Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1342 ggr
Yuuuhanna
0

Två tjejer lånas ut till avel

Jag har två råttsystrar som jag funderar låna ut till avel om intresse finns.
Jag har härstammningsbevis på båda men har inte reggat dem i SRS än. Jag är inte så bra på härstamningar och sånt men jag tror den är ganska bra. Syskonen ska vara väldigt uppskattade av ägarna och inga aggressiva betenden eller sjukdomar så långt jag vet.

De är tyvärr dåligt hanterade nu när jag bor på internat och bara hemma på helgerna. De var mycket trevligare och tamar i sommras, så jag vet hur de kan vara. De har aldrig uppvisat aggressiva beteenden trotts att deras burkamrater gjort det. De verkar vara låga i rang och kommer lätt överens med andra råttor. Den ena nös en kort period men blev bra och den andre har aldrig varit sjuk alls. Trotts att burkompisarna var sjuka och behövde medicineras visade dessa inga symptom.
Den ena tjejen kallas Iris och är lavender eller lilac  hooded. Dumbobärare. Hon är lite mer försiktigt och lite "springigare" än sin syster.
Den andre är en blue hooded dumbo, lite tuffare av sig. Mrs Jumbo kallar jag henne. I papprena heter de dock annat.

De är födda i juni men är små till växten och det är kanske bäst att vänta så länge som möjligt för att få upp dem i vikt. Jag kan tänka mig dela dem eller låna ut dem tillsammans men bara till någon seriös och erfaren. Jag tycker hemskt mycket om dem och är väldigt noga vart de kommer.
Kan berätta mycket mer om dem.
MVH Johanna

Allamej
0

Vilken uppfödare kommer dom ifrån och vad väger dom?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Yuuuhanna
0

Hon heter NN (namnbortaget av Sajtvärd pga PUL, ta det via pm) och föräldrardjuren kommer från Malin.
Iris väger i dagsäget runt 215gram men ska självklart upp lite till. Mrs. Jumbo ligger runt 230 och ska väl också upp lite till. De är i ganska bra konditiom men lite runda om magen, det är som sagt ganska små råttor båda två.

Absinthe
0

Hur många generationer stam finns bakom? Och vilka färger och teckningar finns det? Hur har deras syskon utvecklats? Finns det fler släktingar som du har koll på? Hur är hälsan över lag på hela kullen de kommer ifrån?

Ursäkta alla frågor, är bara nyfiken. ^^,

Yuuuhanna
0

Nej men fråga på bara! Visste inte riktigt vad jag skulle skriva så fråga om det jag missat! Jag har inte sysslat med avel tidigare så det är upp till den som vill låna dem att avgöra om de är lämpliga till avel. Jag tycker det men det är bättre att mer erfarna personer avgör :)
Förutom ungarna finns tre generationer på mina härstamningsbevis. Det är endast blue, black och beige. Mestadels hooded, många dumboörade också. Mina tjejers hooded teckning är inte så bra, sadeln är av på några ställen.
Syskonen var blue, albino och chocolate om jag minns rätt. Det var 13 ungar i kullen.

Jag kommer förhoppningsvis träffa ett par bröder till dem under veckan, samt uppfödaren. Jag har hört från uppfödaren att alla varit nöjda med syskonen och att föräldrar och övrig släkt hon kände till var väldigt trevliga och sjukdomsfria.

Absinthe
0

Om du ska träffa uppfödaren så kanske hon har mer stam bakom, fler generationer bakom och det är alltid bra att ha. Så fråga henne om det finns mer stam att få uppskrivit. =)

Just släktforskning när man avlar är både intressant och roligt. Tror många uppfödare vill ha en väldokumenterad stam om de ska låna in råttor. Just att låna in råttor är ju lite riskfyllt, egen erfarenhet efter utlån av en hane som inte pallade stressen att resa och nu ska man börja tänka på vintertiden att de inte utsätts för förkylningar om de ska resa, samt att man kan aldrig veta om djuren man lånar in är så pass bra utan att ha känt dem under en längre tid. Därför är det väldigt viktigt att kunna släktforska för att få fram om det är bra linjer bakom och sen när man träffar råttan kan man göra en bedömning utifrån både råttan och råttans släkt. =)

