Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1011 ggr
Absinthe
0

"Jag vill förstöra allt för dig!"

Nu vet jag inte om jag är ute på hal is eller inte när jag skriver detta. Egentligen inte eftersom det handlar inte om någon specifik.

En fråga som poppar upp i mitt huvud: Varför tror så många att andra är ute efter att förstöra för dem?

Jovisst det här med tidigare erfarenhet av vissa personer och det blir dålig stämning etc. Men är det så att hämnden är ljuv? Är det så illa att folk önskar varandra olycka för att kunna le åt olyckan som drabbar andra?

Jag har agg mot vissa människor, både i min närhet och i cyberrymden, tror det är ganska vanligt att man retar sig på folk och tänker onda tankar om dem. Men peka aldrig finger till någon, en vis gubbe sa en gång att pekar du finger till någon har du tre fingrar som pekar tillbaka på dig själv, och det är dina egna!

Jag är inte ett dugg bättre själv, det finns de jag gärna skulle se drabbades av lite olycka så de fick smaka på sin egen medicin, gör goda sakens skull, bara för att jag i min egen värdering inte tycker att de tillför världen något gott utan tvärtom tillför andra så mycket negativt så det är sanslöst. Gäller både i verkliga livet och i cyberrymden. Och ja, jag vågar säga det, för det är så MÅNGA tänker. Jag är inte ensam om att vilja någon annan olycka. Jag tycker det är lite falskt att tänka så här, men ja då är jag nog lite falsk. Fast å andra sidan har jag talat om för de i verkliga livet som jag känner så inför precis vad jag tycker och tänker, då är det kanske inte falskt? Fast nu handlade det inte om falskhet tänkte jag.

Jag drar mig själv som exempel för då trampar jag ingen på tårna och det är inte meningen att någon ska känna sig träffad utav detta inlägget. Jag hänger ut mig själv istället. ^^,

Varför ska jag gå runt och tänka "Åh den personen vill mig illa och vill förstöra för mig för att få sålt sina råttungar, och snackar skit om mig för att framstå som bäst själv!"
Gaaaah, orka tänka sådär! Man blir ju knäpp! Paranoida jäkla tankar!
Men å andra sidan så tänker jag illa om andra själv, varför är den personen bättre att inte tänka så om mig?
Ja men vad vinner jag på att bry mig?
Vad förlorar jag om den dumma personen vinner?

Ja vad vinner/förlorar jag?
Jag kan vinna förtroende genom att verkligen gå in för att vara öppen och ärlig, vilket jag har gjort det senaste året, gått in för att vara öppen och visa att jag är ärlig, och ja det förändras aldrig hos mig, kommer alltid vara brutalt ärlig med min uppfödning och ännu mindre dölja något. Men det är egentligen för mig en självklarhet. Jag har ju vunnit en del av att vara paranoid och tro att vissa människor vill mig illa. Iom att jag hört osanna rykten om min uppfödning har jag kunnat slå hål på dem med min ärlighet kring min uppfödning.

Men vad skulle jag förlora om den dumma vinner?
Det enda jag skulle förlora är hämnden. Och varför är den så viktig? Jo för att är man envis vill man ha sista ordet, och skratta bäst som skratta sist. Och många fortsätter ändå trots att de "förlorat" och ska ha sin rätt. Vad får vi ut av detta? Jo en cirkel som lever om precis hela tiden.

Kommer kanske en annan fråga, vad får man ut av att låta den andra vinna?
SJÄLVRESPEKT! Är det inte gott nog så behöver man nog ta sig en funderare över vad man vinner av en cirkel istället.
Jag vet att livet är en cirkel, man föds, man lever man dör och så är det för alla, men trotsade vi inte naturens lagar när vi byggde flygplan och ännu mer när vi åkte ut i rymden?

Jag vet att detta är kanske väldigt djupt och många inte har en susning om vad jag bubblar om, men applicera nåt så simpelt som att bryta en cirkel.
Jag vill leva att tro att den som är menad att förlora kommer att förlora om man bryter cirkeln och lägger den energin på kriget till sin egen nytta istället för att mata kriget den energin kan man hinna med så mycket annat i sitt liv. Är det frustrerande att låta bli? Ohja, det vet jag mycket väl att det är, men se framåt och inte bakåt. Visst är historian viktig, men har man inte en plan för framtiden så är historian ganska ointressant.

Vad det gäller uppfödning vem som vinner och förlorar, om det så kommer till den punkten att du måste sluta föda upp för att en person vunnit sitt avsky mot dig, så har den personen istället förlorat och du har vunnit genom att inte strida tillbaka.

