Tufsig päls och gul hud
Bakgrund:
Jag har tagit över en ensam råtta som jag uppfattade som deprimerad över brist på sällskap. Han har haft en liten bur och ingen har tagit ut honom ur den på länge.
Jag söker kompisar åt honom förstås och har gett honom en större (marsvins)bur på 100*50*50. Den är inredd med hängmatta och gamla strumpor att klättra på och toarullar, hus och pappersriv att boa och gömma sej i. Så småningom ska han få en riktig råttbur med höjd.
Efter bara två dagar med prat och smek har han vaknat till liv igen. Nu har han börjat upptäcka omgivningen och det känns fantastiskt! Han håller utkik efter mej, lyssnar på min röst och pussas och vill komma ut.
Aptiten och avföringen har varit ok sen han kom. Ögonen är klara, tassarna hela, rena och fina. Inget smuts i öronen eller nåt klet runt nosen. Inga konstiga andningsljud, däremot raspar han tänder när vi goar. Men det betyder väl att han mår gott ? Så långt allt väl!
Men:
Hans päls är tufsig och gles på ryggen och i nacken. Han har rivit upp några små sår i huden och den är gul fläckvis. Rör jag i pälsen kommer det mjällflagor.
Jag badade honom i såpa direkt när han kom hem och efter det kliar han knappt nåt. Om en vecka tänker jag såpabada en gång till för att få bort nykläckta parasiter och sanera buren ordentligt.
OBS, jag tar honom givetvis till veterinär om såpan inte verkar! Men såpa brukar ta det mesta i löss och loppväg, dock ej skabb som lever inuti huden.
Kan det finnas andra förklaringar än ohyra? Han ska vara 6 månader så det är ingen gammal råtta, även om jag trodde det först för han var så inaktiv och trött.
Ta honom till veterinären i alla fall. Troligtvis har han skabb och rör det sig om annan ohyra fungerar samma medel (förslagsvis stronghold) mot dem också!
Gles päls på tassar och mage, alltså där råttan kommer åt att putsa sig, brukar bero på överputsning som är ett stereotypt beteende för att råttan inte haft tillräckligt stimulerande miljö. Att päls och hud är torr ut kan även bero på maten. Och uttorkande underlag.
//frida

Först och främst, vad underbart att du är så uppmärksam på honom och har gått igenom honom grundligt för att kolla att han är okej!
Att han är gles i pälsen kan även bero på pälslaget. Har du någon bild på honom? Rexar blir nämligen mer eller mindre glesa med åldern.
Att han "raspar tänderna medan ni goar" betyder att han mår bra! Det ljud du hör är det vi kallar för knaster. :)
Japp, kolla med veterinär, det är säkert ohyra han har! Små sår brukar vara ett tydligt tecken på det. Stronghold är enkelt och effektivt att medicinera med. Fås på recept via veterinär.
Det gula du pratar om är säkert smuts. Råttor får lätt små gula smutsfläckar. Du kan bada honom för att få bort smuts men kom ihåg att torka honom noga efteråt. Råttor är så himla känsliga för nerkylning. Håll god hygien i buren i fortsättningen och toaträna honom så minskar lortigheten! Sen har jag även hört annat om hanar som är gula i huden, som har med överdominans att göra men där ska jag inte uttala mig eftersom jag har för lite erfarenhet av hanar.
Och överputsning, även kallad barbering dyker ofta upp på råttor som är lite nere och ledsna eller som har för lite att göra. Förmodligen barberar sig din kille för att han inte har några råttkompisar. Ge honom massvis att göra och var med honom mycket.
Hör med en uppfödare och berätta om din situation så kanske du kan få hem en bebis att prova med i lugn och ro (på neutral plats såklart) och få lämna tillbaka bebisen om det inte funkar. Man vet aldrig med lite äldre råttor som har varit ensamma länge.
Och grattis till din nya lilla kompis! :D
Älskar mina stora små vänner..
Tack så mycket :-) Idag kliar han igen så jag ringer vetten imorrn. Jag ställde honom på ett vitt blad och borstade noga med tandborste men ingen ohyra ramlade av. Det måste vara skabb. Han gillade det för övrigt!
Han hade långa vassa klor när han kom. Kanske därför han fått sår? Men nu ska han iaf behandlas, vad det än är.
Min kamera är utlånad just nu men lägger gärna in bild senare om jag kan klura ut hur jag ska göra. Hans päls är lustig, både långa strån som är sträva och kort mjuk päls, nästan tussig. Morrhåren är krulliga, charmigt :-) Jag har inte sett att han biter päls men han är ju vaken på nätterna oxå. Magen och tassarna/benen är i perfekt skick. Där är pälsen som finast. Ska dom vara kala bakom öronen?
Idag har han upptäckt hängmattan och gnagt ett extra kikhål i den. Han tycks utforska saker och ting i sin egen takt. Jag tror att råttkompisar är vad han behöver för att få stimulans och glädje även när jag är på jobbet eller sover.
Jag ska om allt går som det ska ta över två ungråttor på 10 veckor. Två bröder. Bör jag vänta med att ta hem dom tills Turbo är färdigbehandlad eller ska jag behandla alla? Jag vet ju inte om dom bär på nåt som inte syns. Visst kan dom vara skabbärare utan att det märks? Var kommer skabben ifrån? Jag har slängt höet jag fick med.
Han åt nån sorts pellets innan och solrosfrö. Hundmat oxå. Jag har gjort en egen blandning: Ekologisk osötad musli, quinoa och helt dinkelvete (båda näringsrika), solrosfrön, pumpakärnor, sesamfrön och kokosflingor. Det är lite russin och äpple i muslin. Nötter verkar han inte intesserad av.
Turbo får lite frukt och grönt om jag har hemma. Hur mycket av det ska han ha? Och behöver han grönsaker varje dag? Ost gillar han, ägg, kött… Lite av varje. Men jag tycker inte att han äter överdrivet mycket, han sitter mest och knaprar lite då och då.
Jag har läst på om lämplig kost och förstår att jag ska variera torrfodret. Tänkte prova med bovete och hirs oxå. Nåt mer? Har jag missat nåt viktigt? Jag köper det jag kan ekologiskt, för jag äter själv mest eko-produkter. Är det ok att ge musli eller är näringen borta? Hela korn måste ju vara det bästa.
Uttorkande underlag, är det kattströ? Jag har tidningar och pappersriv och lite kutterspån. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha i fortsättningen.
Oj, det blev en hel uppsjö av frågor! :-) Just nu ligger råttrackarn och sover bakom mitt hålslag. Han ska få gå in i buren och lägga sej i hängmattan och jag ska glo på TV och kela med hunden och dricka te.
Mvh
Ruska
Grönsaker bör de ha varje dag, och använd inte kutterspån…det dammar och kan irritera råttan/leda till astma. Finns många bra trådar om bra botten/toamaterial, sök på dem bara :)

