Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 278 ggr
rattmamman
0

Husdjursmässan - bättre kan vi!

Jag var på husdjursmässan idag. Hittade SRS monter på det idealiska stället precis vid "ingången" till mässan. Men ack så besviken jag blev! Fina bilder på väggen, trevliga och pratglada tjejer - men inga råttor?! Det visade sig att de låg och sov just då (och det måste de ju få göra). Det hade varit sååå himla roligt att få se massa olika råttor i olika åldrar, färger och hårlag, men tji fick man. Tänk att ha ett så fint läge och tillfälle att göra reklam för våra tamråttor - och så finns det inga råttor där!

Lika illa var det faktiskt på mässan förra året, men jag passade åtminstone på att bli medlem i SRS. Fanns liksom inte så mycket mer att göra då…

Detta är absolut inte någon känga till de eldsjälar som faktiskt stog där och jobbade ideelt. Men kanske en liten hinnt till de som är aktiva i SRS? Borde vi inte ta för oss bättre? Råttor är ju jättemysiga djur, som skulle vinna på lite uppmärksamhet och status. Till nästa år borde man kanske fixa en drive in-utställning även för råttor (precis som de gjorde för möss)? Heja, heja!

Mymlan
0

Var likadant förra året med. :-(

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

rattmamman
0

Ja, det var ju det. Synd att inte kunna utnyttja tillfället bättre. Det måste ju finnas hur många gulliga råttor som helst att visa upp?! Glad

Ninja
0

Jo men om det var råttor där så fick ju folk se dom? Visst dom sov ju, men som du sa, det måste dom ju få göra.. Och några jobbade ideellt? Var det för få, eller hur menar du? I stället för att klaga kan man ju komma med förslag på förbättringar. ;) Annars vet man ju inte alls vad det är för fel.. Jag vet själv inte, jag var inte där. Du säger att det var råttor där och att det var trevligt folk.. Vad var det då som var fel? Skrattande

Och om du har råttor kan väl du vara lite eldsjäl du också och visa upp dina på mässan nån gång så folk får se, samtidigt som du svarar på lite frågor? Det är ju bättre än att gnälla på andra som inte heller ställde upp. :)

rattmamman
0

Ja, nu var det ju inte meningen att gnälla och jag kom ju faktiskt med ett konstruktivt förslag på drive in-utställning. Råttor fanns det, men i en bur under bordet för att de skulle få vara ifred (vilket också är förklarligt om man bara har några få att visa upp). Och visst skulle jag ha kunnat vara där med mina råttor om bara någon (SRS?) liksom hade skapat möjligheten. Det var ju precis det jag menade. Jag skrev faktiskt "Borde vi inte ta för oss bättre?", eftersom jag själv är medlem i SRS (om än passiv). Det jag saknade var råttor! Går man på en husdjursmässa vill man nog gärna se just levande husdjur och inte godisstånd och t-shirts med kattmotiv. Eller?!! Jag hoppades i alla fall själv på att få träffa på lite olika uppfödare och se lite olika råttor. Nu kan jag ju faktiskt ta mig till någon råttutställning för att få det jag önskar, men det gör ju inte "Svensson". Så det jag ville med denna tråd var inte att gnälla på de som faktiskt ställt upp och säkerligen gjort sitt allra bästa (en eloge till dem!), utan tvärt om. Vad kan VI råttälskande typer göra för att visa upp våra husdjur ännu bättre? Om det nu finns någon vilja eller syfte med det.

Ninja
0

Haha, jag vet inte riktigt vad en drive in-utställning är.. :P
Okej, men då är jag med. Det var alltså för få råttor där? Jag kan tänka mig att det beror på att SRS inte bett medlemmarna att ställa upp heller, det är lite tråkigt. Jag tror att många skulle ta varje chans att visa upp sina älsklingar de kunde! Har för mig att någon frågade på r8forumet, men de är ju inte ens knutna till SRS mer.. Att annonsera om det i HR kanske är nåt att tänka på till nästa gång? Nån som ska på årsmötet kanske kan ha det i åtanke och lägga fram det som förslag? För SRS har ju en uppgift där de ska informera allmänheten om våra underbara husdjur, och då måste det självklart finnas råttor att klämma och känna på under mässdagar! :)

Jo du underströk ju att det inte var de som var där du ville gnälla på, utan på oss andra. Och det är sant, det händer alldeles för lite i Råttsverige! Men då är frågan; hur ska vi påkalla uppmärksamhet och visa att vi finns och hur underbart trevliga råttor kan vara som husdjur?