Detta menar jag inte som kritik eller nåt elakt alls, men du som är oerfaren bör kanske "låna" in någon duktig uppfödare som inte kanske är tjejernas uppfödare utan någon helt annan så man får en objektiv bedömning av dina tjejer när de är tillräckligt gamla om de är dugliga för avel, och medans tjejerna växer på sig så kan du alltid försöka släktfoska deras stam ännu längre bakom.. ^^,
Som jag sa menar jag inget illa, alla har ju varit oerfaren vid något tillfälle, just avel är ju lite känsligt ämne också och kommer nog vara för alltid, gäller ju inte enbart råttor utan katter och hundar också. =)

Du kan inte visa lite bilder på dina sötnosar? Hade varit kul att få se dem. =)

blackvelvet
0

Jag vill inte vara glädjeförstörare men dessa tjejer är från samma linje från några av mina och det finns barbering där. Pappan till mina tjejer, är farfar till dessa. Har även märkt från andra som har råttor från den hanen att de är mycket stress och aggro.

Absinthe
0

Se, viktigt att släktforska.. ^^,

Denna kommentar har tagits bort.
KickanW
0

Malin  - Jag förstår att du blir ledsen och irriterad när en råttköpare ifrågasätter dig såhär. Men borde det inte vara ditt intresse att informera och sprida all kunskap om råttorna i fråga - Så att folk vet om vad som finns i linjen om de t.ex. funderar på att para? Du förlorar väl ingenting på att informera om dina linjer?

Det är väl lite farligt om folk ska börja försöka luska själva, vilket de tydligen gör. Då riskerar det ju att komma fram fel information… Vilket verkligen inte skulle vara bra för ditt rykte och dina linjer? Eller?

Absinthe
0

Ska jag vara ärlig förstår jag inte heller vad som är problem med att lämna ut information även om man kommit på okant med varandra. Det skapar dålig stämning och precis som Kickan säger så kommer ju kanske fel information ut.

Och som du Malin säger har du ju väldigt bra linjer och sånt, det är ju faktiskt intressant att ta del av ditt avelsarbete, men du vill ju inte dela med dig känns det som och det är väldigt synd. Jag tycker att uppfödare ska kunna delge av sina linjer och vara stolta över dem.

Jag tror att det skulle bli mycket mycket mindre diskussioner och sura miner om du delgav informationen öppen istället för att hänvisa till PM och det skapar mindre irritation och mindre irritation skapar mindre risk för tillsägelser och varningar osv från Medarbetare och Sajtvärd. För folk blir faktiskt frustrerade utav att inte få veta om de frågar nåt och svarar du inte så ger det folk mer anledningar att tro att du döljer något.

Och det ÄR intressant att ta del av andra uppfödares avelsarbete, då att veta deras stamtavlor och även få höra positiva och negativa saker om linjen, för när andra letar avelsmaterial är det väldigt viktigt. Tycker det är synd iaf, hade gärna sett mer info om dina råttor, men allt verkar så hemligt.. =(

Absinthe
0

Jag är faktiskt seriös när jag säger att det är INTRESSANT att ta del utav andras avelsarbete, tycker det är skitintressant att se hur folk tänker och jobbar med sina linjer. Är det fel av mig att tycka det? *förvirrad*

KickanW
0

Jag tycker det är en intressant diskussion så det vore trist om den försvann bara för att alla ska komma med personliga anklagelser hit och dit.

cosmonita
0

#43 Jag tycker att du ska svara på neutrala saker om din uppfödning om du vill ha något gott anseende kvar i råttsverige. Eftersom det verkar vara problem med din kommunikation gentemot råttköpare så blir det såhär tråkigt till slut - dvs att du får frågor indirekt istället och dina seriösa råttköpare försöker få info på annat sätt tex på forum.

Allamej
0

Så, städat.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cosmonita
0

#45 Bra att du städar!

Kram Glad

Mymlan
0

#47 Är nog bara du som anser det, jag ser det ej som nå angrepp. Tror inte den som rensade ansåg det heller då det inlägget är ngt ändrat *svordomen finns ej med*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Allamej
0

#47 Jag har tagit bort det som kunde uppfattas som personagrepp. '

Men kör hårt, jag har en ta bort knapp…

Allamej
0

MangoMelon
0

Varför missar jag alltid allt intressant i alla trådar? >.<

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se