Vill köpa råttungar i december
Jag vill köpa två eller tre råttungar (hanar), av en registrerad uppfödare, lagom till början av december.
Om ni har en kull planerad till dess är jag MYCKET intresserad. Enda hindret jag ser är om råttorna inte skulle kunna transporteras till Gävle på något sätt.
Jag har ett antal års erfarenhet av råttor sedan tidigare och har även varit medlem i SRS. Jag kan gärna berätta mer om mig själv vid eventuellt köp.
Jag kollar dagligen min hotmail:
Jag ska köpa bebis/ar från zickan, som precis fått en kull, så de är leverensklara om 5 veckor. Ska även köpa från MangoMelon som väntar en kull till nästa vecka, kolla med dem!
Bara att söka på deras användarnamn och PMa dem ^-^
Jag åker ofta mellan Stockholm och Hudiksvall och hjälper gärna till att transportera för en liten slant. Kontakta mig om du hittar råttbebis i Stockholm eller som kan transporteras dit så löser vi det!

Du kan ju kolla listan på registrerade uppfödare på SRS hemsida o ringa runt. Det är ju snart Luciautställningen och då knyts ju hela Sverige samman o flera åker ju mot Gävle efteråt ;)
#1 Men Zickan är väl inte reggad uppfödare om jag minns rätt?
#2 Vad bra! Tack så mycket! Då hör jag av mig om jag behöver transport :)
#3 Jo, jag har kollat på SRS hemsida och mailat ett par stycken. Jag har fått svar av en, som eventuellt får en kull nästa vecka (om allt går som det ska). Så jag får hålla tummarna på det, utifall ingen annan svarar.
Jaha, men det låter ju riktigt bra!
Får jag bara fråga varför det är så viktigt att ungarna kommer från en reggad uppfödare? Bara för att uppfödaren är registrerad betyder det inte att de råttorna är bättre på nåt sätt, det finns många oregistrerade uppfödare som är mycket seriösa och har koll på sina kullar och råttor :)
Och alla har ju endå rätt att regga sina ungar i srs, så var ligger skillnaden? :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag antar att min hjärna är inställd på hundar och där är det viktigt att uppfödaren är reggad. Det kanske inte är lika viktigt i råttvärlden? Dock har väl SRS vissa krav på sina uppfödare, vilka oreggade uppfödare inte behöver uppfylla, eller?
Har seriösa oreggade uppfödare som regel att regga sina kullar ändå, eller måste man göra det själv?

#8 De flesta seriösa oregistrerade uppfödare registrerar sina ungar och följer SRS uppfödar rekommendationer ändå. Det är bara att fråga. Gör de det inte kan man ju alltid fråga varför. Jag har skrivit ihop en liten lista på vad man kan kika på när man väljer sin uppfödare -Att välja sin uppfödare-
Har även en kortare förklaring på skillnad mellan registrerad o oregistrerad uppfödare samt grundregler och rekommendationer upplagda HÄR
#9 Okej, tack så jätte-mycket!

En liten fråga: Varför är det så många uppfödare som väljer att inte reggistrera sin uppfödning? Om de nu endå följer SRSs rekomendationer (som verkar mycket rimliga)?
#11 För min del handlar det mest om utställningskraven som finns för att få registrera sin uppfödning.

#12 Utställningskrav? För att få alva på råttan då eller?
Det kravet visste jag inte att de hade. Ett fint yttre är väll alltid possitivt, men för ett bra avelsdjur är det väll minst lika viktigt med ett bra temprament. kanske blir det krav på MH test också sen då:)
#13 För att få bli reggad uppfödare i Svenska Råttsällskapet så måste man uppfylla vissa utställningskrav (eller rättare sagt, dina råttor ska uppfylla vissa krav på utställningar).
Jag är inte särskilt utställningsintresserad och för närvarande så vill jag inte ställa ut pga att det ev förekommit vissa smittor på utställningar.
Så jag kommer inte att regga min uppfödning den närmaste tiden.
#13 man måste ställa ut avelsmaterial osv och få viss bedöming för att få bli reggad uppfödare. Jag har gärna gjort ett provår. Men jag har svårt som det är att vara ledig på helgerna ifrån jobbet. Även fast med adhd skit och väldigta problem med bullrig miljö. Jag blir jätte trött och fungerar inte alls i folk mängder. Men jag jobbar på det.
Sedan för dom som bor långt bort. Måste de ha råd att åka från norrland till sthlm för att ställa ut ty osv. Det kostar, svårt och är rätt påfrestande för djuren.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Och jag väljer att vänta med att ansöka om provår eftersom jag jobbar på färgen o teckningen hela tiden och känner att det kan bli lite väl stressigt att uppfylla de krav som finns i finland, bla att man som registrerad uppfödare måste ha minimi två kullar på ett år varav en av varje kön ska få kvalitétsbedömning som behövs för att kunna registrera råttan (här kan man inte regga råttan innan den ställts ut och fått L1 eller L2 i bedömning).
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Måste bara poängtera att man även kan ställa ut i Pet Class, där hälsa och temperament bedöms! Så utställning handlar inte bara om utseende.
Tyvärr är det krav i SRS att ställa ut i Standard (utseende - teckning, färg, typ) för att registrera sin uppfödning, och så måste man dessutom ha en färginriktning.

#11 Det brukar vara individuellt, men största anledningen brukar vara att man måste göra provåret på en standard godkänd färg och teckning och tills nyligen var tex inte dumbo en standardvariant och många bryr sig inte om att föda upp råttor i perfekta teckningar. Det är iaf ett exempel. Sedan finns det de som inte kan gå på utställningar av vissa anledningar tex de i Norrland, eller de som har torgskräck och under provåret måste man ställa ut.

sedan kan man undra varför mitt inlägg inte kom med förrens nu *haha*

Jag ser inget fel i att sätta premissen att uppfödaren är registrerad.. men det kan begränsa en självi sitt letande då vi är få registrerade. Jag kan ställa mig frågan, som någon annan gjort tidigare, varför inte fler registrerar sin uppfödning. Jag tycker inte att det är så stora krav man måste uppfylla eller underkasta sig. Man kan se olika på detta.
Och nej, det är ingen som säger att man får bättre råttor för att det finns ett uppfödarnamn på pappret men det finns inget som säger mot det heller. Det känns som om det ändock finns några fler "garantier" om man väljer registrerade.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#20 Jag tror inte fler registerar sig för att det kostar ganska mycket att vara registrerad. Men det är bara vad jag tror.
#20: Kostar? Hur menar du då?
Kostar gör det ju inte direkt. Rätt billigt egentligen. Är väl bara 300 per år för att hålla sig reggad uppfödare? Är ju helt värt det om man har möjligheten och vill.
Men hamnar inte vi lite ifrån tråden nu ;-)
#24 Du har rätt vi är långt ifrån Jenniphers ursprungliga fråga…:-)
Ny tråd?. rätt intressant diskussion

#23 Det kostar bara 300:- när man påbörjar sitt provår, detta är en engångsavgift. Den enda avgiften man måste betala per år är medlemsavgiften för att behålla sitt uppfödarnamn.