Grodan
0

tsss… jag tycker då SRS monter för det mesta är aptrist!!! råttor sover o även monterpersonal brukar se väldigt uttråkade ut eller så sitter de bara och pratar med varandra… Räcka ut tungan

det fanns annons i HR! men det är väldigt jobbigt att stå på mässa både för djur och människor… jag slet ut mig fullständigt genom att visa upp SRS och SVEMUS i hela 7 år runt om i Sverige på mässor (och den enda tacken jag fick från SRS var otrevliga brev från styrelsen), men då var det full fart i montern! (TV o tidningar ville alltid fotografera å greja o jag som är kameraskygg hade stora probs)

Några tips

• ha olika djur varje dag
  • låta folk få klappa/mata djuren
  • ha en ren, snygg o gärna orginell monter (min monter hette i flera år "Råttor o möss - inte bara rovdjursmat!", jag lovar den väckte uppståndelse
  • aldrig sitta ner i montern och se trött, sur eller ointresserad ut (paus får du gå iväg och ta nån annanstans)
  • le hela tiden och var glad
  • ha en tävling eller uppvisning av något slag varje dag ("Anna visar hur man klipper klorna" kan vara väldigt givande för mässbesökare eller agility eller bara "gissa hur många sega råttor det är i burken")
  • sista mässdagen kan avslutas med en drive-in utställning för alla (medlemsskap behövs ej) - ypperligt för att locka fler medlemmar

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tixy
0

Jag var där med en vän i torsdags, och dom hade två honor ute först, och pratade mest med varandra, hälsade väl på dom som stannade till, höll fram råttan så dom kunde hälsa etc. Dom hade några agilityhinder framme, men visade inget.. Och vi stannade ändå till där två gånger. Blev lite besviken. Dom hade en bur på ena bordet (hanarna) och en på golvet, under bordet (honorna). Tyckte faktiskt att det var lite lamt, dom kunde ju ha någon liten uppvisning eller något, då honorna var jättepigga, och då var vi där första gången vid 10.30-11.00, och andra gången fram mot tolv. Men men, tyckte det var ganska tråkigt. I dom andra montrarna som vi stannade vid (blandis, iller och en massa kattställen) så var dom pratglada och gärna förklarade hur saker och ting gick till. Vid illrarna så var det en som gick runt med en iller så folk fick hälsa, och verkligen visade upp djuret. ^^

Grodan
0

var du inte vid SVEMUS monter??? *morr*

Tixy
0

Gick förbi, men är inte så förtjust i möss, för lite att ta i, om man säger så. Stod du där, eller? Förvånad *tar skydd bakom attackråttan Obi* Räcka ut tungan

tisagirl
0

Jag tycker att det var bättre iår än förra året men bättre kan det bli. Jag var där i fredags och då fanns det 3 underabara råttor där. 2 personer jobbade som var upptagna på annat håll.

Jag hade gärna ställt mig och pratat med dom men dom hade inte tid. Nästa år hoppas jag på mer råttor och mer råttmänniskor.

Annars köpte jag en jätte fin råttkalender och hittade mycket annat roligt som jag inte sett någon annanstans.

Ninja
0

#6: Fanns det en annons? *springer och kikar* Ja nuu såg jag den. Generad Bra att man har huvudet på skaft *host*

Muszimba
0

Även om jag inte är en riktig råttmänniska då jag inte har någon(ännu) så kan jag bara hålla med om att det såg lite trist ut i SRS monter om man jämför med Svemus. Jag stod i Svemus monter i fredags eftermiddag och ansvarade för utställningen som vi hade för musmänniskorna både i Svemus och mus.ifokus. Det var många nyfikna människor som kom och tittade i både montern och på utställningen, vilket jag tycker är bra.

Tilda08
0

När jag var där i lördags så var det massvis med råttor ute på borden och sprang. Hrm tror det var fyra honor och sedan på bordet mitt i mot två hanar.

Muszimba
0

Det jag såg av SRS monter, så var det inte mycket aktivitet med bla saker från deras shop mer än eventuellt några medlemstidningar och lite annat. En del bildet och medlemstidningar på väggarna och liknande. Jag vet att det är tröttsamt för djuren på en mässa, men då kan man ju ha med sig några fler djur/person elr dela upp dagarna så att besökarna får se lite fler djur.

Grodan
0

#10 en råttkalender… från SRS??? Förvånad

rattmamman
0

Näää, det var det väl inte?

Benjy
0

Varje gång jag gick förbi sprang råttorna omkring=)
blev helt förälskad i en blåråtta:D