Låter som ett klokt beslut att ta honom till veterinären. Stronghold tar skabb, så då blir du av med det.
Om morrhåren är krulliga är han rex! :D Det förklarar varför du upplever honom som lite glesare på ryggen. Rexar är ofta glesare på ryggen.
Nä, ta hem dem, du. Ohyra är ju inget farligt. Det tycker jag i alla fall. Och så behandlar du hela gänget. Man kan behandla råttbebisar från att de är 6 veckor gamla.
Ohyran kommer nog från höet, ja! Det är mycket vanligt.
Låter skitbra att du gör din egen blandning! Håll koll på mängden fröer och nötter bara. Det får inte stå för mer än 20% av torrfodret för då får du tjockisråttor. Hur är grabben din i hullet? Är han lite rund skulle jag skippa nötter helt. Kokosflingor är också mycket fett och det kan du nog utesluta. Men är han däremot lite för tunn kan du nog låta nötterna och det vara kvar. Det viktiga är att han har bra hull.
Maten är ett stort kapitel! Jag har skrivit en artikel om mat som du hittar här under artiklar/boende och mat. "Så här matar Terato" tror jag den heter. Läs den först så kan vi ta frågorna som kvarstår sen. :)
Har även en artikel om bottenströ i samma konfa som du kan kika på.
Annars kan du gärna gå in på min hemsida förresten, där finns en del samlat om tamråttor, det är samma artiklar som jag har lagt ut här. Det blir så mycket att gå igenom så risken finns att man glömmer en massa. :P Men där finns en del. Ska skriva en artikel om intron så småningom också..

Just det, innan jag går och lägger mig..
Läs på ordentligt om introduktioner innan du sätter ihop råttorna så att ingen skadar sig. Det ska vara på neutral plats och under uppsyn. Återkommer! :)
Jag har fått recept på Stronghold nu men veterinären visste inte hur mycket eller nåt om råttor alls. Är det en droppe i nacken en enda gång? Blir han påverkad av det?
Turbo är lite tunn så han får behålla sina fröer:-). Ska kolla länken o artiklarna.

Ja, det är en droppe i nacken som gäller. Stronghold är inte farligt att överdosera och det är även rätt svårt att underdosera på en råtta! ;)
Kommer det en droppe så ska det räcka.
Nja, de ska inte bli allmänpåverkade av det vad jag vet. Har inga erfarenheter av det i alla fall. Här kan du läsa mer om Stronghold:
Då så, då låter du fröerna vara kvar! :)
Förresten, det här med kokosflingor var faktiskt en ganska bra idé. Har aldrig tänkt på det själv men det måste ju vara ett bra sätt att få upp fetthalten i fodret om man behöver till smalisar..

Just stronghold går att överdosera en del och ger inga biverkningar på det, enda biverkningen om han skulle få det i sig har jag för mig är ökad salivproduktion. Men behöver inte trycka på en hel tub på honom. =)
När du sätter strongholdet i nacken på honom så se till att lösningen hamnar på huden för annars gör den inte nytta. Dutta ner i huden, gör ett lätt tryck på tuben så kommer det ut snabbt, sen är det klart. =)
Min veterinär har gett rådet om en behandling först och skulle det inte hjälpa tar man en behandling till efter tre veckor. Men jag tror att det försvinner efter första och gör det nog i 90% av alla fallen(egen påhittad siffra mest för att påvisa att det vanligtvis hjälper på en behandling) Men är du osäker så kör en omgång till efter tre veckor.
Han får sin droppe Stronghold nu ikväll. Kan jag vänta med att sanera buren tills imorrn?

Stronghold är ganska fiffigt, du städar ur buren en gång och tvättar den osv sen så verkar stronghold så bra att han sanerar sin egen omgivning. =)
Stronghold tar även bort invärtes parasiter om det skulle finnas sånna. =)
Nu har pälsen vuxit tillbaka och han ser ut som en råtta igen! Han är full med bus och jagade t om ner hunden från soffan igårkväll. Ha, ha, det såg skojigt ut! :-) Idag har han fått kompisar oxå, 3 hanar som det ska bli spännande att låta honom träffa.
Tack för tips och råd, nu kan vi nog avsluta den här tråden! :-)