myror överhuvudtaget tycker jag är ganska svårt att få död på. Dom är ju jäkligt starka osv för sin storlek.

Ricko
0

Fast då menade jag ju att dom skulle vara stendöda, inte att dom bara var döendes osv

Kalli
0

#32: Jag skulle säga att det räcker när det finns bevis, inte bara två påståenden. Vissa mig en bild med en våg och jag tror er, det borde ju inte vara några problem att skaffa fram om det ni påstår är sant? Men fram tills dess har jag svårt att tro på att brunråttan på något mystiskt sätt muterat till jätte storlek när inte ens anticimex påstår att de hittar råttor stora som katter och när Danmarks tyngsta råtta "bara" väger 580 gram. Men det kanske är en jättelik mörklägning av myndigheterna om vildråttans riktiga storlek?

cosmonita
0

Utan att närmare gå in på vildråttorna storlek (har bara sett två st och de såg ut att väga 300-500 gram) så kan jag berätta att jag hade råttor mellan inner- och yttertaket för ca 3 år sen. Det knaprade väldigt på kvällar och nätter och till slut gnagde de ett stort hål i innertaket till mitt sovrum. Jag tror inte att de vågade sig ner till oss för jag såg aldrig någon råtta i lägenheten och efter att Anticimex lagt ut gift och hålet blev igenlappat så har det varit lugnt.

[Thiah]
0

Jag har sett en råtta i grekland under 2 sommrar (åren efter varandra, samma hotell) som var stor som en katt. Då menar jag inte de svultna stackars katterna som ofta finns i grekland utan "normal" stor katt.Mamma höll på att få hjärtsnörp första året och året efter sa hon bara "va f*n inte igen"..hahaha.

Vi vet att detta är samma råtta efter att ha pratat med ägarna till hotellet (dom har bara sett denna råtta under dessa år och den springer på samma ställe varje kväll) och det var ganska läskigt att se en sådan stor råtta. Dock förstår jag att detta tillhör undantagen. Det 3e året var dock råttan "borta"…

[veralera]
0

Vi ska nog inte ens börja snacka om råttorna som sprang i min kusins lägenhet i brooklyn…

VAASHii
0

Jag borde nog ta upp grannens katt hit lite oftare :P

Hehe. Brukar inte låta katterna vara här för jag har fått för mig att det var dem som smittade mina råttor med skabb (från de ute-möss/råttor som de fångar) men idag är det lite storm och hon vågar inte vara hos sin ägare då de köpt en ny katt och en hundvalp.
Hur som helst så tänkte jag att hon kunde få vara i köket inatt, men helt plötsligt stod hon vid dörren in till sovrummet och jamade..
Jag öppnade och in sprang hon med en liten mus i munnen.

Kanske är lite bra att låta katterna vara här ibland och kolla läget :P