Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1053 ggr
Moonchild89
0

Vad är det för något?

Hejsan!

Min lilla tjej Eli har fått en knöl på sidan av magen och olika tankar har rusat genom mitt huvud nu på morgonen då jag märkte det. Knölen är inte stenhård, känns lite halv mjuk och går att röra på (den följer med skinnet) Någon som vet vad det är för något?

/Moonchild89 👻

nagini
0

om den är mjuk och går att röra på är det inte tumör, utan någon vaxgrejsimojs, kommer inte ihåg vad det hette :P nån annan kommer nog svara bättre snart XD

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Absinthe
0

Min erfarenhet är att om de går att flytta på är det tumör, nu har jag visserligen bara haft en råtta med tumör som satt på halsen, den tumören gick att flytta från ena sidan till andra sidan av halsen, vilket råttan iofs tyckte var obehagligt men när jag undersökte honom så kunde jag fastställa på egen hand att det faktiskt var en tumör.

När de har varfyllda abcesser så är de oftast ett inflamreat sår, så finns det ett sår i närheten kan det vara så att det lilla såret orsakat en inflamation. Man kan tömma dessa hemma eller hos veterinär, men om man är osäker ska man gå till veterinär och tömma dem så de rengör ordentligt på plats.

Hur gammal är din tjej? För det kan ju vara så att hon kan fått en juvertumör, är hon ung och i god kondition kan man operera bort denna, men det är aldrig någon garanti tyvärr eftersom råttor är känsliga för att bli nersövda. Och det kan komma fler tumörer.

Hade jag varit du, det kan röra sig om en fettknöl också, men avvakta lite och håll koll på om den växer, men kolla först så där inte är nåt sår i närheten av knölen så att det bara är en varfylld abcess, om dessa spricker så blir det massa massa jobb med att hålla såret rent och det stinker verkligen otroligt äckligt. Är du väldigt osäker så kontakta veterinär och be och få en undersökning av vad det är, det finns tre alternativ och det är tumör, varfylld abcess eller fettknöl.

Lycka till med tjejen! =)

nagini
0

har alltid hört tvärtom? att om den sitter fast är det tumör, går den att flytta på är det nåt annat ._.

Moonchild89
0

Tack för att ni är så hjälpsamma!

Nu har jag varit och undersökt henne lite närmare men jag kunde inte hitta något sår, det kan ju visserligen finnas ett sår. Jag kom inte åt att kolla så bra då min flicka var väldigt springig av sig idag ;)

Men om jag ska beskriva knölen lite närmre så är den rund och ganska stor, man ser den lätt från sidan. Knölen kan man röra på väldigt fritt, fast hon verkar tycka att det är lite obehagligt. Hon är pigg och äter som hon ska. Det underliga är att den är så pass stor och att jag inte har sett den förrän nu. Eli är ca 1 år.  Men hur kan man se skillnaden på dessa tre saker? Dvs om det är en tumor, abcess eller fettknöl?

Jag antar att jag får hålla ett öga på henne och ser om knölen växer. Då måste jag bege mig till veterinären, har aldrig varit hos en veterinär förut så jag vet inte riktigt vilka som är kunniga på råttor :/

/Moonchild89 👻

nagini
0

jag har alltid hört att om den är mjuk så är det fettknöl eller abcess..

Men Absinthe säger tvärtom, å hon har mer erfarenhet än mig :P
skulle nog lyssna på henne..

eller så får vi hoppas att flera svarar på den här tråden snart

Moonchild89
0

Ja, det har jag också hört, alla säger olika så man vet inte riktigt vad man ska tro. Jag hoppas verkligen inte att det är en tumör… Man kan ju aldrig vara riktigt säker innan man kollar upp det. Men jag ska som sagt hålla koll och se vad som händer. Blir den inte större kan man kanske utesluta tumör.

/Moonchild89 👻

hus-musen
0

Det enda du kan göra är att åka till en veterinär, vi kan gissa hur mycket som helst men inte fastställa något. Även om det vara är en varklump så kan det vara illa nog med återkommande infektioner och tömmningar mm.

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

Jag tycker det låter som en juvertumör, inget ovanligt på honor i äldre ålder. Och jo, juvertumörer brukar gå att röra på, man brukar kunna "greppa" om dem och de är ofta mjukare då de består av fettvävnad. De sitter längre ut på kroppen, under juvret, och är relativt lätta att operera bort om man vill. Det behöver inte komma tillbaka vilket nog är fördelen mot andra tumörer, de är allt som oftast godartade.

Det finns massor att söka bland på sidan om juvertumörer. Men som tidigare sade, enklast för att  få rätt diagnos är att gå till veterinären.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..