Jag älskar råttor och att föda upp dessa underbara djur, men skulle majoriteten vilja att jag slutade föda upp skulle jag göra det, för jag vinner inte av att föda upp om råttsverige anser att jag inte tillför något till råttstammen. Och tillför jag inget vettigt, varför ska jag då fortsätta? För mitt mål är att få fram nåt som gynnar alla som är råttägare, underbara trevliga friska långlivade djur som har dumboöron, japps, det vill jag att alla ska få uppleva ifrån mig. Men om det nu inte går som det ska och jämt blir fel fel fel, varför fortsätta och sätta sånna råttor till världen om det inte hjälper, snarare stjälper? Nej, jag har sagt det att går det inte framåt så kommer jag iaf sluta föda upp för jag vill tillföra nåt. Det är faktiskt inga brödrostar vi producerar som uppfödare, det är levande varelser, individer som ska må bra både fystiskt och psykiskt annars ska man, förlåt mitt uttryck nu, men då ska man ge fan i att föda upp om man inte inser ansvaret och värdet i det i vi gör. VI parar två råttor, VI utsätter dem för påfrestningen, VI säljer dem därmed VÅRT ansvar att se till att VARJE INDIVID HAMNAR RÄTT! Detta är eget ansvar att se till att våra små hjärtans glädjepluttar har det bra och mår bra, för vi utnyttjar dem. Vi har inte rätt att göra så de mår dåligt, därför är det viktigt med val av avelsdjur, för fel val lider råttorna av i slutändan.

Så för gud skull sluta lägga energin på era egon och hämndplaner och hat mot varandra, lägg energin på det som är viktigt, att våra råttor mår bra. För jag tror i slutändan när de som inte bör föda upp för de har fel syfte och baktanke med sin avel kommer att utplåna sig själva. Ju mer en person ljuger och försöker dölja saker samtidigt som en sån person säger att de har en viss etik, antagligen något de snott ifrån någon annan för att låta bra och att de skadar djuren med fel avel osv osv, detta får de igen för själva på ett sätt eller ett annat.

Jag har tappat mig själv lite på vägen nu känner jag, men jag vill bara säga KARMA!

MangoMelon
0

Oj . Jag tror du funderar för mycket . Men WORD! Jag håller med i vartenda ord (trots att jag var tvungen att läsa texten fem gånger innan jag kom fram till innebörden) !

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

KickanW
0

Kanske kommer med lite egna funderingar senare, just nu orkar jag inte riktigt så jag nöjer mig med att bara skriva - Jättebra skrivet!

Absinthe
0

Tack.. =)

Digitalis
0

Speciellt vanligt beteende hos tjejer skulle jag säga. Har inte träffat många killar som gör så där mot varandra.

Ärlighet varar längst faktiskt. Så länge man har torrt på fötterna och kan motivera sina beslut så är det upp till omvärlden att respektera andra vägar än deras egna.

//frida

mikeiko
0

#4 Jag håller inte alls med, jag vet fler killar som håller på så än tjejer. Fult att göra den här vettiga tråden till en genusdiskussion/fördomsdiskussion bara…det var ju inte syftet.

Så, on topic, jag brukar alltid sucka över "people and their pride", att folk så sällan bara kan chilla och bete sig vettigt. Jag kan vara likadan själv, om jag tycker något är fel eller orättvist kan jag bli störtotrevlig. Internet verkar dessutom sporra den här typen av beteende, jag vet inte hur många forum jag lämnat för att jag tröttnat på folk som beter sig som troll och väljer att jävlas istället för att komma med konstruktiva lösningar.

Intressant blir ju att - på Internet då - att folk tror de kan bete sig hur som helst för att de inte står ansikte mot ansikte med personen de diskuterar med.

blackvelvet
0

äh, ska vi kö lite genus här med eller? hahaTungan ute

zickan
0

Men gaha absinthe. Du får sluta tänka så mycket. Börjar bli längre och längre texter :-P. Nästan lite svårt att läsa igenom.

Men håller med dig till fullo. Mer tid på råttorna, deras sköttsel, avels planer och hitta bra ägare och mindre skit snack.
Dock ligger det till människans natur att snacka skit :-P. Men man ska tänka sig för till vem man pratar med. Ibland är det bara skönt att rensa luften när man är sur på någon med någon annan. Men snackar man skit med fel person så tas det oftast lite allvarligare än vad man egentligen menar.

Sedan spelar avunsjukan ofta oss ett spatt. När det går riktigt bra för någon och skit dåligt en för själv så händer det att man ramlar in och önskar elaka ting till den personen. Men för min del är det inget illa menat än lite muttrande avundsjuka så det håller jag oftast för mig själv. Ogillar jag någon så vet personen det med eller lär få veta öppet. Men 50% av gångerna är det inte personen jag stör mig på utan enstaka handlingar. Jag har svårt att ibland se det hela stora och kan haka upp mig på små saker som stör mig mycket.
Det är även lätt att dra någon över en kant vid bara ett misstag.

Finns vissa personer som dock går in för att förstöra för andra. Finns ju starka bevis på det tyvärr :-/. Men som tur var är dom inte så jätte många. Och är man öppen om allt och inte har skelett i garderoben. Så ja, då behöver man ju inte direkt bry sig så mycket om deras försök att förstöra. Deras förlust, de som tappar trovärdigheten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.